Bilen min Saab 9-3: Glad i den – tross alle problemene

Denne er fra tiden da det ennå så lyst ut for Saab.

Forstillingsproblemer, startproblemer og diverse behov for utbedring av rust er blant de utfordringene Joakim har møtt. Men Saaben hans blir stadig finere. (Foto: Privat)
Forstillingsproblemer, startproblemer og diverse behov for utbedring av rust er blant de utfordringene Joakim har møtt. Men Saaben hans blir stadig finere. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Saab har alltid hatt godt ord på seg i Norge. Litt særere enn landsbroder Volvo, og dermed med et litt mindre publikum. Et litt FOR lite publikum også i resten av verden, skulle det jo vise seg.

Kompakt volummodell

Men Saab-eierne er gjerne mer enn normalt opptatt av bilen sin, og mange legger mye jobb i å holde dem i topp stand. Det er en slik eier som vi skal hilse på i denne saken.

Joakims bil er en 2002-modell, og dermed siste årsmodell av den første generasjonen 9-3. Med den forsvant også combicoupeen, en gammel paradegren for Saab. (Foto: Privat)
Joakims bil er en 2002-modell, og dermed siste årsmodell av den første generasjonen 9-3. Med den forsvant også combicoupeen, en gammel paradegren for Saab. (Foto: Privat)

Bilen er for øvrig selve volummodellen fra Saab, 9-3. Den modellen ble utviklet som en omfattende ansiktsløftning av tidligere tiders 900, som opprinnelig var et hakk større enn 99 og 90. På et drøyt tiår forskøv modellprogrammet seg, slik at 9-3 ble den kompakte familiebilen og nykommeren 9-5 bød på mer plass.

Les også: Kanskje, bare kanskje, får 9-3-cabrioleten nytt liv?

Saab har helt siden 1970-tallet vært nært forknippet med turbo.

Turbo ga et hyggelig løft

I 9-3 ble det langt mer vanlig med turbo enn det hadde vært tidligere, ikke minst takket være lanseringen av lavtrykksturboen, som var litt mildere i frasparket og dermed heller ikke var så mye dyrere i innkjøp enn turbomodellene tidligere hadde vært. Saab har alltid vært gode på detaljer, og skilte mellom lavtrykksturbo og den kraftigere varianten med henholdsvis liten og stor ”t” eller ”T” i modellbetegnelsen.

Det er en slik lavtrykksturbo med betegnelsen 2,0t som sitter i bilen på disse bildene. Det oppsettet løftet effekten fra 130 hester uten turbo opp til 150, og det var akkurat nok til at den forholdsvis kompakte kombicoupeen ble litt underholdende å kjøre.

Trengte mye arbeid

Om man ønsket det, da. Mye kan tyde på at første eier av denne bilen satset mer på komfort og trivsel, med skinninteriør og diverse annet utstyr. Og det setter dagens eier pris på, selv om det har vært ett og annet å gjøre for å få bilen til å fungere siden han kjøpte den.

Saab har alltid vært kjent for å bygge gode seter, og i sort skinn ser de virkelig innbydende ut, også. (Foto: Privat)
Saab har alltid vært kjent for å bygge gode seter, og i sort skinn ser de virkelig innbydende ut, også. (Foto: Privat)

Eier: Joakim Birkeland, (20)

Bosted: Askøy

Les også: Nå gjenoppstår de gamle Saabene - i Kina!

Litt om meg selv: Lærling som lastebilmekaniker, bilinteressert og har et hjerte for Saab. Men finnes også annet enn Saab jeg kunne tenkt meg =)

Bilen: Saab 9-3 2,0t, 2002-modell.

Hvor lenge har du eid den? Litt over to år.

Hva har du gjort med den? Byttet bærearmer og ellers det meste i forstilling, drivstoffpumpe, støtdempere, bremserør, nytt eksosanlegg fra turbo og helt bak, fjernet en del rust, skiver og klosser rundt hele bilen. Montert 2-din spiller og nye høytalere. For å nevne noe...

En bil man blir glad i

Liker best med bilen: At den er min, utstyrsnivået, at motoren drar fint og er super på vinteren!

Liker minst med bilen: Alle kostnadene som nevnt tidligere, startproblemene i tide og utide, rust (men med tanke på at den aldri har vært behandlet etter fabrikk er det faktisk veldig lite). Men tross alle problemer er jeg veldig glad i bilen, og det er min første bil.

Joakim er glad i Saab, og trives godt med sin 9-3 som første bil. Helt problemfritt har eierskapet dog ikke vært, avslører han. (Foto: Privat)
Joakim er glad i Saab, og trives godt med sin 9-3 som første bil. Helt problemfritt har eierskapet dog ikke vært, avslører han. (Foto: Privat)

Beste opplevelse med bilen: Første turen etter jeg hadde kjøpt den. Følte meg som kongen på veien.

Drømmer om Alfa – og Hiace!

Framtidsplaner for bilen: Har ikke så mye planer akkurat nå (økonomi), men mange drømmer: Senke den, overhale motor fullstendig, fjerne all rust og omlakkere den i blå med svarte 18" felger.

Drømmebil: Saab 9-3 Viggen (2002), Alfa Romeo 159 SportWagon, Mitsubishi Evo 9 og Toyota Hiace (1996-2006). Vokste opp med en Hiace, og har alltid hatt lyst på en siden.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Harald sikret seg en av få 9-5 SportCombi

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Joakim om? Bruk kommentarfeltet under!