Bilen min VW Boble: Ikke rart denne vekker oppsikt
”Alle” vil snakke når Thomas er ute med sin fargeglade Boble.
I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
At veteranbiler fungerer som fluepapir på folk, og at de også kan føre til nye bekjentskaper, det er noe mange av oss har opplevd. Og det behøver ikke være sjeldne eller kostbare biler for at kommentarene og tilropene skal komme – mange ganger kan det være vel så mye oppmerksomhet å hente for en bil som flest mulig kjenner godt, og har gode minner fra.
Les også: Hans Olav ga sin kone en restaurert Boble på bursdagen
En Boble i alles hjerter
Få bilmodeller har en så utbredt plass i nordmenns minne – og hjerter – som Volkswagens legendariske Boble. Det var bilen som sto i startgropa for å gjøre hele verdens befolkning til bilister like etter krigen, på en billig og enkel måte. Akkurat som T-Forden hadde gjort i USA noen tiår tidligere.
Her hjemme ble den etter hvert også allemannseie, så snart bilrasjoneringen var opphevet i 1960, og eventuelle reservasjoner mot å handle noe som var skapt av den tidligere okkupasjonsmakten hadde kjølnet.
Fikk hele Norge på hjul
Og de kjølnet fort utover 1960-tallet, da den lille og enkle – men likevel svært robuste folkefrakteren virkelig fosset frem på salgsstatistikkene.
Vel var den liten, sett med dagens øyne, men den var likevel stor og rommelig sammenlignet med en del av samtidens italienske og engelske biler. Og konstruksjonen med motoren over drivhjulene bak, som i dag virker lite velegnet for vinterføre, var den gang faktisk veldig smart på norske veier:
Om den ikke var optimal for å kjøre fort på flat landevei, var den desto mer egnet til å ta seg frem på ubrøytede og svingete vinterveier. Og de var det en del av, da som nå.
Les også: Bygget Günter Artz verdens tøffeste VW Boble?
Brukt opp i bilcross
Etter at etterkommeren, Golfen, kom på 1970-tallet, og førkrigskonstruksjonen Bobla plutselig ble ansett som akkurat så umoderne som den egentlig allerede hadde vært i mange år, ble bilen raskt aktuell som hobby for mange. Tilgangen var ubegrenset, prisene lave, og med separat bunnplate kunne man gjøre mye gøy med en gammel Boble.
Noen tok vare på dem og bygget mer eller mindre avanserte custom-utgaver, men langt flere ble nok mekket på for læringens skyld – og senere brukt opp ganske så nådeløst i forskjellige motorsportsaktiviteter, ikke minst bilcross. Og det har holdt seg aktuelt helt til i våre dager, selv om det nå begynner å tynnes i rekkene av Bobler i motorsport.
Stadig skiftende moter
Stilretningene har skiftet mange ganger underveis for de som bygger om slike biler. ”Vrengte” felger og Porsche-motor var populært en stund, så skulle det være ”roadster-ombygginger” med bakende-design inspirert av amerikanske 1930-tallere, og gjerne ”California-look” med renskede karosserilister og utglattede detaljer i tillegg. Og de senere årene har tofargekombinasjoner og senking blitt mer og mer populært.
Les også: Liv fra Moss savner sin Boble. Kan du hjelpe henne?
Trenden er i dag at få gjør inngrep i karosseriet som ikke kan reverseres igjen, kanskje i en erkjennelse av at det blir lenger og lenger mellom de fine bilene, og at man derfor ønsker å beholde muligheten til å bygge bilene tilbake til originalstand dersom det skulle bli aktuelt i fremtiden. I mellomtiden leker man seg med farger og andre detaljer som gir særpreg.
Liker fart og moro
En som har gjort det, er eieren av denne bilen. Og som han forteller så er det altså mer enn nok til å få publikum til å ta kontakt for å snakke om bilen – og gjerne også fortelle historier om Bobler de har hatt et forhold til gjennom livet.
Eier: Thomas Ådland, (21)
Bosted: Karmøy.
Les også: Hun satte Bobla i garasjen - og "glemte" den bort i 32 år...
Litt om meg selv: Gutt på 21 år fra Karmøy i Rogaland, utdannet industrirørlegger og jobber offshore for Aker Solutions. Liker fart og moro.
Bilen: VW Boble 1300, 1970-modell.
Hvor lenge har du eid den? I ett og et halvt år.
Kjøpt som demontert prosjekt
Hva har du gjort med den? Jeg kjøpte bilen demontert, så jeg har gjort det meste med den, som motor, elektrisk, understell, bremser, lakkering ++.
Liker best med bilen: Det gamle preget over den, samt høyden.
Les også: Det startet med en Boble - så tok det helt av for Eivind
Liker minst med bilen: Litt dårlig lakkering.
Beste opplevelse med bilen: Alle morsomme blikk den får, og folk som kommer og spør om bilen.
Framtidsplaner for bilen: Skilte den til sommeren, og kanskje en ny lakkering.
Drømmebil: Toyota Supra.
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: Lyst på Porsche, men ikke råd? Dette er IKKE løsningen!
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Thomas om? Bruk kommentarfeltet under!