annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Norges Automobil-Forbund (NAF) har utarbeidet statistikk på hvilke bilmerker som har hatt flest stopp i forbindelse med over 100.000 assistanser til NAF-medlemmer i 2011.

Dette er med andre ord en helt spesiell undersøkelse – ettersom den kartlegger hvordan situasjonen er spesifikt på norske veier og i norsk klima.

Og resultatene vil overraske mange – for her toppes listen av Mercedes. Og Toyota er ikke engang blant topp 3 ...

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Dette er de 10 bilmerkene med flest feil

Mercedes er på topp over merkestatistikken - og E-klasse er modellen som stopper minst i Norge.

Toyota sliter

– Vi ønsker å gi forbrukerne en pekepinn på om det er visse bilmerker og modeller som stanser mer enn andre under norske forhold. Stoppstatistikken sier noe om de feilene som medfører at bilen stopper og man får behov for veihjelp. Overraskelsen i statistikken er Toyota som kommer svakt ut med flere modeller, sier kommunikasjonssjef i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

Og vi kan like godt avsløre at det er Mercedes E-klasse, Suzuki Vitara og Audi A4 som stopper minst i Norge.

– Vi har vektet for kjøretøybestand, kjørelengde og alder i analysene våre. Det er på denne måten vi kan se om enkelte modeller er mer utsatt for stopp langs veiene enn andre, forklarer NAF videre.

LES OGSÅ: Dette er de 10 mest pålitelige bilene

Familiebiler som sliter

Ford S-Max.

Toyota Yaris er faktisk blant bilene med hyppigst nødstopp. Den er i "godt" selskap med Toyota Corolla og Toyota RAV4, som også kommer langt ned på lista.

Men helt nederst på lista over 48 ulike bilmodeller, finner vi imidlertid følgende uheldige trio: Ford S-Max, Saab 9-3/9-5 og helt nederst Renault Laguna.

På bunnen av merkestatistikken finner vi Renault, Saab og aller sist Hyundai. Mens Mercedes, Audi og Suzuki ligger på pallplassene.

LES OGSÅ: Slike priser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

2000-2008-modeller

Bilene som er med i statistikken er blant de ni årgangene 2000–2008. Nyere biler er ikke tatt med fordi mange av disse har mobilitetsgarantier som gjør at de ofte faller utenfor assistansestatistikken.

Den totale bestanden av de ulike modellene innenfor de ni årene er tatt med. Toyota og VW har flest biler på veien og vil alene av den grunn trolig ha flere nødstopp. Antall assistanser er derfor vektet mot bestand, både på merke- og modellnivå.

Toyota Yaris.

LES OGSÅ: Dette er verdens dårligste bil

Tatt hensyn til kilometerstand

Det er også satt som krav at den enkelte modell må være representert med minst 3000 biler på veien innenfor de nevnte årgangene, og med minst 1000 kjøretøy av en enkelt årgang.

Bilens alder teller, men kanskje viktigere er dens kjørelengde. NAF har beregnet en gjennomsnittlig årlig kjørelengde per modell ut fra 440 000 kilometerregistreringer på finn.no.

Det er også vektet for at enkelte bilmodeller har høyere km-stand enn andre, hvilket sannsynligvis vil gi flere nødstopp.

LES OGSÅ: Dette er bruktbilene fra helvete

Elfeil og batteriproblemer mest vanlig

I statistikken er typiske førerfeil tatt bort. Det betyr at assistanser på grunn av feil ved lås og alarm, ulykker, utelåsing og tyveri er tatt bort fordi det ikke har med bilen å gjøre.

Feil i det elektriske anlegget og batteriproblemer er den klart hyppigste årsaken til stopp. Nest største feilgruppe er motorfeil som skjuler flere typer v feil. Eksempelvis gjelder det tap av oljetrykk (oljelampa lyser), ulyd (medlemmet tør ikke kjøre videre) og avslitt motorfeste. Kategorien drivverk omfatter vanlige feil som problemer med kløtsj, girkasse eller drivaksel.

LES OGSÅ: Disse bilene ruster mest

Presiseringer

NAF er imidlertid klar over at statistikk kan tolkes på mange måter – og kommer med noen presiseringer i forbindelse med resultatene:

Det statistikken ikke sier noe om er hvilke faktorer som gjør at bilene trenger hjelp. Det kan hende at eierne av enkelte bilmerker er flinkere til å vedlikeholde bilen sin enn eierne av andre merker. Det kan hende at det er forskjell på eierne av ulike bilmerker med tanke på å følge opp vedlikeholdsprogrammer. Statistikken kan heller ikke si noe om alvorlighetsgraden og hvilke kostnader bileierne har.

NAF er klar over at en del biltyper brukes til mye småkjøring og dermed kan være mer utsatt for startproblemer pga. strøm/batteri enn snittet.

LES OGSÅ: Dette er de beste brukt-SUV-ene

Under finner du tabeller som viser oversikt over merker og modeller, samt hva som er de mest vanlige årsakene til stopp:

Stoppårsaker

Merkeoversikten:

1. Mercedes

2. Audi

3. Suzuki

4. Mitsubishi

5. Mazda

6. Subaru

7. VW

8. Skoda

9. Ford

10. Nissan

11. BMW

12. Honda

13. Volvo

14. Toyota

15. Opel

16. Peugeot

17. Citroën

18. Renault

19. Saab

20. Hyundai

Kilde: NAF

Modelloversikt – Topp 10:

1. Mercedes E-klasse

2. Suzuki Vitara

3. Audi A4

4. BMW X3

5. Mercedes B-klasse

6. Mitsubishi Outlander

7. VW Passat

8. Mazda 6

9. Audi A6

10. Skoda Octavia

Kilde: NAF

Modelloversikt – Bunn 10:

39. Opel Zafira

40. Hyundai Getz

41. Skoda Fabia

42. Peugeot 206

43. Opel Corsa

44. Citroën C5

45. Toyota Yaris

46. Ford S-Max

47. Saab 9-3/9-5

48. Renault Laguna

Kilde: NAF

Vurderer du ny bruktbil? Sjekk vår omfattende bruktbildatabase

Stemmer dette med dine erfaringer? Skriv i kommentarfeltet under: