Bildet kunne vært fra en brosjyre fra 70-tallet, men viser resultatet av Lars-Alexanders innsats for å få den gamle sliteren tilbake i topp stand.
Bildet kunne vært fra en brosjyre fra 70-tallet, men viser resultatet av Lars-Alexanders innsats for å få den gamle sliteren tilbake i topp stand. Foto: Privat

Bilen min VW 1300 S: Fikk nytt liv med ung eier

Lars-Alexander (23) kjøpte Bobla som et koseprosjekt - se så fin den ble.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Få biler har satt et så sterkt preg på norske veier gjennom så lang tid som den tradisjonsrike Volkswagen ”Bobla”. Selv da etterfølgeren kom og oljepengene begynte å renne inn over oss utover 70-tallet, var det svært få som kastet sine gamle, runde slitere før de ble helt nødt.

Les også: E-Bugster - dette kan bli en skikkelig gangster-Boble

Og med slitesterk og enkel mekanikk, både varte og rakk det før bilene var bortenfor all redning for fortsatt tjeneste på veien.

Blitt en sjeldenhet

Men i løpet av det siste tiåret har det skjedd noe. Å se en gammel og slitt ”Boble” gjøre tjeneste på slutten av sin karriere i trafikken er blitt noe av en sjeldenhet.

Utgangspunktet for prosjektet var sjeldent godt, selv om det krevdes mye jobb. Porsche 944en i venstre bildekant avslører at Lars-Alexanders Porsche-interesse ikke bare begrenser seg til luftkjølte biler.Utgangspunktet for prosjektet var sjeldent godt, selv om det krevdes mye jobb. Porsche 944en i venstre bildekant avslører at Lars-Alexanders Porsche-interesse ikke bare begrenser seg til luftkjølte biler. Foto: Privat

Det er sjeldnere man ser dem i fin stand, også, da de som er i entusiasthender nok i stadig større grad gjennomgår omfattende restaurering, og dermed blir nesten ”for fine til å brukes”.

Det er litt synd, for konstruksjonen er som nevnt så enkel at en godt ivaretatt bil kan vare i flere tiår med godt vedlikehold – og en restaurert bil behøver ikke begynne å skrante særlig igjen på veldig lang tid, forutsatt at grunnarbeidet er gjort ordentlig og at de tas vare på.

Oppdages av nye entusiaster

Kanskje er forklaringen først og fremst at vi begynner å få en ny generasjon av bilførere ut på veiene, som ikke har noe forhold til disse bilene fra barndommen. Og har man ikke det, kan det være lettere å forstå at kollisjonssikkerhet fra krigens dager, stående pedaler og ikke direkte skremmende prestasjoner kan virke mer primitivt enn forlokkende.

Første punkt på arbeidslista var å fikse rust i karosseriet. Deretter var det skjermenes tur.Første punkt på arbeidslista var å fikse rust i karosseriet. Deretter var det skjermenes tur. Foto: Privat

Men noen yngre Boble-entusiaster finnes. Mange av dem med litt videre horisont, som også omfatter andre luftkjølte og hekkmotoriserte tyske biler fra 50- og 60-tallet, og med ønske om å pusse opp en bil som er enkel og overkommelig å fikse på.

En analog opplevelse

Ikke for at bilen man ender opp med nødvendigvis er veldig sjelden, snarere tvert imot. Og ikke fordi den gir verken stor status eller en fantastisk kjøreopplevelse. Men mer for den følelsen det gir å eie, pusse på og kjøre med en ærlig, gammeldags bil.

En bil som på alle måter oppleves som ”analog”, midt i en digital hverdag.

Skjermene ble fikset og lakkert hjemme i garasjen.Skjermene ble fikset og lakkert hjemme i garasjen. Foto: Privat

Her skal vi stifte bekjentskap med en slik kar, og hans bil; en ujålete representant for de siste virkelig gammeldagse Boblene med flat frontrute og lakk uten fnugg av metallic.

Les også: Denne er mer spesiell enn du ser ved første øyekast

Eier: Lars-Alexander Riise, (23)

Bosted: Stavanger / Pecs (Ungarn)

Begynte som ”koseprosjekt”

Litt om meg selv: Er vel litt bilgal, studerer nå i utlandet og kjenner suget etter å kjøre bil, så skal være fint å få sette seg bak rattet igjen når ferien kommer!

Nå er bilen klar, og byr på hyggelige kjøreopplevelser av godt, gammeldags merke.Nå er bilen klar, og byr på hyggelige kjøreopplevelser av godt, gammeldags merke. Foto: Privat

Bilen: VW 1300s, 1974-modell.

Hvor lenge har du eid den? I to år.

Hva har du gjort med den? Kjøpte den som et koseprosjekt. Begynte med å få rustsveiset den, og deretter gikk jeg over på det kosmetiske. Alle fire skjermene var skadet så de ble skrudd av, banket ut og sparklet glatte, deretter ble det noen runder i garasjen med lakksprøyta.

Ellers har det blitt fikset på småplukk som bremsevaiere, nytt eksosanlegg, nye felger, og ikke minst nytt interiør.

Drømmer om Porsche

Liker best med bilen: Hekkmotoren, og følelsen av å kjøre en bil uten all elektronikk!

Liker minst med bilen: Den er litt høy foran.

Det er noe spesielt med biler med luftkjølte boksermotorer bak, mener VW-eieren, som drømmer om en Porsche 356 - men sikkert ikke ville ha noe i mot en 911 heller.Det er noe spesielt med biler med luftkjølte boksermotorer bak, mener VW-eieren, som drømmer om en Porsche 356 - men sikkert ikke ville ha noe i mot en 911 heller. Foto: Privat

Beste opplevelse med bilen: Oppussingen sammen med min far, og første kjøreturen etterpå!

Framtidsplaner for bilen: Få senket den ca 5 cm foran.

Drømmebil: Porsche 356A.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Hvor lenge flyter en Boble? Dette er god bilfilm:

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Lars-Alexander om? Bruk kommentarfeltet under!

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Tesla: Snart blir det gratis å lade super-elbilen
Audi S1: Dette kan bli en ganske hysterisk småbil
Brukt leiebil kan være smarte kjøp
VW Passat: 124.470 nordmenn har kjøpt denne bilen
Unik bilsamling selges
Porsche 911 Turbo: Du sover ikke godt før du skal råkjøre med denne!
Politiet: – Skrekkelig eksempel på uansvarlighet
Mercedes S-klasse: Slik startet barnehage-året for Eirik (5)
Fisker: Nytt håp for konkurstruet bilprodusent

reklame