BMW 4-serie: Denne BMW-en er noe helt spesielt

Og et forvarsel om hva vi har i vente ...

Verstingen M4 er ikke klar enda   men nå gir BMWs M Performance avdeling en liten forsmak på utseendet vi kan vente oss, og dessuten får de hentet fram litt mer krutt under panseret på de 'vanlige' 4 seriemodellene.
Verstingen M4 er ikke klar enda men nå gir BMWs M Performance avdeling en liten forsmak på utseendet vi kan vente oss, og dessuten får de hentet fram litt mer krutt under panseret på de "vanlige" 4 seriemodellene.

Den nye 3-serien har vært på markedet en god stund allerede – som sedan og stasjonsvogn. Men nå er det en ny modell på gang.

Takket være litt ny navnepolitikk høres det ut som en helt ny serie. Det er nemlig slik at coupe- og cabrioletversjonene av 3-serien nå skal få hete 4-serie Coupe og Cabriolet.

Og det betyr også at M3-navnet ikke lenger vil passe til coupeen. Den skal hete M4. Det blir verstingen som blir ekstra viktig nå som den får et helt nytt navn.

Her er vår omfattende kjøpeguide på første generasjon BMW M3

Global-images-2013-7-20-BMW-4-Series-M-Performance-3_3_
Global-images-2013-7-20-BMW-4-Series-M-Performance-3_3_

Forvarsel

Men for at ventetiden på M4-en ikke skal bli alt for kjedelig, har BMW latt M Performance-gjengen få kose seg litt med både tekniske og visuelle detaljer på 4-serien.

Dette er nemlig en 4-serie Coupe – med M Performance-pakke.

Selv om den ikke har fullt så mye krefter som det den nye M4-en vil få, så er trolig utseendet ikke så langt unna det vi kan vente oss av verstingmodellen.

Kjent oppskrift

Det er i alle fall en relativt kjent oppskrift som danner grunnlaget for designet: Ny frontfanger med større luftinntak og karbonlepper på hver side, speilhus og en diskret spoiler bak, også de i karbon, diffusor i fangeren bak, nye skjørt på sidene og mer potente enderør på eksosanlegget.

I tillegg skjer det ting på innsiden. Rattet får lysindikatorer som varsler når du bør skifte gir, det blir mye alcantara og naturligvis karbon her også.

SE VIDEO: Hupps, der var plutselig BMW-klubbens cruising over ...

Global-images-2013-7-20-BMW-4-Series-M-Performance-5_3_
Global-images-2013-7-20-BMW-4-Series-M-Performance-5_3_
Global-images-2013-7-20-BMW-4-Series-M-Performance-4_3_
Global-images-2013-7-20-BMW-4-Series-M-Performance-4_3_

Mer krefter

Men M-Performance-avdelingen har denne gangen også fått lov til å gjøre noen grep under panseret.

For eksempel er det 20 hestekrefter ekstra i 420d, hvilket betyr at denne får 195 hk, i 428i får hele 27 hk ekstra, som gir en total på 269 – mens den foreløpige toppmodellen 435i får hele 34 ekstra hk å rutte med. Totalt blir det i denne bilen da snakk om 336 hk.

Det burde holde til å gi noen seriøst gode 0–100 km/t-tider.

LES OGSÅ: BMW M3: Fantastisk bil – men vær OBS!

Klar om et halv år

Tuningen av motoren som oppnås gjennom blant annet omprogrammering av motorstyringen og nye deler av avgassystemet, skal ikke påvirke forbruk eller utslipp.

Det er ventet at du kan stikke innom en BMW-forhandler å ettermontere hele eller deler av M Performance-pakken like over nyttår.

Global-images-2013-7-20-BMW-4-Series-M-Performance-6_3_
Global-images-2013-7-20-BMW-4-Series-M-Performance-6_3_
Global-images-2013-7-20-BMW-4-Series-M-Performance-7_3_
Global-images-2013-7-20-BMW-4-Series-M-Performance-7_3_

LES OGSÅ: Denne "norske" BMW M3-en går på anabole steroider