Bilen min Skoda Octavia RS: Absolutt ikke noen kjedelig stasjonsvogn

Denne fikk bilgale Remy til å bli Skoda-entusiast.

For et par tiår siden ville ikke mange ha tenkt på en Skoda som utgangspunkt for en både fresk og kul familiebil. Men heldigvis forandrer verden seg, slik denne bilen viser. (Foto: Privat)
For et par tiår siden ville ikke mange ha tenkt på en Skoda som utgangspunkt for en både fresk og kul familiebil. Men heldigvis forandrer verden seg, slik denne bilen viser. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Det er ikke fryktelig mange år siden folk gliste litt av Skoda. Av de få som var igjen i Norge, får vi understreke. For selv om det hadde blitt solgt noen av dem som transportmidler for de aller mest gjerrige og minst bilinteresserte gjennom 1970-tallet, var frafallet stort.

Evig eies...

Ingen gadd ta vare på noe som de fleste dømte ut som gammeldags, dårlig konstruert og dårlig bygget. Selv om svært få hadde førstehåndskjennskap til bilene.

Interiøret i RS-Octaviaen er tilpasset en sportslig kjørestil. (Foto: Privat)
Interiøret i RS-Octaviaen er tilpasset en sportslig kjørestil. (Foto: Privat)

De få som hadde et godt forhold til merket, ble rasende da Henning Kvitnes ga ut en plate med tittelen ”Evig eies kun et dårlig rykte”, der en Skoda prydet platecoveret. Det var liksom den siste spikeren i kista, mente man.

Les også: 110 Coupé - denne var uforskammet fin til å være Skoda

Men så skjedde det noe:

Etter at Volkswagen kjøpte opp den tsjekkiske bilprodusenten på begynnelsen av 1990-tallet kom de nye modellene i tur og orden. Designet var ikke akkurat lekent, men det falt i smak hos svært mange nordmenn, og når man etter enorme investeringer kunne vise til en av verdens mest moderne og nøyaktige produksjonslinjer var det mange som lot seg friste.

Falt i smak blant nordmenn

”Nye” Skoda ble markedsført som kvalitetsmessig likeverdige med VW og Audi, men med enklere utstyr og lavere pris. Og når vi vet at de sistnevnte merkene fikk sitt å stri med av kvalitetsproblemer utover 1990-tallet, var det nok mange Skoda-eiere som følte at de faktisk kjørte de beste bilene som hele Volkswagen-gruppen kunne oppvise.

Del med Facebook-vennene dine!

Med annen grill, andre felger og normal høyde over bakken så bilen ganske mye slappere ut før Remy begynte å sette sitt personlige preg på den. (Foto: Privat)
Med annen grill, andre felger og normal høyde over bakken så bilen ganske mye slappere ut før Remy begynte å sette sitt personlige preg på den. (Foto: Privat)

I dag er Skoda fremdeles posisjonert under VW og Audi i status, men det påvirker man i høy grad selv. For man kan dra på skikkelig og få en ordentlig luksuriøs, moderne Skoda om man vil – og det er det også noen som gjør. For navnet i seg selv trekker ikke verdien ned lenger – og ringen ble liksom sluttet da vi for en del år siden gjenoppdaget Skodas historie.

Noen overraskes fremdeles

En historie som tilbake på 1920- og 30-tallet faktisk inneholdt også noen skikkelige luksusbiler, når man først tok seg tid til å se etter...

Så var da ikke et dårlig rykte av så evig varighet som Henning Kvitnes og mange andre hadde trodd. Men selv i dag, mange år etter ”revolusjonen”, er det mange som ikke har noe forhold til Skoda. Og av og til får noen en aha-opplevelse – slik som eieren av bilen på disse bildene forteller om.

Octaviaen er ganske kompakt, men likevel rommelig nok på innsiden til at den både fungerer som entusiast-kjøretøy og familiefrakter. (Foto: Privat)
Octaviaen er ganske kompakt, men likevel rommelig nok på innsiden til at den både fungerer som entusiast-kjøretøy og familiefrakter. (Foto: Privat)

Eier: Remy Håpoldøy, (23)

Bosted: Askøy / Bergen

Les også: Denne Superben er ikke fullt så kjedelig som du tror

Litt om meg selv: Er en bilgal kar på 23 år, har alltid likt å holde på med kjøretøy siden 14-årsalderen, og brenner fortsatt like mye for det!

Bilen: Skoda Octavia RS 170 TDi.

Tøffere utseende

Hvor lenge har du eid den? Litt over 5 måneder.

Hva har du gjort med den? Skiftet grill oppe og nede til "facelift", fjernet bakrutevisker med glasspropp, byttet til mindre antenne og montert xenon 6.000 k tåkelys og LED parkpærer samt skiltlys.

En solid takvinge og RS-emblemet på bakluken forteller at dette såvisst ikke er noen vanlig Octavia. (Foto: Privat)
En solid takvinge og RS-emblemet på bakluken forteller at dette såvisst ikke er noen vanlig Octavia. (Foto: Privat)

Har også montert KW Street Comfort senkesett med justerbar høyde og hardhet, samt RS 6 (1) felger - 19"x 8" med 215/35 dekk, K&N kon luftfilter-kit, takvinge og øyelokk, nye emblem i frontgrill og bakluke. Lakket grillrammen sort matt, og satt inn LED interiørbelysning.

Liker best med bilen: Alt.

Flere modifiseringer i vente

Liker minst med bilen: At den ikke har 4x4.

Beste opplevelse med bilen: Å få den ut av garasjen etter en helg med montering av senkesett og felger!

Framtidsplaner for bilen: Muligens chip, Cupra frontleppe, bytte radio til navigasjon-utgaven, montere større endestusser på eksosanlegget, EBC bremseskiver og å tone rutene på passasjer- og førerdør.

Drømmebil: Maaange: Porsche, Ferrari, Lamborghini og så videre.

Annet: Har aldri sett for meg at Skoda var noe særlig, inntil jeg fant ut litt mer info om dem. Da kjøpte jeg RS-utgaven av Octavia og må si meg strålende fornøyd, bilen har en 2,0 170 hk TDi-motor.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Skoda Octavia - ett av bilmerkene som gjenoppsto

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Remy om? Bruk kommentarfeltet under!