Bilfirmaet til Julian (23): - Jævla feige horeunge! Tror du virkelig at lille du kan gjøre noe skade på firmaet vårt?

Julian svarte med å lage en YouTube-video som har gått som en farsott på nett.

Julian Sommer fikk en svært lite konstruktiv tilbakemelding på sin henvendelse til firmaet bilbelysning.no.
Julian Sommer fikk en svært lite konstruktiv tilbakemelding på sin henvendelse til firmaet bilbelysning.no.

4. september i fjor kontaktet bilentusiasten Julian Sommer (23) fra Biri i Hedmark det Tromsø-basert firmaet bilbelysning.no med en forespørsel om de kunne tenke seg å sponse ham med et par Xenon-lykter.

Bakgrunnen for forespørselen til Sommer var at han året før hadde blitt kontaktet av det samme firmaet og fått et par lykter i bytte mot at firmaet kunne benytte seg av et bilde av hans bil på firmaets nettsider, skriver Nordlys.

– Siden jeg hadde en god erfaring fra dem da, kontaktet jeg firmaet på nytt nå. Det er mange som vil sponse bilen min, og jeg har flere avtaler med andre firma som jeg er godt fornøyd med. En slik sponsing er noe man begge tjener på, men det er klart at det er en god og billig reklame for firmaet, sier Sommer, som stiller med bilen sin på flere bilshows, NM og lignende arrangementer for bilentusiaster hvert år.

Fikk positivt svar, så hørte han ikke mer

Sommer forberedte seg på å delta på NM 21. september samme år, og etter å ha mottatt et positivt svar fra daglig leder for bilbelysning.no, Jon Hermansen, samme dag han kontaktet dem, ble de enige om at firmaet skulle sende over et par lykter med det samme.

– Så hørte jeg ikke noe mer. Jeg kontaktet dem den 12. september og sjekket status, da med tanke på at jeg trengte lyktene til NM. Da fikk jeg aldri noe svar, så noen uker etter NM (13. oktober, journ.anm.) kontaktet jeg dem igjen for å høre om de fortsatt var interessert.

Tre dager senere, 16. oktober, mottok Sommer en melding fra daglig leder Hermansen hvor han både beklaget at det hadde tatt tid å svare han, og bekreftet at de fortsatt var interessert i å sponse ham. Hermansen ga imidlertid uttrykk for at det var travle dager, men at han skulle sørge for at lyktene ble sendt i løpet av et par ukers tid.

Fire måneder gikk uten at lyktene dukket opp

Litt over to uker senere, 31. oktober, kontaktet Sommer firmaet igjen. Denne gang uten svar. Han sendte en ny mail den 20. november hvor han informerte om at han hadde en annen avtale med et annet firma han var blitt tilbudt, og at han derfor trengte en svar fra Hermansen om de fortsatt var interessert i sponsoravtalen. Også denne forløp uten svar.

En ukes tid etter dette, den 27. oktober, etterspurte Sommer på nytt svar fra firmaet og ga uttrykk for at han var på nippet til å akseptere avtalen han var tilbudt fra et annet firma siden bilbelysning.no ikke hadde svart på hans henvendelser. Samme dag mottok han svar fra Hermansen som beklaget ventetiden, men lovet at lyktene skulle ble sendt så raskt som mulig, noe som igjen ble opprettholdt i en melding av 3. desember, hvor Hermansen forteller at han nå skal sende settet med billykter.

De kom aldri. Sommer kontaktet firmaet på nytt den 28. desember, men mottok heller ikke noe svar denne gangen, og ga derfor opp hele avtalen.

– Jeg fikk ikke noe svar. Mottok aldri noen pakke med lykter, og endte også opp med å tape min andre sponsor som grunnet at det tok så lang tid valgte å sponse en annen.

Så brøt helvetet løs

Så den 27. januar gikk han til det skritt å skrive inn en "anbefaling" på bilbelysning.nos Facebook-side.

– Jeg så på siden at det var flere som hadde opplevd å ikke få bestillinger til avtalt tid. Jeg så også av andre nettsider hvor man kommer med anbefalinger og advarsler mot diverse firma, at bilbelysning.no hadde mottatt flere dårlige tilbakemeldinger på leveringstid og brutte løfter. Derfor valgte jeg å skrive en nøktern tilbakemelding hvor jeg fortalte om mine opplevelser og advarte andre mot å handle her. Jeg ga dem én av fem stjerner og skrev også at det finnes andre firma som har vel så gode tilbud som disse, sier han, og fortsetter:

– Dermed var helvetet løs.

Ble blokkert fra Facebook-siden

Samme dag startet en lengre meldingsutveksling på Facebook som starter med at daglig leder Jon Hermansen spør hvorfor «i helvette DU legger igjen dårlig feedback til oss? Du har fan aldri handlet noe hos oss. Idiot altså!!!!!».

Sommer svarer: «Det var en fin og seriøs henvendelse. Les meldingene over her, så forstår dere.».

Åtte-ti meldinger blir utvekslet mellom Sommer og Hermansen. Hermansen, under navnet til bilbelysning.no, bruker et kraftig ordelag og mener at Sommer ikke har lov til å gi en dårlig tilbakemelding da han ikke har handlet hos dem. Sommer, på sin side, forklarer at han primært har reagert på at firmaet ikke har svart på henvendelsene hans og har brutt avtalen de hadde.

