404 Not Found

Not Found

The requested URL /TV2/esiincludes/tiles5/broom_meny.html was not found on this server.

En pen bil, men 9 år gammel modell og på ingen måte moderne lenger da denne var ny i 1991. Men Mercedes 190 både hadde og har fremdeles et trofast publikum - blant annet i denne bilens eier.
En pen bil, men 9 år gammel modell og på ingen måte moderne lenger da denne var ny i 1991. Men Mercedes 190 både hadde og har fremdeles et trofast publikum - blant annet i denne bilens eier. Foto: Privat

Bilen min: Mercedes 190E: Kevin tyr ikke til enkle råner-triks

Øyelokk og ny eksos skal gjøre grombilen mer "sinna"...

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Gammel Mercedes blir mer og mer populært som ungdomsbil, i likhet med blant annet Volvos 240-serie. God slitestyrke, bakhjulsdrift og mekke-vennlig konstruksjon er nok blant hovedårsakene til at det er blitt slik.

Les også: Kan få Mercedes C-klasse, men vil ikke ha. Er det dumt?

Argumentene er ikke helt forskjellig fra de som i sin tid fikk folk til å kjøpe disse bilene nye. For på 80-tallet var det allmenn aksept for at noen biler var mer solid og varig bygget enn andre, og at man derfor pent måtte finne seg i å betale ekstra for det.

Favoritt med langt liv

Dermed var Mercedesen i denne artikkelen en uforholdsmessig kostbar bil i forhold til størrelsen, og kanskje også utstyrsnivået, da den første eieren fikk den levert fra forhandleren. Men 190-modellen hadde til tross for noen barnesykdommer da den kom i 1982 fått rykte på seg for å levere god kvalitet og fine kjøreegenskaper i kompakt målestokk, og det fristet mange.

Selv da denne bilen var ny i 1991, og den på ingen måte var spesielt moderne lenger.

Mercedes 190-serien, som på internspråket benevnes som W201, var ingen stor bil, men hadde kjøreegenskaper og komfort som - sammen med høy kvalitet - gjorde den verdt den høye prisen for svært mange.Mercedes 190-serien, som på internspråket benevnes som W201, var ingen stor bil, men hadde kjøreegenskaper og komfort som - sammen med høy kvalitet - gjorde den verdt den høye prisen for svært mange. Foto: Privat

190 var da blitt den selvsagte - og på mange måter den eneste direkte - konkurrenten til BMW 3-serie i det vi kan kalle den "kompakte premium-klassen". Audi var ikke helt i den klassen ennå med sin 80-modell, dermed ble BMWen valget for de som hadde sportslige ambisjoner, og Mercedesen var drømmen for de som kjøre mye og satte komfort høyest.

Drømmebil da, drømmebil nå

Bilmodellene hadde lengre livssyklus den gang enn nå, men selv da var 11 år med nesten uendret karosseri en sjeldenhet. Og ikke bare var det nesten uendret - det kom også i én eneste variant, som firedørs sedan, om enn med et vell av motorer som kunne gjøre bilen til alt fra en lat og drivstoff-gjerrig diesel til en regelrett sportsbil med trimmede motorer og heftige spoilere.

De sistnevnte var nok en hemmelig drøm for mange av de som kjøpte de mer folkelige versjonene som nye - der 190E-versjonens injection-motor med 122 hester var den vanligste. Og det er det også for mange av de som eier dem i dag - som den unge entusiasten vi her skal møte.

Les også: 2002 Touring - dette er en kompakt BMW-klassiker

Eier: Kevin Conrad Olsen, (17, 18 i november da... blir en lang sommerferie!)

Bosted: Horten

Moro å ligge bredt

Litt om meg selv: Glad i bil! Moro å kjøre fort og ligge bredt, spesielt på vinteren når der er så altfor lett! Hyggelig kar, vil jeg si... smiler og er glad i å være med folk.

PS: Bildene er fra da bilen var senka, er litt høyere nå... vil nesten si det er stiligere siden den er litt jevnere i høyden!

Bilen: Mercedes 190E 2.0, 1991-modell

Lite slitasje både på seter og ratt tyder på at Kevins bil har hatt forsiktige og hensynsfulle eiere. Og det har den etter alt å dømme fremdeles.Lite slitasje både på seter og ratt tyder på at Kevins bil har hatt forsiktige og hensynsfulle eiere. Og det har den etter alt å dømme fremdeles. Foto: Privat

Hvor lenge har du eid den? Eid den nå i en måneds tid... Dro med meg far ned til Langesund fra Horten, nå skulle det kjøpes bil!

Går som en klokke

Hva har du gjort med den? Byttet blinklys. Byttet fjærer foran siden den var så senka, subbet overalt! Henta noen små skjønnhets-deksler inni bilen på høggern og satt i nye stereo så jeg slipper å høre på gamle CDer... Og bytta termostat, greit å vite hvor varmt der er foran der!

Var også nødt til å skru opp tomgangen litt, døde så fort hvis jeg kom sakte inn i en sving. Men nå går den som en klokke!

Les også: Erik har satset på konkurrenten - BMW 320i

Liker best med bilen: Stjerna så klart, er jo Merce! Glad i felgene, interiøret og baklyktene.

Liker minst med bilen: Forrige eier av han jeg kjøpte bilen av slet litt med rygginga, gammel kar ble jeg fortalt. Så på venstre skjerm bak har den fått seg en liten bulk :(

Beste opplevelse med bilen: Breisladd på grus, og at jeg drar kompisen min sin 318i...

Skal ha en 16-ventiler

Framtidsplaner for bilen: Skaffe 2.3 16v styling. Kanskje nye 17-tommere på sommerfelgene. Skaffe øyelokk foran så den blir litt mer sinna. Forsterker og bass så det blir god lyd! Sette på Supersprint eksos, få litt grom lyd fra eksosen... eksosanlegget skal gå gjennom hele bilen, så ikke noe enkel råner slip-on!

Nedre sidepaneler i plast og noen andre ørsmå detaljer var alt som skilte de siste 190ene fra de første. Kevin har ikke gjort så mye mer enn å sette på blanke blinklysglass for å forandre på designet.Nedre sidepaneler i plast og noen andre ørsmå detaljer var alt som skilte de siste 190ene fra de første. Kevin har ikke gjort så mye mer enn å sette på blanke blinklysglass for å forandre på designet. Foto: Privat

Muligens blir det ordentlig senking på den, litt stivere fjærer så den ikke subber.

Drømmebil: Har jo skaffa den nå da. Har kikka lenge på 190E. Helt siden pappa hadde en 1990 E-klasse stasjonsvogn, men følte det ble litt svært.

En dag skal jeg ha en Dodge Challenger 2012 med 392 Hemi. Men litt før blir det en Mercedes 190E 2.3 16v eller 2.5 16v Cosworth.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Nå er 190 blitt veteranbil. På tide å kjøpe en?

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Kevin om? Bruk kommentarfeltet under!

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Marius er doktorgradsstudent i jus. Han nekter å godta P-boten
Denne skal bare ti nordmenn kjøpe årlig
Her kjører han for livet fra et 150 meter bredt snøskred
Audi har aldri solgt flere biler
Derfor er dette et svært sjeldent syn i Norge
Roter du bort denne – da kan det bli dyrt!
De skal lage billigbil til 50.000 kroner
404 Not Found

Not Found

The requested URL /TV2/export/hogre-broom_hogrekolonne.html was not found on this server.

reklame