BMW 5-serie: Nå er den billigere med 4x4

Dette er en ypperlig vinterbil, mener Brooms bilekspert.

Spør Benny BMW 5 serie
Spør Benny BMW 5 serie

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Vi skal bytte ut den aldrende Ford Mondeoen vår, som har tjent familien ypperlig en årrekke.

Nå er jeg fristet til å slå på stortromma, og kjøpe en BMW 5-serie. Har siklet på disse lenge – men særlig etter at den nye modellen kom i 2010.

Tenkte i utgangspunktet en 2011/2012-modell 525d med M-pakke – men ser nå at det er kommet en ny versjon av 5-serien som tilbyr firehjulstrekk på 520d. Det hadde jo vært deilig nå som vinteren nærmer seg.

Nå er jeg dermed i stuss, skal jeg gå for en brukt 525d – eller synes du en ny 520d med xDrive er et smartere valg? Er det andre fordeler med den nye modellen, kontra den utgående?

Hilsen Per-Arne.

Les mer om nye BMW 5-serie her

Hei Per-Arne!

Jaså, Mondeoen har gjort sitt. Ja, det er jo en ypperlig familiebil, ingen tvil om det.

Men når du nå sikter på en BMW 5-serie av nyere, eller til og med helt ny årgang, så blir det plutselig en annen liga likevel. Så moro for dere – alltid kjekt å kunne realisere en bildrøm.

5-serien er virkelig en perle – kanskje den beste bilen BMW har i sitt modellprogram akkurat nå. Og den er også en formidabel salgssuksess.

At den fikk en facelift i sommer vil gi den forlenget liv. I kjent stil er det i hovedsak lyktene som utgjør forskjellen på eksteriøret – men det finnes en hel del endringer som du ikke ser utenpå. Og det er faktisk disse som er viktige.

67.000 kroner billigere

For eksempel er det, som du sier, nå kommet firehjulsdriftsystemet, xDrive, på 520d. Tidligere måtte du opp i 525d for å få det.

Dermed var startprisen 608.000 kroner (525d xDrive, 211 hk) på utgående modell, mens det nå holder med 541.00 (520d xDrive, 163 hk) eller 585.000 om du vil ha den som stasjonsvogn.

Gunstig innstegsmodell

Interessant er det også at du nå får 5-serien med betegnelsen 518d. Altså helt ny innstegsmodell. Denne har 136 hk – og en startpris på 445.000 kroner.

Det er gjerne en variant å vurdere om en ikke er så opptatt av effekt, men desto mer interessert i en gunstig startpris og lavt forbruk.

Så kan en jo alltids bruke en del av de "sparte" pengene på desto mer ekstrautstyr ...

00_BMW 5-serie itouch-hjulet
00_BMW 5-serie itouch-hjulet

Nytt utstyr

Ellers har det kommet et par viktig nyheter på teknikken innvendig. Blant annet er toppen av hovedhjulet som styrer infotainment-systemet blitt sensitiv for bevegelsene til fingeren din. Dermed kan du nå skrive/tegne – noe som skal gjøre bruken mer effektiv.

Spør Benny BMW 5-serie instrumentpanel
Spør Benny BMW 5-serie instrumentpanel
Spør Benny BMW 5-serie instrumentpanel 2
Spør Benny BMW 5-serie instrumentpanel 2

Det er også kommet nytt instrumentpanel med ganske kul grafikk. Disse er dynamisk – og endrer seg avhengig av hvilket kjøreprogram du velger.

Hvor viktig du synes disse endringene er, vil variere fra person til person.

Behovet er avgjørende

Konkret til spørsmålet vedrørende brukt 525d eller ny 520d xDrive. Jeg tror nok ikke prisbildet blir helt sammenlignbart, selv om firehjulsdriften er billigere enn før. En velutstyrt 2011-modell 525d Touring kan koste ned mot 520.000 kroner uten å ha urovekkende høy kilometerstand (under 70.000 km). Skal du ha en 520d xDrive som stasjonsvogn og med "riktig" utstyr bør du nok opp i minst 120.000 kroner til.

På en ny bil blir jo også verditapet større enn på en bruktbil.

Det som må bli avgjørende er to ting: Hvor mye du har å bruke og hvor viktig xDrive/eventuelt nye duppeditter er for deg. Hvis det bare er kjekt å ha, ville jeg kanskje anbefale deg å heller velge en nesten ny 525d med M-pakke i stedet.

Uansett får du en herlig bil! Lykke til!


BMW 5-serie er nettopp kommet i ny drakt - men viktigere en forsiktige designmessige endringer, er at du nå får firehjulsdrift på 520d. Dermed er det plutselig billigere å få seg 5-serie med trekk på alle fire.
BMW 5-serie er nettopp kommet i ny drakt - men viktigere en forsiktige designmessige endringer, er at du nå får firehjulsdrift på 520d. Dermed er det plutselig billigere å få seg 5-serie med trekk på alle fire.
Spør Benny BMW 5-serie logo
Spør Benny BMW 5-serie logo

LES OGSÅ: Før var det enkelt – nå kan det være komplisert og dyrt

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: BMW 6-serie: Duger denne som familiebil?

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: