Bilen min VW Vento: Dette har blitt en ungdomsbil-klassiker

Men da skal det litt styling til!

Vento var en 'Golf med rumpe', og ble ikke valgt av så veldig mange nordmenn da den var ny. Men bilen er praktisk   og det store bagasjerommet gir plass til blant annet mye godlyd, forteller denne bileieren. (Foto: Privat)
Vento var en "Golf med rumpe", og ble ikke valgt av så veldig mange nordmenn da den var ny. Men bilen er praktisk og det store bagasjerommet gir plass til blant annet mye godlyd, forteller denne bileieren. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Nå er det ikke noen direkte sjeldenhet vi ser på disse bildene, men kuriøst nok er den adskillig mer vanlig andre steder i verden enn her hos oss.

Les også: Kenneth kjører Camaro på sommeren og Vento på vinteren

For da denne var ny, hadde nordmenns store apetitt på stasjonsvogner virkelig begynt å magre ut salgstallene for tradisjonelle sedaner. Og som om det ikke var nok, var også ”originalen” Golf en så populær modell i Norge at utgangspunktet automatisk ble litt tøffere for et derivat som dette.

Golf med ryggsekk

For en Vento er lite annet enn en Golf med tradisjonell sedan-rumpe bak og firkantede lys foran. Vento-navnet dukket opp på denne tredje generasjonen, etter at modellen hadde het Jetta siden introduksjonen. Og i ettertid kan man vel spørre om navnskiftene – neste modell byttet igjen navn til Bora – ikke bare gjorde utfordringen med å markedsføre bilen enda større enn nødvendig.

Solfilm og mørk lakk gjør bilen tøff å se på. (Foto: Privat)
Solfilm og mørk lakk gjør bilen tøff å se på. (Foto: Privat)

I USA het den for øvrig Jetta hele tiden, uavhengig av hva man fant på på det europeiske markedet.

Om Volkswagens taktikk med å forsøke å gjøre dette til en mer folkekjær bil ved å gi den flere navn floppet litt, i hvertfall her i Norge, hadde de som slo til på bilen liten grunn til å bli skuffet.

Les også: Ny Jetta - VW gir i hvertfall ikke opp...

Plass til det meste

Vento var, som Jetta før og Bora senere, ganske udramatiske biler, med gjennomprøvet Golf-teknikk hele veien. Karosserivarianten ga bedre plass, først og fremst til bagasje, og det bidro også til å dempe innvendig støy i coupeen, takket være det separate bagasjerommet.

Tallene for bagasjerommets størrelse var også imponerende store, noe som gjorde dette til en virkelig plassvinner sammenlignet med mange andre biler i samme klasse – og i enkelte tilfeller også klassen over.

Oversikten fra førerplassen er god, i tradisjonell VW-ånd. (Foto: Privat)
Oversikten fra førerplassen er god, i tradisjonell VW-ånd. (Foto: Privat)

Bagasjerommet er også viktig for eieren av denne bilen. Ikke nødvendigvis fordi han har spesielt mye å dra på, eller fordi han er mer enn vanlig glad i å reise på langtur, forstår vi. Men god lyd trenger også god plass for å utfolde seg og høres ”riktig” ut, og det er her bagasjerommet virkelig kommer til sin rett på denne bilen.

Så er da også Jetta en populær bil hos mange av entusiastene - som med litt styling synes den ser betraktelig barskere ut enn en vanlig Golf.

Les også: Jetta Cabriolet - finnes egentlig ikke, men likevel...

Eier: Morten Spångberg.

Bosatt: Haugesund.

Byttet ut alle høyttalerne

Bilen: Volkswagen Vento, 1995-modell.

Hvor lenge har du eid den? Jeg har hatt bilen i noen få måneder.

Hva har du gjort med den? Har kun montert xenon i fjernlys og sportsratt. Dessuten har jeg byttet ut alt av høyttalere og satt inn litt vibrasjon bak i bagasjen.

Forrige eier sto for øvrig for den flotte forandringen, ved å montere senkesett, VR6-leppe, angel eyes, rutesenk, spoiler og GTI seter.

Nye lykter pynter opp, og sørger for bedre lys i mørket. (Foto: Privat)
Nye lykter pynter opp, og sørger for bedre lys i mørket. (Foto: Privat)

Liker best med bilen: Det er at den er en super bil å kjøre!

Felger er neste punkt

Beste opplevelse med bilen: Den beste opplevelsen var vel første gang jeg kjørte med den, etter å ha gått og syklet i lang tid.

Fremtidsplaner for bilen: Planen for bilen er å beholde den lengst mulig og få på noen skikkelig flotte felger.

Drømmebil: Det er en strøken VW Boble 1965, med en litt kraftigere motor enn originalt, senket, med fine felger og rett og slett et sjalusi i bakruta.

Annet: Motoren er på 1,8 liter, men bilen går imponerende godt likevel.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: E-Bugster - dette er en skikkelig "gangster-boble"

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Morten om? Bruk kommentarfeltet under!