Et rent og pent utseende har vært Daniels mål med denne bilen, som egentlig var ment som bruksbil. Men så "tok det litt av". Hørt den før?
Et rent og pent utseende har vært Daniels mål med denne bilen, som egentlig var ment som bruksbil. Men så "tok det litt av". Hørt den før? Foto: Privat

Bilen min Volvo 850: Her tok det skikkelig av

Daniel startet forsiktig - så ballet det på seg.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Volvo er et av bilmerkene vi oftest kommer tilbake til i denne spalten. Det er ett av de merkene som nordmenn flest har en mening om, og de meningene er gjerne sterke – noe også kommentarfeltene her på Broom.no bærer preg av.

Les også: S60 T6 AWD - slik bygger Volvo versting-bil i dag

Elsket og hatet

Da svenskene for alvor begynte å få fart på bilproduksjonen sin utover 1930-tallet, lot de seg tidlig inspirere av amerikansk bilbyggertradisjon: De tok grovt i når det gjaldt dimensjoner, og holdt seg til velprøvede oppskrifter så lenge de kunne.

Volvo har alltid hatt ord på seg for å lage gode seter, og det er ikke noe i veien med førermiljøet i denne bilen heller.Volvo har alltid hatt ord på seg for å lage gode seter, og det er ikke noe i veien med førermiljøet i denne bilen heller. Foto: Privat

Ergo fikk bilene ros for å være slitesterke og kjeft for å være litt gammeldagse. Og i Norge ble de høyt elsket av de som hadde råd til dem, og forhatt av de som ikke likte dem – eller som drømte om dem i hemmelighet selv om lommeboka sa ”nei”.

Fans i to leire

Solid oppbygging gjør at Volvo-biler generelt lever lenge i Norge. Selv når skabben innhenter dem, kan de fungere i mange år, og blir som sådanne yndede billig-biler for unge bileiere med begrenset økonomi og mange ganger uhøytidelig smak.

Baklys fra V70 er en diskret forandring på 850en, som bidrar til å gjøre den litt lekrere.Baklys fra V70 er en diskret forandring på 850en, som bidrar til å gjøre den litt lekrere. Foto: Privat

Dermed har merket en stor tilhengerskare, som dog skilles av en dyp kløft på midten:

På den ene siden finner vi original-entusiastene som punger ut stadig større summer for strøkne eksemplarer av det som for få tiår siden var ”vanlige” bruksbiler, og på den andre siden de store hordene av selvbyggere – de som kapper fjærer med vinkelsliper, klistrer karbonfolie på tanklokket og monterer digre spoilere i aluminiumsfinish på baklokket.

Det er gjerne de siste som utmerker seg mest i trafikkbildet. Men det er fullt mulig å gi Volvoen sin et personlig preg også uten at det tipper over kanten til å bli harry, mener eieren av bilen vi her skal se nærmere på.

Les også: Lyst på en pickup naboen garantert ikke har maken til?

Eier: Daniel Vangen, (20)

Bosted: Oslo

Aktiv i Volvo-klubben

Litt om meg selv: En bilglad gutt som alltid har hatt Volvo som det store. Er i det daglige student, men er også med og driver Volvo Car Club Norway. Er veldig glad i gamle Volvoer, men da skal det være helt og pent, ikke rullemalt og fullt av Wunderbaum :) Bygde bilen på Bil- og mekk-linjen på Folkehøgskolen Sørlandet hvor jeg gikk skoleåret 2011/2012!

Daniel har ikke bare bygget seg en velfungerende motor, han har gjort den rimelig strøken å se på, også.Daniel har ikke bare bygget seg en velfungerende motor, han har gjort den rimelig strøken å se på, også. Foto: Privat

Nå går jeg kun rundt og venter på finværet sånn at jeg kan få kjørt litt! :) Har lest "Bilen min"-spalten i evigheter nå, så da tenkte jeg at jeg like gjerne kunne sende inn bilder av min egen bil, som jeg ble ferdig med å restaurere i juni, etter nærmere 600 timer og endel kronasjer! :)

Bilen: Volvo 850 2,3l T5 (turbo)

Hvor lenge har du eid den? Siden 6. juni 2011

Bruksbil som ”tok av”

Hva har du gjort med den? Det begynte egentlig som at jeg kjøpte den som en kurant bruksbil med mye utstyr og komfort. Det varte ikke så lenge før listen med planer ble lang, og det tok litt av. Det som jeg har gjort med bilen det siste året er:

Totaloverhalt motor med bytte av alt av tetninger, lager, samt fresing av ventiler og seter, samt planing av topp for litt høyere kompresjon. Lakkert opp blokk og topp i hvit, samt topplokket i gull. Byttet interiør til 850R-interiør med tofarget ratt, mørkt dashbord, elektriske seter med memory og alcantara og skinn. Trukket taket i alcantara.

Fine hjul og diskrete oppgraderinger av lys og spoilere synes, ellers er det lite som hyler om oppmerksomhet på denne bilen. Akkurat slik eieren ønsker det.Fine hjul og diskrete oppgraderinger av lys og spoilere synes, ellers er det lite som hyler om oppmerksomhet på denne bilen. Akkurat slik eieren ønsker det. Foto: Privat

Bilen er hellakkert i originalfarge med litt mer flakes i lakken, 417 – dark blue/navy pearl. 19" Volvo R-felger som er pulverlakkert hvite. TA Technix justerbart senkesett foran og bak. Volvo 850 R-fanger foran. 3" eksos fra turbo. Fjernet lykteviskere. Volvo V70 baklykter. XC-grill med nytypen emblem fra en Volvo XC90. Volvo V70 dørhåndtak og baklukehåndtak lakkert i bilens farge. Brembo 302mm bremseskiver som er slissa og hullborret.

Premiert på klubbtreff

Liker best med bilen: Utseendet, at den er såpass "clean".

Liker minst med bilen: At det er forhjulstrekk.

Beste opplevelse med bilen: Å vinne prisen for beste forhjulstrekk på Volvo Car Club Norways hovedtreff på Rudskogen i juli!

Det er ikke mye gummi igjen rundt felgene, og små marginer hele veien.Det er ikke mye gummi igjen rundt felgene, og små marginer hele veien. Foto: Privat

Framtidsplaner for bilen: Skrape den ren under og få lakkert opp i originalfarge der også. Få tak i en Volvo 850 AWD-fanger, hvor det er sarger til ett utblås på hver side.

Drømmebil: Volvo V70R AWD!

Annet: I og med at denne bilen er blitt som ny, så kjører jeg den kun på solfylte dager, derfor har jeg jo en annen bruksbil som jeg også må si en liten setning om: Dette er en helt original 1981 Volvo 343 DLS! Denne fremstår som helt klin original, og det var én eier før meg!

Hvis dere vil se et bilde av den, så klikk på denne lenken:

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Her er en 850 som skjuler en hemmelighet - eller to

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Daniel om? Bruk kommentarfeltet under!

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Nettmøte: Spør Benny om bil i dag
Fotoboksen sender feil data - kan ikke brukes
Saab 9-5: Vinterbil med særpreg – men tør du?
Bilen min Oldsmobile Ninety Eight: Det er ikke høyden det kommer an på
Nå tjener Volvo penger igjen
Slik kommer du deg opp av grøfta igjen
Se hva polakken klarte å få inn i en bitteliten Audi
Tesla: De skal øke fra 20.000 til 500.000 biler

reklame