Bruktbilkjøp er vanskelig og det er viktig å ta undersøke bilen FØR man kjøper den og ikke ETTER at man har handlet. Illustrasjonsbilde.
Bruktbilkjøp er vanskelig og det er viktig å ta undersøke bilen FØR man kjøper den og ikke ETTER at man har handlet. Illustrasjonsbilde.

Bilen var bruktimportert og hadde vært skadet

Men det fikk ikke kjøperen vite. Nå føler han seg lurt:

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg en Toyota Avensis stasjonsvogn 2005 modell med 2.0 l dieselmotor. Den ble min for 105.000,- med det meste av ekstrautstyret man fikk tak i på den tiden.

Ble overrasket over at jeg selv måtte slå på lysene på bilen, men tenkte ikke noe over det før min søster som har den billigste modellen av samme bil sa at det var ikke noe hun måtte gjøre.

Fant senere ut at bilen min har stått til oppretting og at den er importert fra Tyskland i 2008. Bilen har gått 194.000km, (den sto på 189.000km da jeg kjøpte den, men konfirmasjon langt opp i nord og flyskrekk har gjort at det har blitt en del kjøring den siste uken). Burde de to tingene vært opplyst til meg som kjøper av bilen?

Jeg vet at jeg fikk den billig med tanke på alt utstyret som er på den, det har jeg sjekket opp og sammenlignet med andre biler med samme kilometerstand og utstyr. Men burde jeg ha blitt opplyst om at den en gang har vært skadet og evt størrelsen på skaden og det faktum at den har vært bruktimportert?

Burde jeg også få sjekket om kilometerstanden er korrekt? For jeg fikk opplyst at bilen hadde gått 80.000 km da den kom til Norge tre år gammel. Tror du det kan stemme? Jeg har nemlig lest sakene deres om kilometerjuksing. Jeg heiv meg rundt og gjorde det jeg trodde var et knallkjøp på en bil jeg hadde hørt mye positivt om. Men nå merker jeg at jeg er litt skeptisk til hele bilen. Den funker som bare pokker så langt.

Men jeg føler meg snytt og lurt siden jeg ikke fikk vite om at den var tysk og at den har vært skadet før jeg sjekket opp. Hva skal jeg gjøre? Det er en utrolig god bil å kjøre, og den har klart 5000 km på under to uker uten problem. Men hva med problemene som kan dukke opp senere?

Mvh. Fredrik

Benny svarer:

Hei Fredrik.

For det første gratulerer med en fin bil! Hyggelig at du synes den funker bra og at du føler at du har gjort et godt kjøp. Jeg synes du skal forsøke å fokusere på dette, framfor problemer som kanskje kan dukke opp en gang i framtiden – bare som et lite tips for nattesøvnens skyld.

Henvendelsen din er ganske lang og inneholder mange spørsmål. Jeg prøver å ta det i tur og orden.

For det første, tror jeg også at du i utgangspunktet har fått en god pris – men du har definitivt valgt en bil med høy kilometerstand. Det du ikke sier noe om, er om bilen er kjøpt privat eller av forhandler.

Uansett skulle du fått beskjed om tidligere skade og omfanget av denne. Men på en 7 år gammel bil med nesten 200.000 km på telleverket, er dette slett ikke uvanlig – snarere tvert imot. Det behøver jo ikke ha vært noen stor skade heller, og så lenge oppretterjobb og lakkering er fagmessig gjort, er ikke dette noe å dvele ved på en bil til 100 000 kroner.

Det kan jo også ha skjedd før bilen kom til Norge og det kan endog være at tidligere eier ikke engang visste om dette. Men, i utgangspunktet skulle du altså fått beskjed om skaden.

At bilen mangler automatiske kjørelys er liksom den første blinkende lanternen på at den er bruktimportert. Automatiske kjørelys er heldigvis både kurant og billig å ettermontere,hvis du vil ha det.

Fokuser på det som er positivt med bilen og ikke problemer som kanskje kommer en gang i framtiden. Det sikrer god nattesøvnen, mener Broom-Benny Illustrasjonsbilde. Fokuser på det som er positivt med bilen og ikke problemer som kanskje kommer en gang i framtiden. Det sikrer god nattesøvnen, mener Broom-Benny Illustrasjonsbilde. Foto: Toyota

Du sier at du har funnet ut at bilen hadde gått 80 000 km på tre år da den kom til Norge. Det gir en årlig kjørelengde på ca. 27 000 km de første tre årene og det høres rimelig ut. Det stemmer dessverre at det er ganske mye kilometertriksing, men jeg oppfatter ikke dette som spesielt skummelt eller illevarslende! har

Jeg hadde vært mye mer skeptisk om du hadde sagt at den hadde gått 70 000 km nå. Du skulle også hatt beskjed om at bilen var bruktimportert. Når det er sagt: En brukutimpotert bil behøver ikke være dårligere enn en norsk bil.

Du får ha meg tilgitt, men jeg må få løfte en liten moraliserende pekefinger til deg. Som bilkjøper (og særlig hvis du kjøper privat og ikke hos forhandler) så har du helt klart en undersøkelsesplikt selv.

At en bil er bruktimportert er enkelt å finne ut av. Det står i vognkortet og stemplene i serviceboka avslører også det. Skader kan være verre å finne ut av med mindre man er bilkyndig.

Den jobben du gjør nå etter at du kjøpte bilen, skulle du helt klart ha gjort FØR du kjøpte den. En fattig trøst er at du ikke er alene – jeg får et titalls slike henvendelser hver eneste uke ...

Hva du skal gjøre? Har du kjøpt bilen hos forhandler, ville jeg dratt tilbake og sagt fra med et krav om en viss kompensasjon. Kanskje du kan få neste service gratis? Vær ydmyk og regn med at du bil bli konfrontert med din egen undersøkelsesplikt.

Har du kjøpt bilen privat, stiller du svakere (litt avhengig av hva /hvor mye selger visste). Du har ingen angrerett og må nok mest sannsynlig se på det som verdifull bilkjøp-erfaring.

Les vår test av denne Avensisen her:

Du sier at bilen går som bare pokker – det er et godt tegn. La oss håpe den fortsetter med det!

Ønsker deg lykke til!

LES OGSÅ: Hvor ble det egentlig av denne SUV-en?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
Wiesmann: Entusiast-merket er konkurs
Opel Manta A: Klenodiet har stått parkert helt siden 1989
Honda NSX: Gjett hvem som har eid dette råskinnet
Noen skjønner aldri når de bør gi seg
Tesla Model S: – Kvaliteten kommer til å bli helt avgjørende
BMW X6 Hybrid: Halv pris – etter bare to år
Nå kommer noe mange har savnet
Verditap: Feil bilvalg kan koste deg veldig mange tusenlapper

reklame