BILEN MIN: Ulfs DAF 66 1975-modell

Den går like fort bakover som framover!

DAF hjelp i tidsriktie omgivelser. Eller er det Viking? (Foto: Privat)
DAF hjelp i tidsriktie omgivelser. Eller er det Viking? (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

DAF 66 var en sjarmerende tass som det rullet et ikke ubetydelig antall av på norske veier på 1970-tallet. Bilen tok over for DAF 55 i 1972 og huskes antakelig best for sin spesielle Variomatic-girsystem som gjør at bilene har like høy toppfart i revers som forover!

Nederlandsk Volvo?

Så finnes det da noen sprø sjeler som skryter av å har gjort forbikjøringer med disse bilene - baklengs - i landeveishastighet.

Men det var nok ikke det helt store trøkket i de farlige baklengs-forbikjøringene; for ikke bare bilen - men også motoren i den nederlandske kreasjonen var en liten tass - 1,1 liter og 46 hestekrefter i standardutgave. For å kle den "sportslige" og coupé-aktige DAF 66 Marathon-utgaven ble motoren jazzet opp i hele 52 (!) hestekrefter.

Men har ikke den noe aparte bilen vært solgt med Volvo-merke i grillen også? Jovisst: Volvo 66 ble bilen hetende etter at svenskene tok over personbildivisjonen til DAF midt på sytti-tallet. Da fikk den også i god Volvo-ånd kraftigere støtfangere for - i hvert fall gi inntrykk av - å ha økt sikkerheten.

Sjekk Marius sin helt unike Volvo Amazon

Hatt flere DAF-er

Ulf har den originale DAF-utgaven med tynne støtfangere, hylende variomatic og et herlig småbildesign fra svunne tider:

Eier: Ulf Sonnevelt (65)

Bosted: Skedsmokorset. Vinterstid bor jeg i Kina.

Litt om meg selv: Jeg er slagramet MC-entusiast, kan ikke lenger kjøre tohjuling og valgte for å holde meg i veteranmiljøet å kjøre en gammel firehjuling. Og da var DAF-en helt naturlig med sin automatgir-lignende transmisjon. Dessuten har jeg et visst forhold til merket, for dette er min fjerde DAF i livet.

På 60-tallet hadde jeg nemlig en DAF 33 varevogn som førte til jeg kjøpte DAF 600 som privatbil. Deretter kjøpte jeg i 1973 en DAF 44. Men i 1975 var DAF-epoken over - for den gang - da jeg byttet ut 44-en med en Renault 12.

Dette er Bård Harry sin sjarmerende og særdeles velbrukte Datsun 180B

Ny DAF-epoke for Ulf

Bilen: DAF 66 super deluxe 1975-modell

(artikkelen fortsetter under bildet)

Man trenger slett ikke Range Rover for å vekke oppsikt på parkeringsplassen. (Foto: Privat)
Man trenger slett ikke Range Rover for å vekke oppsikt på parkeringsplassen. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Jeg anskaffet DAF-en i april 2009 ved ren tildeldighet - snublet over den. Tror dette må være en av siste og beste eksemplarer som ruller på norske veier. Bilen har bare gått 65 000 kilometer, og har knapt synlig slitasje overhodet.

Hva har du gjort med bilen? Har bare byttet fra piggdekk til medfølgende sommerhjul og har byttet olje og bremsevæske. Så har jeg vasket den utvendig og innvendig.

Åsmund er litt Datsun-gal. Se hans 160B fra 1975

Daffy liker å bli sett på

Liker best ved bilen: Det jeg liker best er den oppsikt den vekker i trafikken og ved parkering på større parkeringsplasser.

Liker minst ved den: Tja, det jeg liker minst er hylingen fra bakre variator når jeg passerer 80 km/t.

Beste opplevelse med bilen: Gode opplevelser er å bruke den til og fra veteranstevner og stille Daffy ut. Ja - av forståelige grunner er bilen nemlig døpt Daffy.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Automatic for the people. Daf 66 hadde sømløs fremdrift takket være sitt variomatic-system. (Foto: Privat)
Automatic for the people. Daf 66 hadde sømløs fremdrift takket være sitt variomatic-system. (Foto: Privat)

Fremtidsplaner for bilen: Daffys fremtid er som i dag stevnebil og bruk til og fra butikken i sommerhalvåret. Jeg har ikke hatt noe tull med denne raritetet som jeg antar er et av de siste rullende eksemplarer i Norge. Vurderer salg om pris blir riktig.

Drømmebil: Forøvrig er drømmen en annen veteranbil gjerne nok en DAF av annen type. Eller en Lancia Aurelia 2600.

Del med Facebook-vennene dine

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Caravelle var faktisk litt racerbil på 80-tallet: Les Brooms hyllest til Caravelle T3

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Ulf om? Bruk kommentarfeltet under!