Bilen min Opel Vectra: Så lav bør bilen være
Det skal ikke mye snøfall til før Thomas sliter ...
I spalten "Bilen Min" har Broom. no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Tyngdepunkt, luftmotstand og fjæringsoppsett har mye med kjøreegenskaper å gjøre. Og denne gang skal vi se nærmere på bilen til en kar som ser poenget i å få bilen så nær bakken som mulig – se bare på hovedbildet.
Forhjulsdrevet og moderne
Dette kan ikke bare være enkelt å komme seg gjennom vinterens snøkav med!
Men det bryr ikke Thomas seg om, han eier denne Opel Vectraen, er svoren Opel-entusiast, og meget fornøyd med sin mellomklasse-sedan – selv om den drar seg fram ved hjelp av forhjulene. Noe annet måtte man 16 år tilbake i tid for å finne på en Opel i denne klassen, bakhjulsdriften døde ut med B-generasjonen av Ascona.
Les også: V8 cabriolet – her er drømme-Asconaen som aldri fantes
Vectra tok over som en atskillig mer strømlinjeformet bil, men var teknisk sett ganske lik sin forgjenger Ascona C. Bilen arvet også et stort publikum i Norge da den kom rundt slutten av 80-tallet, og ble populær både i privat eie og som firmabil blant folk som satte pris på ujålete og kompakte biler med hyggelig komfort.
B-versjon med skarpere design
Thomas sin bil tilhører Vectra B-generasjonen, som tok over etter A-modellen midtveis på 90-tallet. Den ble lagt merke til for sitt litt "krispere" design, med blant annet aerodynamiske speilhus hvis profiler startet helt inne på panseret og et oppgradert interiør. Men mest populært i Norge var det nok at den til forskjell fra Vectra A også kunne leveres som stasjonsvogn.
Da var nordmenn allerede blitt helt hekta på biler med ryggsekk, og ikke minst det voksende firmabilmarkedet ville helst ha stasjonsvogner – både av hensyn til det praktiske og til fremtidig bruktverdi.
Thomas bil er dog en vanlig sedanutgave, som med 2-liters motor er en ganske lettkjørt og raus kamerat langs veien. Vectra kunne i alle år leveres med et utall motoralternativer med både fire og seks sylindre, diesel og bensin, med og uten turbo, men da denne bilen var ny begynte det nok å bli mer vanlig med 1,6 og 1,8-litere under panseret.
Les også: Her er historiens 10 tøffeste Opel-utgaver!
Eier: Thomas Hårberg, (17)
Bosted: Verdal i Nord-Trøndelag
Norgesmester i bilcross
Litt om meg selv: Gutt på 17 fra Lotto-bygda Verdal! Kjører aktivt bilcross og ble norgesmester 2011. Har alltid hatt litt for mye lidenskap for Opel og vil vel alltid ha det også.
Bilen: Opel Vectra B, 1997-modell.
Hvor lenge har du eid den? Siden vinteren 2010/11.
Hva har du gjort med den? Jeg har skiftet motor (original 2,0 liter 16V), plukket ut alt innvendig for å rense det, skiftet dørtrekk, montert Momo 10” ratt, samt nye bremseskiver og -klosser.
Liker best med bilen: Lyktene, og at den er lav :-D
Liker minst med bilen: At den har forhjulstrekk.
– Altfor glad i Opel ...
Beste opplevelse med bilen: Foreløpig den første prøveturen etter at jeg hadde satt inn ny motor.
Framtidsplaner for bilen: Skal bytte til skinnseter og dørtrekk, Brock B1 felger (bilens tidligere eier solgte de som sitter på den på et av bildene før jeg kjøpte bilen), nye Powerflex-fôringer, ny stereo, legge ny sotfilm på rutene, finjustere stylingen, få den godkjent med senkesettet og montere nettinggrill igjen (har lånt den bort til kjæresten, hehe).
Drømmebil: Opel Kadett C Caravan.
Annet: Jeg er altfor glad i Opel ...!
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: Nytt liv for coupémodellen Calibra?
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Thomas om? Bruk kommentarfeltet under!