Bilen min Opel Vectra: Så lav bør bilen være

Det skal ikke mye snøfall til før Thomas sliter ...

Det skal ikke store snøfallet til før Thomas får problemer med spoilerkitet på sin Vectra. Men høyden er en av tingene han er mest fornøyd med. Nå skal senkesettet godkjennes, forteller han. Foto: Privat
Det skal ikke store snøfallet til før Thomas får problemer med spoilerkitet på sin Vectra. Men høyden er en av tingene han er mest fornøyd med. Nå skal senkesettet godkjennes, forteller han. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom. no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Tyngdepunkt, luftmotstand og fjæringsoppsett har mye med kjøreegenskaper å gjøre. Og denne gang skal vi se nærmere på bilen til en kar som ser poenget i å få bilen så nær bakken som mulig – se bare på hovedbildet.

Forhjulsdrevet og moderne

Dette kan ikke bare være enkelt å komme seg gjennom vinterens snøkav med!

Men det bryr ikke Thomas seg om, han eier denne Opel Vectraen, er svoren Opel-entusiast, og meget fornøyd med sin mellomklasse-sedan – selv om den drar seg fram ved hjelp av forhjulene. Noe annet måtte man 16 år tilbake i tid for å finne på en Opel i denne klassen, bakhjulsdriften døde ut med B-generasjonen av Ascona.

Les også: V8 cabriolet – her er drømme-Asconaen som aldri fantes

Vectra tok over som en atskillig mer strømlinjeformet bil, men var teknisk sett ganske lik sin forgjenger Ascona C. Bilen arvet også et stort publikum i Norge da den kom rundt slutten av 80-tallet, og ble populær både i privat eie og som firmabil blant folk som satte pris på ujålete og kompakte biler med hyggelig komfort.

B-versjon med skarpere design

Thomas sin bil tilhører Vectra B-generasjonen, som tok over etter A-modellen midtveis på 90-tallet. Den ble lagt merke til for sitt litt "krispere" design, med blant annet aerodynamiske speilhus hvis profiler startet helt inne på panseret og et oppgradert interiør. Men mest populært i Norge var det nok at den til forskjell fra Vectra A også kunne leveres som stasjonsvogn.

Ved siden av moderne lykter er det spoilerne og sideskjørtene som vekker mest oppsikt ved Thomas sin Vectra. Lavt er tøft, synes han. Foto: Privat
Ved siden av moderne lykter er det spoilerne og sideskjørtene som vekker mest oppsikt ved Thomas sin Vectra. Lavt er tøft, synes han. Foto: Privat

Da var nordmenn allerede blitt helt hekta på biler med ryggsekk, og ikke minst det voksende firmabilmarkedet ville helst ha stasjonsvogner – både av hensyn til det praktiske og til fremtidig bruktverdi.

Thomas bil er dog en vanlig sedanutgave, som med 2-liters motor er en ganske lettkjørt og raus kamerat langs veien. Vectra kunne i alle år leveres med et utall motoralternativer med både fire og seks sylindre, diesel og bensin, med og uten turbo, men da denne bilen var ny begynte det nok å bli mer vanlig med 1,6 og 1,8-litere under panseret.

Les også: Her er historiens 10 tøffeste Opel-utgaver!

Eier: Thomas Hårberg, (17)

Bosted: Verdal i Nord-Trøndelag

Norgesmester i bilcross

Litt om meg selv: Gutt på 17 fra Lotto-bygda Verdal! Kjører aktivt bilcross og ble norgesmester 2011. Har alltid hatt litt for mye lidenskap for Opel og vil vel alltid ha det også.

Bilen: Opel Vectra B, 1997-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden vinteren 2010/11.

Tidligere eier hadde Brock B1-felger på bilen, men de ble solgt før bilen. Thomas ønsker seg slike igjen, og har det som et prioritert punkt på programmet for oppgraderinger. Foto: Privat
Tidligere eier hadde Brock B1-felger på bilen, men de ble solgt før bilen. Thomas ønsker seg slike igjen, og har det som et prioritert punkt på programmet for oppgraderinger. Foto: Privat

Hva har du gjort med den? Jeg har skiftet motor (original 2,0 liter 16V), plukket ut alt innvendig for å rense det, skiftet dørtrekk, montert Momo 10” ratt, samt nye bremseskiver og -klosser.

Liker best med bilen: Lyktene, og at den er lav :-D

Liker minst med bilen: At den har forhjulstrekk.

– Altfor glad i Opel ...

Beste opplevelse med bilen: Foreløpig den første prøveturen etter at jeg hadde satt inn ny motor.

Framtidsplaner for bilen: Skal bytte til skinnseter og dørtrekk, Brock B1 felger (bilens tidligere eier solgte de som sitter på den på et av bildene før jeg kjøpte bilen), nye Powerflex-fôringer, ny stereo, legge ny sotfilm på rutene, finjustere stylingen, få den godkjent med senkesettet og montere nettinggrill igjen (har lånt den bort til kjæresten, hehe).

Drømmebil: Opel Kadett C Caravan.

Annet: Jeg er altfor glad i Opel ...!

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Nytt liv for coupémodellen Calibra?

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Thomas om? Bruk kommentarfeltet under!