Bilen min VW Golf GTI: Noen gir seg ikke før det virkelig tar av

Både lyden og motoren er under utvikling i Tony-Andrés GTI.

Fronten på bilen avslører allerede når du ser den i speilet at det ikke er en original GTI som kommer bak deg. (Foto: Privat)
Fronten på bilen avslører allerede når du ser den i speilet at det ikke er en original GTI som kommer bak deg. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Golf GTI har helt siden tidenes morgen hatt et godt grep på norske bilentusiaster.

Den opprinnelige formelen med en liten og lett bil med stor motor ble riktignok litt utvannet med årene, mens motoriseringen sto forholdsvis rolig samtidig som mer innbygget sikkerhet gjorde alle biler tyngre.

Tilbake til GTI-røttene

Men statusen forbundet med de tre bokstavene i modellbetegnelsen holdt lenge.

Les også: Nå får du Golf GTI også uten tak!

Mye falt på plass med fjerde generasjon, når det gjaldt Golfens appell i det hele tatt. Og også den litt bleknede GTI-logoen fikk ny respekt med 150 hesters turbomotor, som til tross for redusert volum hadde like mye krefter som 16-ventileren fra forrige generasjon, og litt mer ”GTI-temperament”.

Skinninteriøret gjør bilen eksklusiv på innsiden. Og det store stereoanlegget dominerer i midtkonsollen. (Foto: Privat)
Skinninteriøret gjør bilen eksklusiv på innsiden. Og det store stereoanlegget dominerer i midtkonsollen. (Foto: Privat)

150 hester er slett ikke dårlig i dag heller, men helt vilt er det unektelig ikke.

Satt under press

Det finnes imidlertid muligheter til å gjøre noe med det for den som vil. Og som har pågangsmot, for skal det skje store ting med effekten må man gå drastisk til verks.

Akkurat slik som denne bileieren har gjort.

Del med Facebook-vennene dine!

Unge Tony-André har planer om å øke trykket på gassen ytterligere, og når trykket økes både her og der må man forberede seg grundig for at maskineriet skal tåle effekten. Og den leksa høres det ut som at han har lært.

Les også: Hvor vanskelig er det egentlig å ettermontere turbo?

Femte bil siden mai måned

Eier: Tony-André Orkanus Johansen Lian, (21).

Da Golf GTI kom i fjerde generasjon ble det igjen mer fart i den lille råtassen. Men så rå som denne utgaven var den aldri i originalversjon... (Foto: Privat)
Da Golf GTI kom i fjerde generasjon ble det igjen mer fart i den lille råtassen. Men så rå som denne utgaven var den aldri i originalversjon... (Foto: Privat)

Bosted: Ørland, men er fra Hitra.

Litt om meg selv: Er en gutt som alltid er i godt humør og er ute blant venner. Holder på med biler i lag med andre venner hele tiden. Ute i helgene og finner på noe gøy også selvfølgelig!

Bilen: Volkswagen Golf 4 GTI, 1998-modell.

Hvor lenge har du eid den? I én måned, har byttet fem biler siden mai i år (2012).

Hva har du gjort med den? Skiftet alt inne i motoren, ca 220 hk på 1 bar.

Liker best med bilen: R32-utseende, Porsche-felgene og motoren!

Mer lyd, mer power

Liker minst med bilen: At den er forhjulsdrevet.

Det er ikke bare under panseret det skal bli mer trøkk i denne bilen. Stereobyggingen er i full gang, og det skal bli mer av det også. (Foto: Privat)
Det er ikke bare under panseret det skal bli mer trøkk i denne bilen. Stereobyggingen er i full gang, og det skal bli mer av det også. (Foto: Privat)

Beste opplevelse med bilen: Det var vel da jeg kjørte fra en Alpina og en M3, denne er som å kjøre go-cart.

Framtidsplaner for bilen: Bygge stereo, lakkere den opp, sote rutene, mer power i motoren.

Drømmebil: Det er mange det, men må vel være en Volvo S60R AWD.

Annet: Ja, M3, Audi S5 ++

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Se video: Slik bygger man bilstereo - med hammer og lett antrekk

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Tony-André om? Bruk kommentarfeltet under!