Daglig leder Hermansen svarer slik: «Vennligst ikke skriv mere til oss fattig slant. Du blir blokkert fra siden nå.»

Etter ytterligere noen meldinger fram og tilbake, avsluttes samtalen med at Sommer sier at han nå kommer til å gjengi denne samtalen på Facebook og andre steder. Til svar får han beskjed om at han bare skal poste hva han vil da det ikke har noen betydning. Så blir han blokkert fra siden.

"Oppfør deg nå lille gutt"

Sommer svarer da med å sende en mail stilet til daglig leder Jon Hermansen, hvor han ber dem fjerne bildet av hans bil fra deres sider umiddelbart da han føler at avtalen er brutt.

Til svar får han blant annet: «Oppfør deg nå lille gutt. Ikke vær så dum å tru at vi ikke klarer oss uten deg. Vet du hva vi omsetter for i året og hvor mange bestillinger vi har i døgnet?. »

Hermansen følger videre opp med å si at de ikke kommer til å slette bildet. Etter noen krasse meldinger fram og tilbake rundt muligheten for å få slettet bildet, gjentar Sommer at han kommer til å gjengi samtalen i offentlige fora.

Bilbelysning.nos daglige leder svarer da følgende: «Tuller du med meg nå Julian? Hahahahaha ... Du er en fake kunde som ikke engang har handlet hos oss. Post denne på nettet du. Jævla feige horeunge. Tror du virkelig at lille du kan gjøre noe skade på firmaet vårt?»

Flere e-poster følger. I disse truer blant annet Hermansen med «å vise trynet ditt til ufattelig mange folk", og avslutter blant annet en mail med at "Du vet kanskje ikke som en skrot nisse at all PR er bra PR?".»

– Sjokkert over reaksjonene

Til Nordlys uttaler Sommer at han ble sjokkert da så reaksjonene til daglig leder ved firmaet.

– Jeg har egentlig ikke ord for det han klarer å lire av seg. Det er absurd. Og alt er undertegnet av daglig leder. Hadde det vært en sommervikar eller noe slikt som hisset seg, så kunne jeg kanskje sett annerledes på dette. Men dette er altså daglig leder for firmaet, sier han, og understreker at bakgrunnen hans for å ta dette videre ikke skyldes at han ikke mottok settet med lykter han ble lovet, men kundebehandlingen.

– Siden han også truet med å vise ansiktet mitt offentlig og at de kunne mer om data enn meg, ble jeg engstelig for at de skulle redigere meldingene fram og tilbake slik at de fremstod annerledes. De hadde jo allerede blokkert meg fra Facebook-siden og slettet kommentarene i tråden under.

Filmet og la ut på YouTube – sett av 10.000

Han bestemte seg derfor for å filme en gjennomgang av dialogen med firmaet med mobiltelefonen og legge dette ut på YouTube.

– Det gjorde jeg slik at folk skal kunne se bevismaterialet uten at det skal kunne mistenkes at jeg har klippet og limt. Jeg publiserte videoen tirsdag og reaksjonene har vært enorme. Jeg har blitt nedlesset av positive kommentarer fra folk som har opplevd lignende fra dette firmaet og fra folk som synes jeg har gjort rett ved å gå ut med historien.

I skrivende stund har videoen nesten 10.000 visninger på to dager. Se den nederst i saken.

Debatten rundt denne går også på en rekke foraer på nettet, forteller Sommer. Og som en følge av videoen har han også fått en beklagelse fra Hermansen.

Mottok kort beklagelse i natt

– Han sendte meg en kort beklagelse i natt klokken 0126. Her skriver han at det ikke er annet å si enn at han beklager og ber om unnskyldning.

– Hva synes du om beklagelsen?

– Det er en selvfølge at den kommer. Men han skulle beklaget mye tidligere, og selv tror jeg at den kun kommer fordi jeg skrev i går at jeg hadde vært i kontakt med media som var interessert i å skrive om saken. Nå er jeg bare glad saken får oppmerksomhet. Det er vel ingen som vil ha slike firma løs på nettet når man har gode alternativer, avslutter Sommer.

Rundt samme tid som Sommer mottok beklagelsen i natt, har Hermansen også publisert en lengre melding på bilbelysning.nos Facebook-sider. Der skriver han blant annet:

«Hva gjelder kundebehandlingen Julian fikk ønsker jeg på vegne av mitt firma, og på vegne av meg personlig, å beklage på det sterkeste den kundebehandling han har fått. Dette er ikke representativt for den kundebehandling som normalt ytes av bilbelysning.no, og jeg legger meg helt flat både i forhold til både ordbruken og "skyllebøttene" Julian fikk. På grunn av personlige problemer har ivaretakelsen av firmaet de siste månedene ikke vært optimal, men dette berettiger likevel ikke på noe grunnlag den mangel på god kundebehandling som Julian fikk. »

Også beklagelsen er gjenstand for sterk diskusjon med over 100 kommentarer i tråden under.

Les hele beklagelsen hos Nordlys.

Nordlys har gjentatte ganger i løpet av torsdag forsøkt å komme i kontakt med daglig leder Jon Hermansen hos Bilbelysning.no. Men verken Hermansen eller firmaet svarer på våre henvendelser.

Klikk på videovinduet under for å klippet som ble lagt ut på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=qBtXA93q1Ao

Spiller ikke klippet på mobil/lesebrett – klikk her

Les flere bil- og motorsaker i Nordlys motormagasin her

LES OGSÅ: Så lett er det å miste en god kunde