Åpenbart japansk, og like åpenbart en sportslig coupé som vi ikke kan huske fra norske veier. Thor Eivinds USA-importerte Toyota Corolla har nok fått mange til å lure litt. Foto: Privat
Åpenbart japansk, og like åpenbart en sportslig coupé som vi ikke kan huske fra norske veier. Thor Eivinds USA-importerte Toyota Corolla har nok fått mange til å lure litt. Foto: Privat

Bilen min: Toyota Corolla SR5 - når så du en slik sist?

Corolla høres ikke akkurat spennende ut. Så feil kan man ta.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen har vi fått bilder av en todørs coupé av klar japansk opprinnelse, men med litt mer strømlinjeformet karosseriform enn vi umiddelbart kjenner igjen fra det norske veinettet på 90-tallet. Og de røde markeringslysene på bakskjermene avslører også raskt at vi her har med en USA-solgt bil å gjøre - om den er japansk som bare det.

En amerikansk japaner

Vi tipper at denne bilen har fått mange til å lure litt i årene etter at den ble importert hit til landet. Vi har flere ganger latt oss imponere over hvor mange varianter japanerne produserer som vi aldri får se i Norge - og ikke minst på det amerikanske markedet har de virkelig hatt noen modeller på menyen som er langt mer spennende enn de vi ser her hjemme.

Designet på coupeen føles litt mer strømlinjeformet og "uforstyrret" i uttrykket enn versjonene med flere dører som ble solgt her hjemme. Foto: PrivatDesignet på coupeen føles litt mer strømlinjeformet og "uforstyrret" i uttrykket enn versjonene med flere dører som ble solgt her hjemme. Foto: Privat

Denne Corollaen er et godt eksempel på dét. For i Norge er modellen først og fremst kjent som en skikkelig sliter helt tilbake til den kom på 60-tallet, og til det tradisjonsrike navnet gikk ut for få år siden.

Les også: Borte fra Europa, men USA elsker fortsatt Toyota Camry

Rundt 1990, da denne bilen var ny, var Corolla i Europa - og andre deler av verden - nærmest på topp i popularitet og kvalitetsrykte, og modellen var blitt til en hel liten familie av sedaner, kombicoupeer og stasjonsvogner - til og med med firehjulstrekk. Men amerikanere er amerikanere, og de ville gjerne også ha en liten coupé med sportslige linjer.

Standard Corolla under skallet

Japanerne var mestere i å tilpasse seg sultne markeder, og selvsagt fikk amerikanerne coupeen sin. Den skilte seg fra de andre Corollaene med annet og litt glattere karosseri, annen front med skjulte vippelykter, og selvsagt en midtseksjon med svært skrånende og langt mer "fartsfylte" vindusvinkler enn de mer trauste bilene.

Vippelykter og aerodynamiske speil var nok av mer estetisk betydning enn rent praktisk på Corolla coupeen, i hvertfall så lenge vi ikke snakker om verstingen GTS med 135 hester. Foto: PrivatVippelykter og aerodynamiske speil var nok av mer estetisk betydning enn rent praktisk på Corolla coupeen, i hvertfall så lenge vi ikke snakker om verstingen GTS med 135 hester. Foto: Privat

Under skallet var det dog ganske standard Corolla-formel, med forhjulsdrift, 1,6 liters motor og et ikke altfor sportslig oppsett. Versting-coupeen GTS kunne i USA leveres med 135 hester, men standardversjonen SR5, som er den utgaven Thor Eivind har, rådet over rundt 100 gamper.

Og med automatgir, som amerikanerne normalt foretrakk, ble det ingen lyskryss-racer, akkurat.

Vekker oppsikt i Norge

Likevel var det pene biler med bra byggekvalitet. Og om de ikke verdsettes så høyt i USA, der de hører hjemme, så vekker en slik bil desto mer oppsikt når den dukker opp her, og er ganske forskjellig fra - og langt mer spennende å se på - enn sine jevngamle, standard-Corollaer med de karosseriene vi er vant med å se.

Les også: Bare i USA - Corolla med Chevy V8 under panseret

Og når det gjelder automatkassen og den ikke overvettes sportslige motoren, så har Thor Eivind klare planer om å fikse på dette med tiden...

Rett forfra er det ingen tvil om at man står ansikt til ansikt med en Toyota - selv om den ikke virker umiddelbart kjent her i Europa. Foto: PrivatRett forfra er det ingen tvil om at man står ansikt til ansikt med en Toyota - selv om den ikke virker umiddelbart kjent her i Europa. Foto: Privat

Eier: Thor Eivind Kise, (37)

Bosted: Hamar

Litt om meg selv: Humørfylt kar fra Hamar, har 2 barn. Glad i biler og sport, tar meg gjerne en biltur titt og ofte for å koble av. Spiller litt innebandy på fritiden, og liker å reise.

Bilen: Toyota Corolla SR5 1991-modell.

Hvor lenge har du eid den? I 7 måneder.

Har mange planer

Hva har du gjort med den? Ikke rukket å gjøre noe ennå på grunn av en del slitedeler som har måttet byttes den første tiden jeg har hatt den.

Liker best med bilen: Utseendet, kjøreegenskapene, gode sportsseter.

Liker minst med bilen: Automatkassa.

Smal skiltplass, solide støtfangere etter amerikansk standard og røde sidemarkeringslys på bakskjermene avslører raskt bilen som en USA-modell. Foto: PrivatSmal skiltplass, solide støtfangere etter amerikansk standard og røde sidemarkeringslys på bakskjermene avslører raskt bilen som en USA-modell. Foto: Privat

Beste opplevelse med bilen: En sen kveldstur fra Brumunddal opp til Nybygda, var helt alene på veien og kunne utnytte den svingete sikksakk-veien hele veien opp. Perfekt strekning som ga en optimal kjøreopplevelse!

Framtidsplaner for bilen: Senke den 15 millimeter og bytte til orginal kompressor-motor på 165 hk, bytte til manuell kasse, og montere avtagbart hengerfeste så jeg får brukt hengeren min.

Drømmebil: Lexus LFA.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Tom Kristian har litt mer krefter i sin 200 SX

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Thor Eivind om? Bruk kommentarfeltet under!

reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
Jo da – dette er en bobil!
Ampera: Her kjører du nesten gratis til jobben
Skoda Octavia Scout: Både tøff – og fornuftig
BMW 2-serie: Dette har BMW aldri gjort før
Her står det en ekte Jaguar-klassiker
Topp 3: Norges billigste SUV-er akkurat nå
Dette blir borte fra stadig flere biler
Se hva som dukket opp på Dokka
Nettmøte: Spør Benny om bil i dag

reklame