Spoilere fra VWs "moro-hylle", spesielle felger og den unike blåfargen som normalt bare fantes på den ekstreme R32-modellen kjennetegnet de 150 spesielle lavkarbo-versjonene som ble bygget for det norske markedet.
Spoilere fra VWs "moro-hylle", spesielle felger og den unike blåfargen som normalt bare fantes på den ekstreme R32-modellen kjennetegnet de 150 spesielle lavkarbo-versjonene som ble bygget for det norske markedet. Foto: Privat

Bilen min VW Golf R-TSI: Denne finnes det bare 150 av

Kjetil (19) er stolt eier av ett av eksemplarene.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Ingen bilinteresserte trenger vel å bli minnet om suksessen som Volkswagen opplevde med den ”vanskelige” oppfølgeren til Bobla – Golfen. Og om den ble en kjempepopulær ”allround-bil”, så ble den neimen ikke mindre populær som morobil, heller.

Golf GTI har lengst tradisjoner, som den lille, lette og hissige versjonen som dessuten har vært forholdsvis oppnåelig – i hvertfall innenfor et vanlig familiebilbudsjett, dersom man heller ville prioritere fraspark enn god plass.

R for "riktig seriøs"...

Men de senere årene har man også utviklet Golfen i en enda råere retning. Forskjellige utgaver med ”R” først i betegnelsen har dukket opp, og gjerne hatt det til felles at de har vært basert på større motorer og med mer omfattende modifikasjoner av drivverk og hjuloppheng, interiør og design.

Interiøret i Golfen var ikke egnet til å ta pusten fra noen, men utstyrsnivået i den spesielle R-modellen for det norske markedet var svært hyggelig.Interiøret i Golfen var ikke egnet til å ta pusten fra noen, men utstyrsnivået i den spesielle R-modellen for det norske markedet var svært hyggelig. Foto: Privat

R-modellene har dermed blitt litt tyngre og mer kapable sportsbiler, i relativt kompakt innpakning. Dette til forskjell fra GTI-modellene, som har fortsatt etter tradisjonen med lettbeint moro – selv om moderne bilbyggeri har medført at også den er blitt tyngre med årene.

Les også: Dette må være verdens tøffeste Folkevogn...

De aller råeste versjonene har ikke hatt særlig sjanse til å slå an på det norske markedet. Her har avgiftene gjort dem kunstig kostbare, og selv entusiaster er – stort sett – avhengig av å tjene pengene før de bruker dem. Det medfører gjerne noen sperrer i forhold til hva man vil ha igjen for dem – altså balansen mellom bil og avgift.

Spesialmodell for Norge

Høsten 2006 gjorde den norske importøren en liten PR-messig genistrek for å få fokus på Golfen, og for å vise frem hvor tøff en slik bil faktisk kan være. Den nye 1,4-liters TSI-motoren med turbo og kompressor var nettopp lansert, og den gjorde det mulig å få en slik bil til å gå ganske friskt, samtidig som den slapp uvanlig heldig fra det norske avgifts-uhyret.

”Golf R-TSI” ble spesifisert med spoilerpakke, egne felger og et ganske hyggelig utstyrsnivå på innsiden, og med den nevnte motoren med 140 hester under panseret. Man fikk også tyskerne til å gå med på å sprøyte de 150 særnorske ”avgifts-racerne” som skulle bygges med den spesielle blåfargen som ellers var reservert for den ekstreme R32-modellen.

Kjetil holder sin "nummer 22" i topp stand, og har gjort den enda litt råere å se på med senking, andre felger og GT-front.Kjetil holder sin "nummer 22" i topp stand, og har gjort den enda litt råere å se på med senking, andre felger og GT-front. Foto: Privat

8,8 sekunder fra 0 til 100 var isolert sett ikke voldsomt, men bilen føltes rapp. Og nummererte eksemplarer bidro til å ”hype” bilene nok til at kjøperne stilte seg i kø – svært mange sikkert med planer om å bytte chip til noe litt friskere så fort garantitiden var ute.

Uansett var det en kul bil i kul farge som minnet veldig om en virkelig ekstrem spesialmodell – men som med en pris fra like over 300.000 kroner faktisk var henimot oppnåelig.

Nummer 22 av 150

Og i VW-miljøet i dag er det tydelig at disse 150 bilene fremdeles står høyt i kurs blant sine eiere.

Les også: Nå får Ford Focus RS motor fra Ford Mustang

Eier: Kjetil Kirketeig, (19)

Bosted: Tysvær, Grinde

Litt om meg selv: Liker lange kjøreturer på en solrik dag. Lærling hos Aker.

Bilen: VW Golf R TSI nr 22 av 150 produserte.

Numrerte eksemplarer er alltid litt ekstra stas når det er snakk om en spesialmodell. Golf R, også kalt R-TSI, har numreringen i rattet.Numrerte eksemplarer er alltid litt ekstra stas når det er snakk om en spesialmodell. Golf R, også kalt R-TSI, har numreringen i rattet. Foto: Privat

Hvor lenge har du eid den? Har eid bilen i nesten ett år.

Hva har du gjort med den? Senket, felger og GT-front.

Savner firehjulsdrift

Liker best med bilen: Fargen og motoren (turbo og kompressor).

Liker minst med bilen: Skulle dratt på alle fire.

Beste opplevelse med bilen: Første kjøretur fra Oslo!

Drømmebil: VW Glolf R32 eller en VW Passat R36.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Nå begynner også verstingen Golf R å bli oppnåelig

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Kjetil om? Bruk kommentarfeltet under!

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
3 av de heteste bilnyhetene i 2014
Og snipp snapp snute – så var disse bilmerkene ute
Dette stuntet ble årets store video-hit
Broom-året 2013: Mange oppturer – og en skikkelig nedtur
Tesla Model S: Dette er årets bilkomet i Norge
Test Citroen C4 Picasso:
For noen er denne regningen nesten hyggelig å få
Måtte akutt på do - det kostet førerkortet

reklame