BMW 4-serie: Her er BMWs lekre og kontroversielle nybil
Denne BMW-en bør Audi og Mercedes frykte. Les hvorfor:
Modellprogrammet til BMW utvider seg stadig i alle mulige retninger. Og nå skal det som tidligere var 3-serie coupe og cabriolet, bli en helt egen modellserie – nemlig 4-serie.
Det betyr også at M-versjonen av 3-serien i coupeform ikke lenger får hedersbetegnelsen M3 – men i stedet blir hetende M4.
Akkurat det er mange svært lite fornøyd med.
M3 vil leve videre likevel
M3 har et status som knapt noe annen modell i BMW-familiens utvalg. Det stammer fra 80-tallet, da de laget den første, basert på 3-serie coupe.
Siden har det kommet stadig nyere og sterkere varianter – men nå er det altså slutt på at M3 er en coupe.
Navnet vil riktignok leve videre – men da som firedørs sedan. Coupeen derimot får nå navnet M4.
Forvirrende tall
Litt forvirrende med alle tallene? Ja, det kan synes for enkelte som om BMW gjør det litt unødvendig komplisert. Men de ønsker nå å dyrke fram coupeene og cabrioletene enda tydeligere som egne modeller.
Da fortjener de altså også et eget navn – slik som 6-serien.
Og nå kan vi endelig vise offisielle bilder og informasjon om BMWs aller første 4-serie.
BMW 5-serie GT: Halv pris etter bare tre år
Rekordlavt tyngdepunkt
3-serien kommer inn i bildet på den måten at det er herfra mye både hjuloppheng og drivverk hentes, men 4-serien har lengre akselavstand, mens totallengden har økt med 4,4 cm.
Den er 1,6 centimeter lavere og 4,4 cm bredere om vi sammenligner den med 3-serie coupe. Lang, lav og flat med andre ord.
Faktisk er tyngdepunktet kun 500 mm over bakken – som gjør 4-serien til den BMW-modellen med lavest tyngdepunkt så langt. Vektfordelingen er på typisk BMW-vis meget bra – 50/50.
Nytt er sprinkler i forskjermene som slipper ut varm luft bak forhjulene - eller på fint, Air Breathers-ventilation.
BMW M1: Fortsatt mulig å skaffe seg denne klassikeren
Lekkert å se på
Massive luftinntak både i fronten og luftspalter i forskjermene vitner ytterligere om at BMW vil at disse bilene skal være sportslige.
Fronten er lav og har selvfølgelig BMW-nyrene og de doble frontlyktene på plass, alt annet ville jo vært utenkelig. Men på 4-serien er de enda bredere og smalere enn 3-serien.
Coupe-profilen har BMW alltid hatt stålgrep på. Så også denne gangen. Elegant, sporty, muskuløst og med markant midtlinje og store hjul.
Også bakfra sees familielikheten godt – med de velkjente baklampene – mens svulmende bakskjermer og digre eksosrør gir et lite hint om at du bør tenke deg om to ganger før du ypper deg mot denne ...
Les vår test av BMW 3-serie her:
Bare sterke motorer
Under panseret finner vi i første omgang tre kraftkilder – og ingen av dem kan sies å være slappe. Svakeste alternativ er 420d – som byr på 184 hk. Det er nok til at du klarer 0–100 km/t i denne bilen på 7,5 sekunder.
Men mest futt blir det med bensinmotor – enten du går for 428i med firesylindret motor på 245 hk, eller 435i med rekkesekser og 306 hk.
De to sistnevnte klarer øvelsen fra stillestående til 100 km/t på henholdsvis 5,9 og 5,4 sekunder.
Samtidig er forbruket beskjedent på alle tre modeller – 420d trenger bare 0,47 l/mil, mens bensinmodellene klarer seg med 0,66 og 0,79 l/mil.
Mye utstyr
Som vanlig finner du en rikholdig liste over utstyr på den nye BMW-en. Blant annet det nye systemet Driving Assistant Plus – som advarer mot potensiell kollisjonsfare med forgjengere og dyr, avansert navigasjon, head up i farger og nye lysteknologi med full LED.
Kjøperne av 4-serie kan ellers velge mellom tre ulike varianter: Sport Line, Modern Line og Luxury Line. Akkurat som du kan med 3-serien. Og du kan også få den med den populære M-pakken.
Bilen blir tilgjengelig i siste kvartal. Vi kommer naturligvis tilbake med de norske prisene så snart disse er klare.
Les også: Duger BMW 6-serie som familiebil?
420d | 428i | 435i | |
Effekt | 184 hk/380 nm | 245 hk/350 nm | 306 hk/500 nm |
Toppfart | 240 km/t | 250 km/t | 250 km/t |
0-100 km/t | 7,5 sek. | 5,9 sek. | 5,4 sek. |
Forbruk | 0,47 l/mil | 0,66 l/mil | 0,79 l/mil |
Antall cylindre | 4 | 6 | 6 |
Mål (LxBxH) | 464x183x136 | 464x183x136 | 464x183x136 |
Bagasjerom | 445 liter | 445 liter | 445 liter |
Slagvolum CCM | 1995 | 1997 | 2979 |
Klikk på videovinduet under for å se klipp av den nye BMW-en:
Hvis videoen ikke spiller av på mobil/lesebrett - klikk her
LES OGSÅ: Denne BMWen snur opp ned på det meste