Bilpleie

Brødrene Filip og Fredrik Måland Nasr har startet bedriften Blank. BI-studentene har hentet inspirasjon i Amerika, og tilbyr bilvask i parkeringsanlegget på Amfi Madla mens kundene handler.
Brødrene Filip og Fredrik Måland Nasr har startet bedriften Blank. BI-studentene har hentet inspirasjon i Amerika, og tilbyr bilvask i parkeringsanlegget på Amfi Madla mens kundene handler. Foto: Thomas Hansen, rogalandsavis.no/ANB

De vasker bilen med damp

Glem høytrykk og børster som riper opp lakken din.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

BI-studentene Filip (22) og Fredrik Måland Nasr (23) har siden mandag vasket biler i kjøpesenteret Amfi Madlas parkeringsanlegg. Brødrene fra Stavanger som har startet bedriften Blank, bruker dampmaskin og egenutviklet såpe, og vaskemetoder som ifølge Filip er enestående i Norge.

– Steamvask er stort i USA, men helt nytt her til lands, sier han til rogalandsavis.no.

Blanks forretningsidé går ut på at kundene skal komme til nyvasket bil når de er ferdige med å handle.

– Det skal være lettvint og miljøvennlig, sier Filip.

Praktisk

Sveinung Hellesø er dagens andre kunde. Han mener konseptet er genialt.

– Det er nok spesielt praktisk for familier, sier han.

Av hensyn til både miljø og bil har han selv valgt å vaske bilen hos Blank.

– Jeg er skeptisk til høytrykk og børster, derfor virker damp som et godt alternativ.

Tilpasset nordmenn

Brødrene studerer bedriftsutvikling på BI og fikk ideen da de var på reise i USA. De siste to årene har de tilpasset konseptet for norske holdninger.

– Nordmenn er ofte mer skeptiske til å levere fra seg nøkler. Derfor parkeres, vaskes, og hentes bilen på samme sted, sier Filip.

Brødrene bruker om lag et kvarter per bilvask.

Testperiode

Blank prøver seg i første omgang et halvt år på Amfi Madla. Blir konseptet en suksess, ønsker brødrene å utvide.

– Vi håper å etablere oss på flere sentere etter hvert, og forhåpentligvis kunne leve av bedriften, sier Filip.

Han anslår at de allerede har hatt 50 kunder innom.

– Det er mange koner som vil overraske mennene sine med nyvasket bil. Felles for de fleste er at de er opptatt av miljøet.

Miljøbevisste

Det er ikke tilfeldig at vaskeplassens vegger nylig er malt grønne. Dampmaskinen er energieffektiv, og bruker langt mindre vann enn en høytrykksspyler. Kvitteringer sendes elektronisk.

– Målet er å oppnå svanemerking på bedriften, sier Filip.

Du kan lese mer om bil og trafikk på rogalandsavis.no - her:

LES OGSÅ: Derfor skal du ikke vaske bilen med Zalo

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Audi RS4: Dette er alt annet enn en vanlig familiebil
Slik avslører de en stor bilnyhet
Porsche Cayenne: Hva gjør brukt drømme-SUV med lommeboken?
Trodde de fylte bensin – fikk noe helt annet på tanken
Tesla Model S: Se - nå skal den bli cabriolet!
Nytt og sporty fra Audi
reklame