Bilen min Opel Astra Bertone: Nei - Opel har ikke bare laget fornuftsbiler
- Det beste er at den drar noe helt sinnssykt.
I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Opel har slitt med salget i Norge de senere årene, men har fra gammelt av en meget høy standing blant et ungt og entusiastisk publikum.
Både Ascona, Manta og Kadett lyder som musikk i ørene på mange som har opplevd ungdomstiden bak rattet på en slik bil. Ofte kunne de være litt nedkjørte og fordre litt stell av og til, men med enkel oppbygging og billige deler var det å holde dem i gang ikke mer avansert enn at det ble en del av allmennutdannelsen for en hel generasjon.
Fremdeles ungdomsappell
For den som er ung i dag er kanskje ikke modellutvalget fra de siste 20 årenes Opel-program like opphissende som det en gang var, selv om Asconaens etterfølger Vectra også har sine fans. Minnet om Kadett GSi og cabriolet lever også videre, men arvtageren Astra har ikke helt det samme draget på ungdommen.
Ikke i standard utførelse, i hvertfall. Men Opel har også i nyere tid produsert en og annen spesialversjon, som i hvertfall kunne blitt en ungdomsfavoritt – hvis de bare hadde blitt solgt i stort nok antall til å være tilgjengelige på bruktmarkedet.
Les også: Astra-salget ble et mareritt for Anett
Da G-generasjonen av Astra kom i 1998 fikk bilen skryt for det meste – ut fra ”fornuftige” kriterier. Den var forholdsvis pen – i hvertfall i stasjonsvogn-utgave, forholdsvis behagelig og forholdsvis rommelig. Og forholdsvis god å kjøre.
Bertone kostet flesk
Dessverre var den også forholdsvis kjedelig, noe Opel fikset til årsmodellen 2000: Da ga de nemlig Bertone i oppdrag å lage en cabriolet-versjon av den nye bilen, og jammen kom de ikke opp med en litt ekstra lekker coupé-utgave i samme slengen.
Bilen kunne fås med flere forskjellige motorer, hvorav en turbomatet 2-liter ga helt opp mot 200 hester. Da gikk det unna – og kostet store penger. Billig var heller ikke de mer motorsvake utgavene, og dermed ble det solgt forholdsvis få Astra Bertone i Norge.
Men de som er her har et hengivent publikum – og her har vi altså en av de stolte eierne av en bil som har fått litt ekstra pulver under panseret.
Les også: Astra OPC - dette er den nyeste verstingen
Eier: André Andersen, (19)
Bosted: Klepp
Falt for blåfargen
Litt om meg selv: Jeg er en gutt på 19 år som kommer fra klepp og elsker biler og bruker mye tid på det. Er for tiden lærling hos GE Oil & Gas.
Bilen: Opel Astra G Bertone, 2002-modell.
Hvor lenge har du eid den? Siden april 2012.
Hva har du gjort med den? Jeg har ikke gjort så mye med den enda. Men har bytta litt deler i motorrommet.
Liker mest med bilen: Fargen, interiøret og den store stereoen:)
Må overhale motoren
Liker minst med bilen: Feilhjulstrekk...
Beste opplevelse med bilen: Får alltid gode opplevelser av denne bilen som drar noe sinssykt med hele 275 hk og 440 nm! Og den vekker mye oppsikt.
Framtidsplaner for bilen: Reise til Tyskland og bytte og overhale motoren. Bytte stempler,råder etc etc...
Drømmebil: Det vil tiden vise ;)
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: Opel-coupé til lavpris? Hva med en Calibra:
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Stian om? Bruk kommentarfeltet under!