Bilen min Mercedes S500: Her er det ingen vits i å yppe seg i en BMW...

Dan viser plageåndene at den store luksusflåten kan bite fra seg.

En stor Mercedes S klasse kan også bite fra seg mot adskillig mindre og hissige biler. Det viser denne, som eies av en overraskende ung bilentusiast. (Foto: Privat)
En stor Mercedes S klasse kan også bite fra seg mot adskillig mindre og hissige biler. Det viser denne, som eies av en overraskende ung bilentusiast. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Mange av bidragene til denne spalten kommer fra yngre lesere, som åpenbart prioriterer sportslige egenskaper og rikelige fartsressurser i forholdsvis kompakte biler. Og det er ikke overraskende – en spenstig bil føles gjerne enda mer spenstig om den er liten og lett.

Utypisk S-klasseeier

Men man kan også få en større bil til å oppføre seg lekent – i hvertfall dersom man finner en med stor motor og godt med utstyr i utgangspunktet. Da snakker vi om det beste fra to verdener.

De langt mykere linjene sammenlignet med tidligere W140 var ikke minst tydelige inni bilen. Det var fremdeles en stor og rommelig bil, selv om den var noe mindre enn forgjengeren. (Foto: Privat)
De langt mykere linjene sammenlignet med tidligere W140 var ikke minst tydelige inni bilen. Det var fremdeles en stor og rommelig bil, selv om den var noe mindre enn forgjengeren. (Foto: Privat)

Her skal vi se på en slik bil – og en ganske utypisk eier. For med sine 21 år er Dan sikkert ikke den man skulle tro at var kjøper av en slik bruktbil, dersom landets bilselgere skulle tippet på forhånd. Men han trives med sin store sedan – og har man kjørt en skikkelig påkostet S-klasse med stor motor er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor.

Les også: W116 - her snakker vi virkelig klassisk "S-klasse"

Bilen er i dette tilfelle en S-klasse av W220-generasjonen, altså den svært strømlinjeformede modellen som avløste den ganske kantete og tungt utseende W140-modellen fra 1990-tallet.

Mindre, lettere og mer moderne

Forgjengeren hadde fått en del kjeft for å være FOR stor og tung, og solgte ikke riktig så bra som man hadde håpet. Dermed sperret folk øynene opp da denne bilen kom på markedet i 1998, som 1999-modell. Den så lettere og mindre ut, og adskillig mer moderne – i ettertid er det lett å se at bilen definerte det nye og myke formspråket som skulle prege også E-klassegenerasjonen W211, som kom fire år senere.

W220 ble utviklet og bygget på den tiden da Mercedes slet med rustproblemer, og gikk heller ikke fri. Det gjør at man kan gjøre gode kjøp på slike biler - men man må undersøke grundig først. (Foto: Privat)
W220 ble utviklet og bygget på den tiden da Mercedes slet med rustproblemer, og gikk heller ikke fri. Det gjør at man kan gjøre gode kjøp på slike biler - men man må undersøke grundig først. (Foto: Privat)

S-klassen slo godt an, og både eksteriøret og det lekre og svært rommelige interiøret fikk positiv mottagelse. Bilen var imidlertid utviklet på den tiden da Mercedes opplevde store rustproblemer, mest kjent og omtalt på E- og C-klasse, men ei heller S-klasse av W220-generasjonen slapp unna. Det har ført til et noe frynsete rykte i ettertid, og påvirket prisbildet slik at man i dag kan skaffe seg en diger luksus-Mercedes til overraskende lite påslag i kroner og øre sammenlignet med mindre modeller.

Del med Facebook-vennene dine!

På den annen side er det mer enn rust man skal se opp for. Disse bilene hadde mye avansert utstyr som nylig var introdusert, og både airmatic-fjæring og diverse annet gjorde dem til kostbare biler å eie og vedlikeholde – både da og nå.

Les også: Denne S-klassen har tapt seg en hel million!

Mest vanlig med diesel

Bilene som ble solgt i Norge var gjerne utstyrt med dieselmotor, som for egentlig aldri ble markedsført i særlig grad i S-klasse i vår del av verden før W220 kom på markedet. Nå ble det imidlertid svært populært, og dermed skal man lete litt for å finne en mer tradisjonelt utstyrt S-klasse med bensin-åtter av denne typen.

