BILEN MIN: Thomas sin Mercedes-Benz CLS 320 CDI AMG

Denne bilen blir ikke brukt om vinteren. Punktum.

Sjekk felgene som Thomas har på juvelen sin. Dette er tøft. (Foto: Privat)
Sjekk felgene som Thomas har på juvelen sin. Dette er tøft. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Og nettopp interesse, det er hva denne bilen skaper. Thomas forteller at det til stadighet kommer forbipasserende bort for å spørre om bilen eller ta bilde av den. Det er ikke rart, for dette er en meget gjennomført CLS.

Og bilen med internbetegnelsen C219 er kanskje det vakreste designet Mercedes har gjort i nyere tid. Mange sperret med rette øynene opp de første bildene av denne krysningen mellom coupe og sedan dukket opp i motorpressen.

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake kommer neste år

CLS ble lansert i Europa høsten 2004 og modellen bygger på E-klasse-plattformen fra samme tid. Men CLS gir da et mye mer gedigent inntrykk enn E-klasse, spør du? Javisst gjør den det - bilen er en god del lenger enn E-klasse fra samme tid og har nesten litt Maybach-aura over seg.

Det siste har sin ganske naturlige forklaring i at den er designet av den samme Michael Fink, og og både Maybach og CLS har betydelige retro-inspirerte linjer i karosseriet. Virkningen er spektakulær klassisk og CLS er absolutt en bil for den som vil bli sett.

Eier: Thomas Bjørnstad (24)

Bosted: Sandefjord

Lagres under mikrofibertrekk

Bilen: 2007 Mercedes-Benz CLS 320 CDI AMG

(artikkelen fortsetter under bildet)

Thomas forteller at folk stadig kommer bort for å beundre bilen hans. (Foto: Privat)
Thomas forteller at folk stadig kommer bort for å beundre bilen hans. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Bilen har vært min i snart to år.

Hva har du gjort med den? Bilen er fabrikklevert med original AMG-styling, utover dette er det byttet fra to eksosutløp til fire-utløps CLS 63 AMG eksos, understellet er stivet, og senket (med justerbart sett) for å gjøre plass til 10,5-tommers brede Lorinser R8 felger. Dekkene er 295/30-20 bak og 275/25-20 foran.

Bremsesystemet er også oppgradert i sammenheng med at motoren gjenomgikk en GOD service i Tyskland hvor blant annet turbo ble overhalt. Det har også blitt kjøpt et originalt Mercedes mikrofibertrekk til bilen for vinterlagring. For denne bilen blir ikke brukt om vinteren!

Test: Benny kjører Mercedes-Benz SLS AMG

- Vannvittig skyv fra 1000-2000 omdreininger

Liker best med bilen: Utseendemessig syntes jeg denne bilen gjør seg fortjent til å være den peneste CLS i Norge i dag. Så jeg klager ikke på det ytre!

Men også under skallet er det bra: Når man står stille i et lyskryss på sommeren og venter på grønt er det alltid morsomt å trykke den lille pedalen lengst til høyre i bunn å la motoren, girkasse og dekk gjøre jobben sin!

Bilen gir da et vannvittig drag fra 1000-1200 omdreininger og girkassen girer nøyaktig for å opprettholde et høyt dreimoment, og best mulig skyv forover.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Den buede hoftelinjen er CLS' signatur og det første man legger merke til med denne bilen.  (Foto: Privat)
Den buede hoftelinjen er CLS' signatur og det første man legger merke til med denne bilen. (Foto: Privat)

Kombinasjon med en sprek motor, stivt chassi, og gode dekk gjør bilen utrolig morsom på svingete landeveier, og eller bane. Dog på våt asfalt duger den dårlig i akselerasjons-sammenheng.

Liker minst med bilen: Det er svært lite jeg ikke liker med bilen. Men dette er en fireseter - og det kunne vært mer praktisk med fem sitteplasser ved enkelte anledninger.

Christian er 13 år og har egen Mercedes-Benz som han pusser opp

Skal ha ny CLS snart

Beste opplevelse med bilen: Jeg har hatt mange gode opplevelser med bilen, og ufattelig mange som kommer og kommenterer, spør og eller tar bilder av den. Noe tidligere eier fortalte meg på forhånd.

Men min aller beste opplevelse med bilen må være tur nedover på Autobahn til Äffalterbach og AMG.

(artikkelen fortsetter under bildet)

CLS har blant bilverdens mest elegante og klassiske linjer. Dette er tysk arroganse på sitt beste. (Foto: Privat)
CLS har blant bilverdens mest elegante og klassiske linjer. Dette er tysk arroganse på sitt beste. (Foto: Privat)

Framtidsplaner for bilen: Bilen skal legges ut for salg i mars etter vinterdvalen til fordel for en ny CLS.

Drømmebil: Jeg har mange drømmebiler, men i Norge er det svært lite som innfrir og frister med tanke på avgifts nivået. Men sett bort fra dette, er jeg utrolig fascinert av SLR-McLaren og Bugatti Veyron, hvorpå jeg kun har prøvd SLR.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Del med Facebook-vennene dine

Ikke helt taxi: Sjekk Håvar sin Carlsson-tunede E 220 CDI

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Thomas om? Bruk kommentarfeltet under!