En av Kristians første modifiseringer var å fjerne Opel-merket fra grillen, for å få et litt ryddigere preg. Og han har planer om mer...
En av Kristians første modifiseringer var å fjerne Opel-merket fra grillen, for å få et litt ryddigere preg. Og han har planer om mer... Foto: Privat

Bilen min Opel Vectra: Merke-entusiast uten merke i grillen

Men det er Opel som gjelder, understreker Kristian.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Bestselgermerkene Opel og Ford dominerte i svært mange år det norske trafikkbildet, og med stort volum på nysalg ble det naturligvis også rikelig med til dels godt brukte biler som fikk tjenestegjøre som førstebil for ferske bilister.

Les også: 400 hester - dette er Kadett for "proffer"...

Arven etter Ascona

Men ikke bare fordi de var lette å finne – disse merkene fikk også et svært entusiastisk publikum som gikk løs på oppgaven med å holde dem vedlike og helst gjøre dem enda litt bedre.

Det var ingen stor overraskelse at Kristians første bil ble en Opel, ettersom han nærmest er flasket opp med slike biler.Det var ingen stor overraskelse at Kristians første bil ble en Opel, ettersom han nærmest er flasket opp med slike biler. Foto: Privat

For Opels vedkommende var det først og fremst de bakhjulsdrevne utgavene av Ascona som ble nærmest legendariske ungdomsbiler utover 80-tallet. De ble godt brukt og etter hvert mer eller mindre oppbrukt, og selv om det bakhjulstrekk-orienterte publikummet nok etter hvert måtte ta til takke med drivhjul i andre enden, har det vært mange som har holdt seg til det samme merket også senere.

Stor fan-skare

Dermed er også Asconaens etterfølger Vectra en bil med et stort og entusiastisk publikum av eiere med ferske førerkort de senere årene. Selv om også Vectraen nå har gått ut, og mange av bilene begynner å oppnå en anseelig alder, tyder alt på at vi i mange år fremover vil se blanke og omhyggelig oppgraderte Opel-modeller sette sitt preg på trafikken.

Selv om noen av Opel-entusiastene også ser det som et poeng å gjøre designet så ”rent” at de til og med fjerner Opel-merket i grillen, slik eieren av denne bilen har gjort.

Les også: Vi tester Insignia - hvorfor er det så få som kjøper denne?

Eier: Kristian Løvdal, (18)

Bosted: Kristiansand

Lever i bilen

Litt om meg selv: Just fått lappen så vil jo si jeg i grunnen lever mesteparten av tiden i bilen, unntak når jeg er på jobb eller sover. Begynner som tømrerlærling i august og regner med mesteparten av pengene går til å fikse det lille som skal gjøres på bilen.

Et godt førermiljø og gode seter har alltid gjort Opels mellomklassebiler til et hyggelig sted å oppholde seg. Og med ferskt førerkort opplever Kristian at han nærmest bor i sin Vectra.Et godt førermiljø og gode seter har alltid gjort Opels mellomklassebiler til et hyggelig sted å oppholde seg. Og med ferskt førerkort opplever Kristian at han nærmest bor i sin Vectra. Foto: Privat

Er oppvokst i familie som bare har hatt Opel så lenge jeg har levd, så at det ble Opel var nesten en selvfølge, men gjør ikke meg noe det for Opel er fine biler det :)

Bilen: Opel Vectra B 1,6, 1996-modell.

Hvor lenge har du eid den? Snart 1 måned.

Hva har du gjort med den? Ikke så mye enda, skifta litt slitte deler. Lagd ny emblemfri grill og fått nye felger.

Holder fartsgrensen

Liker best med bilen: Måten den er å kjøre, hvordan den ble med 18" felgene, at det er takluke og at det er en Opel.

Liker minst med bilen: At den bruker altfor mye olje og at forrige eier gjorde alt for mye jalla-fiksing av rust, + at den er litt for dau og dårlig aksellerasjon, men det er jo nok til å holde fartsgrensa.

Bilen er altfor dau og bruker for mye olje, men den ble i hvertfall fin med 18-tommere, konstaterer Kristian - som med andre ord har en del ting å ta tak i på sin Vectra.Bilen er altfor dau og bruker for mye olje, men den ble i hvertfall fin med 18-tommere, konstaterer Kristian - som med andre ord har en del ting å ta tak i på sin Vectra. Foto: Privat

Beste opplevelse med bilen: Har ikke noe som jeg husker som spesielt best, men må vel være kjøreturen hjem da den endelig var blitt min.

Framtidsplaner for bilen: Ikke så altfor mye, vil prøve å ha den mest mulig original. Men blir nok muligens soting av ruter bak, kanskje noen coilovers, angel eyes, et litt bedre anlegg med litt mer bass i og muligens få til et effektanlegg som gir litt grommere lyd, for det går nesten ikke an å høre bilen når den står på tomgang.

Drømmebil: Opel Omega MV6 og Opel Insignia Biturbo.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Cimarron - Asconaens oppjålede, amerikanske fetter

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Kristian om? Bruk kommentarfeltet under!

reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
Hemmelig meny oppdaget på sensasjonsbilen
Topp 5: De tregeste nybilene du kan kjøpe
Saabs milliard-søksmål ble avvist
Vit hva du gjør hvis du kjøper en av disse!
Nissan Figaro: Her snakker vi sjelden bruktbil
TVR: Forsøker å redde entusiastmerket
Volvo XC90: Ikke drømmebil – bare drømmepris...
Halvparten slipper fotoboks-bot

reklame