BMW 2002 Touring: Nå er denne et skikkelig samlerobjekt

Solgte lite da den var ny - men noen har overlevd.

Kom denne bilen for tidlig? Eksperter mener det. Bildet viser en 1971 modell BMW 1802 Touring.  (Foto: BMW)
Kom denne bilen for tidlig? Eksperter mener det. Bildet viser en 1971 modell BMW 1802 Touring. (Foto: BMW)

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei så en BMW i går på 17. mai som jeg aldri har sett før. Tydeligvis en hobbybil som bare kommer ut på fine dager. Det var en tredørs kombi med bakluke som åpnet ganske vidt. Visste ikke at BMW hadde laget en slik bil, vet du hva jeg snakker om?

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Hei du!

Jeg gjetter på at det er en BMW 2002 Touring du har sett! En morsom og litt annerledes bil fra 02-serien som ble lansert allerede i 1966.

Nettopp denne serien ble bilene som nok reddet BMW fra undergangen. Den kompakte, kjøreglade bilen med det sporty designet ble en stor "hit" fra første dag. Akkurat det som BMW trengte. Salget hadde – mildt sagt – gått trått første halvdel av 60-tallet. De litt større 1500 og 1800 ble heller ikke den suksessen BMW håpet på.

Bilen ble også fort et populært innslag på racerbanene rundt omkring. Den var lett å trimme, hadde gode kjøreegenskaper og var solid. Etter hvert kom det sprekere Ti, Tii og ikke minst en Turbo-utgave med 170 hk også.

Bilen du har sett, derimot, var et forsøk på en mer fornuftig og kanskje familievennlig utgave. En kombicoupe. Renault 16 var jo en bil som hadde hatt stor suksess med en slik løsning.

Slik ble det ikke for BMW. De kom med sin Touring-versjon i 1971. I 1974 var det slutt. Touringen solgte ikke i nærheten av forventningene. Kun 23.630 eksemplarer så dagens lys i løpet av disse fire årene, men hele 5783 av disse hadde Tii-motor med 130 hk!

Det lave antallet gjør naturligvis at den er sjelden nå. I mange år ble dette også bare ansett for å være en "helt vanlig" bil - og mange eksemplarer ble ikke tatt særlig godt vare på. Mange er derfor borte, men nå er 2002 Touring en populær samlerbil og kommer bare til å stige i verdi framover.

1968, BMW 2002. Sedanen ble produsert i 402 000 eksemplerer, altså 10 ganger så mange som Touring-utgaven.  (Foto: BMW)
1968, BMW 2002. Sedanen ble produsert i 402 000 eksemplerer, altså 10 ganger så mange som Touring-utgaven. (Foto: BMW)

LES OGSÅ: Dette er Kjerands BMW 1602

Personlig må jeg innrømme at jeg liker sedanutgaven bedre. Jeg hadde for noen år siden en knall oransje, trimmet BMW 2002 fra 1975. Det er faktisk en av de bilene jeg angrer mest på at jeg solgte. Jeg ser derfor slett ikke bort ifra at en slik bil vil finne veien inn i garasjen min igjen.

BMW 3-serie E21 var bilen som erstattet denne modellen. Resten av suksesshistorien kjenner vi. Nå i dag lever fortsatt Touring-navnet videre i BMWs stasjonsvogner.

Les også: BMW M3 – det ble ikke tøffere enn dette:


Del med Facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: