BMW 4-serie: Her er BMWs lekre og kontroversielle nybil

Denne BMW-en bør Audi og Mercedes frykte. Les hvorfor:

BMW vil gjøre mer ut av coupe  og cabrioletversjonen av nye 3 serie   og disse får nå både et mer særegent design og nytt navn   nemlig 4 serie.
BMW vil gjøre mer ut av coupe og cabrioletversjonen av nye 3 serie og disse får nå både et mer særegent design og nytt navn nemlig 4 serie.

Modellprogrammet til BMW utvider seg stadig i alle mulige retninger. Og nå skal det som tidligere var 3-serie coupe og cabriolet, bli en helt egen modellserie – nemlig 4-serie.

Det betyr også at M-versjonen av 3-serien i coupeform ikke lenger får hedersbetegnelsen M3 – men i stedet blir hetende M4.

Akkurat det er mange svært lite fornøyd med.

BMW 4-serie rød 1
BMW 4-serie rød 1

M3 vil leve videre likevel

M3 har et status som knapt noe annen modell i BMW-familiens utvalg. Det stammer fra 80-tallet, da de laget den første, basert på 3-serie coupe.

Siden har det kommet stadig nyere og sterkere varianter – men nå er det altså slutt på at M3 er en coupe.

Navnet vil riktignok leve videre – men da som firedørs sedan. Coupeen derimot får nå navnet M4.

BMW 4-serie grå
BMW 4-serie grå

Forvirrende tall

Litt forvirrende med alle tallene? Ja, det kan synes for enkelte som om BMW gjør det litt unødvendig komplisert. Men de ønsker nå å dyrke fram coupeene og cabrioletene enda tydeligere som egne modeller.

Da fortjener de altså også et eget navn – slik som 6-serien.

Og nå kan vi endelig vise offisielle bilder og informasjon om BMWs aller første 4-serie.

BMW 5-serie GT: Halv pris etter bare tre år

Rekordlavt tyngdepunkt

3-serien kommer inn i bildet på den måten at det er herfra mye både hjuloppheng og drivverk hentes, men 4-serien har lengre akselavstand, mens totallengden har økt med 4,4 cm.

Den er 1,6 centimeter lavere og 4,4 cm bredere om vi sammenligner den med 3-serie coupe. Lang, lav og flat med andre ord.

Faktisk er tyngdepunktet kun 500 mm over bakken – som gjør 4-serien til den BMW-modellen med lavest tyngdepunkt så langt. Vektfordelingen er på typisk BMW-vis meget bra – 50/50.

Nytt er sprinkler i forskjermene som slipper ut varm luft bak forhjulene - eller på fint, Air Breathers-ventilation.

BMW M1: Fortsatt mulig å skaffe seg denne klassikeren

Lekkert å se på

Massive luftinntak både i fronten og luftspalter i forskjermene vitner ytterligere om at BMW vil at disse bilene skal være sportslige.

Fronten er lav og har selvfølgelig BMW-nyrene og de doble frontlyktene på plass, alt annet ville jo vært utenkelig. Men på 4-serien er de enda bredere og smalere enn 3-serien.

Coupe-profilen har BMW alltid hatt stålgrep på. Så også denne gangen. Elegant, sporty, muskuløst og med markant midtlinje og store hjul.

Også bakfra sees familielikheten godt – med de velkjente baklampene – mens svulmende bakskjermer og digre eksosrør gir et lite hint om at du bør tenke deg om to ganger før du ypper deg mot denne ...

BMW 4-serie interiør
BMW 4-serie interiør

BMW 4-serie interiør 2
BMW 4-serie interiør 2
BMW 4-serie interiør 3
BMW 4-serie interiør 3

Les vår test av BMW 3-serie her:

Bare sterke motorer

Under panseret finner vi i første omgang tre kraftkilder – og ingen av dem kan sies å være slappe. Svakeste alternativ er 420d – som byr på 184 hk. Det er nok til at du klarer 0–100 km/t i denne bilen på 7,5 sekunder.

Men mest futt blir det med bensinmotor – enten du går for 428i med firesylindret motor på 245 hk, eller 435i med rekkesekser og 306 hk.

De to sistnevnte klarer øvelsen fra stillestående til 100 km/t på henholdsvis 5,9 og 5,4 sekunder.

Samtidig er forbruket beskjedent på alle tre modeller – 420d trenger bare 0,47 l/mil, mens bensinmodellene klarer seg med 0,66 og 0,79 l/mil.

BMW 4-serie rød
BMW 4-serie rød

Les vår test av BMW M5 her:

Mye utstyr

Som vanlig finner du en rikholdig liste over utstyr på den nye BMW-en. Blant annet det nye systemet Driving Assistant Plus – som advarer mot potensiell kollisjonsfare med forgjengere og dyr, avansert navigasjon, head up i farger og nye lysteknologi med full LED.

Kjøperne av 4-serie kan ellers velge mellom tre ulike varianter: Sport Line, Modern Line og Luxury Line. Akkurat som du kan med 3-serien. Og du kan også få den med den populære M-pakken.

Du får 4-serien i tre ulike designvarianter.
Du får 4-serien i tre ulike designvarianter.

Bilen blir tilgjengelig i siste kvartal. Vi kommer naturligvis tilbake med de norske prisene så snart disse er klare.

BMW 4-serie blå sportline
BMW 4-serie blå sportline

BMW 4-serie blå luxury line
BMW 4-serie blå luxury line
BMW 4-serie grå modern line
BMW 4-serie grå modern line

Les også: Duger BMW 6-serie som familiebil?

420d 428i 435i
Effekt 184 hk/380 nm 245 hk/350 nm 306 hk/500 nm
Toppfart 240 km/t 250 km/t 250 km/t
0-100 km/t 7,5 sek. 5,9 sek. 5,4 sek.
Forbruk 0,47 l/mil 0,66 l/mil 0,79 l/mil
Antall cylindre 4 6 6
Mål (LxBxH) 464x183x136 464x183x136 464x183x136
Bagasjerom 445 liter 445 liter 445 liter
Slagvolum CCM 1995 1997 2979

Klikk på videovinduet under for å se klipp av den nye BMW-en:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=DAKPhj-N9rY

Hvis videoen ikke spiller av på mobil/lesebrett - klikk her

LES OGSÅ: Denne BMWen snur opp ned på det meste