500-betegnelsen er klassisk hos Mercedes, og betyr fremdeles på denne bilen en V8 med sylindervolum på 5 jevne liter. Motoren under all plastikken produserer 306 hester. (Foto: Privat)
500-betegnelsen er klassisk hos Mercedes, og betyr fremdeles på denne bilen en V8 med sylindervolum på 5 jevne liter. Motoren under all plastikken produserer 306 hester. (Foto: Privat)

Det har imidlertid Dan gjort, og den legendariske 500-betegnelsen forteller at bilen hans har en femliters V8 med 306 hester under panseret. Men siden den også har den populære utstyrskoden ”260” på bestillingsskjemaet, som betyr bortfall av modellbetegnelse på baklokket, er det ikke alle som helt skjønner hva de har med å gjøre.

I hvertfall ikke før det er for sent, som vi skal få høre:

Se video: Disse ungdommene grisekjører nok ikke på en stund...

Eier: Dan Santos Olsen, (21)

Bosted: Drammen

Merce-frelst 21-åring

Litt om meg selv: Jeg kan vel si at jeg har blitt veldig interessert i biler de siste 4 årene, og har lært en god del. Jeg liker å skru litt og drive på med bil sånn generelt.

Har eid litt forskjellig av biler, men Mercedes er det beste bilmerket syntes jeg da, så jeg har blitt Mercefrelst, som gutta sier. Gikk nettopp fra en E-klasse til S-klasse og angret ikke ett sekund på at jeg valgte denne S-klassen og holdt meg til Mercedes istedenfor å gå over til en BMW 320 2007-modell.

Utstyrsgraden i en
Utstyrsgraden i en

Har alltid likt å kjøre bil, men når jeg kjører denne bilen så er kjørgleden alltid der.

Bilen: Mercedes S500, 2000-modell.

Hvor lenge har du eid bilen: Har hatt den i snart 2 uker, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd!

Les også: Jan har satset på en skikkelig "ulv" - i Volvo-klær!

Hva har du gjort med den: På så kort tid så har jeg og min far polert bilen, vasket den veldig godt innvending og sprøytet understellet og inni hjulbuer med olje.

Setter seg i respekt

Liker best med bilen: Det jeg liker best er at kjørekomforten og alt utstyret på denne bilen nesten ikke kan sammenlignes med noen andre biler. Til å være en 2000-modell så tar denne bilen de fleste nye biler på komfort og utstyr. Må ikke glemme den hissige V8'ern med 306hk, men det er ikke lett å si hva man liker best ved denne bilen.

Liker minst med bilen: Det jeg liker minst med bilen er ett gåent lager i motoren til kjøleviften, så den bråker som ett uvær om man har på klimaanlegget, men hentet den delen på posten i går da jeg har bestilt den fra Tyskland til under halve prisen av det man får den til her i Norge. Håper på å få byttet den i løpet av helgen. Da er bilen i toppstand!

Utstyrskode
Utstyrskode

Beste opplevelsen med bilen: Beste opplevelsen med bilen er vel at jeg fikk en "idiot" bak rattet på en BMW e36 helt oppi bakfangeren min, og denne typen skulle ligge der og plage, men til slutt fikk jeg nok, så jeg satte på varselblinken og lot den blinke 2-3 ganger og så bånnet jeg pedalen så jeg kjente hele bilen "kicka", og vips så ble den BMW'n borte gitt! Så han ikke i sidespeilene engang! Da tenkte jeg bare "for en bil jeg har fått meg!"

Må ha fetere stereoanlegg

Framtidsplaner for bilen: Det er å fikse eventuelt små ting om det skulle være noe og settet inn en ny Command eller dobbel din-spiller fra Pioneer i dashbordet som jeg kan koble opp med tv'ene i nakkestøttene. Helst holde bilen helt original, men original Command må dessverre bort.

Drømmebil: Det er uten tvil en gammel klassiker, en Dodge Charger 1969-modell med utstikkeren fra panseret! Den som blir brukt i ”The Fast and The Furious” er et veldig flott eksemplar. American muscles!

Annet: Dette er min tiende bil på 2 år, og jeg har ikke vært på langt nær så fornøyd som jeg er nå... Kan sies at jeg er en stolt bileier av en Mercedes S500.

Orginalt 306 hk i dette monsteret! En fantastisk bil!

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Renault snur, og dropper planene om luksusbil

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Dan om? Bruk kommentarfeltet under!