Bilen min Lamborghini Diablo: Johannes realiserte guttedrømmen

Nå suser han rundt i denne på smale Vestlands-veier.

Blott 28 årige Johannes har klart å realisere drømmen om en Lamborghini Diablo, som til og med har det kanskje mest kostbare tilbehøret disse bilene kunne leveres med: Norske skilter. (Foto: Privat)
Blott 28 årige Johannes har klart å realisere drømmen om en Lamborghini Diablo, som til og med har det kanskje mest kostbare tilbehøret disse bilene kunne leveres med: Norske skilter. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Uavhengig av om du liker sportsbiler eller ikke, om du er opptatt av italienske biler eller ikke, har du muligens hatt en plakat på veggen i barndommen av noe lavt og brutalt, med dørene pekende mot himmelen. Og du klarer å gjenkjenne hvilken bil det er snakk om.

Dører som alle kjenner igjen

For dører som åpnes opp og frem er blitt et like sterkt bil-ikon som halefinnene på 1959 Cadillac, etter at de første gang debuterte på en produksjonsbil da Lamborghini Countach sakte beveget seg fra konsept til produksjon tre-fire år inn på 1970-tallet.

Les også: Auto Union Typ 52 - dette kunne blitt 1930-tallets Audi R8

Lamborghinis råeste oppnådde aldri høye produksjonstall, selv om det tok seg opp utover det glade 1980-tallet. Men Bertones grunndesign med de spesielle dørene hadde blitt så velkjent, at da det var tid for en arvtager i 1990, ble den svært så gjenkjennelig.

12 sylindre, 48 ventiler og 500 hester. Man skal være temmelig blasert - vi vil hevde
12 sylindre, 48 ventiler og 500 hester. Man skal være temmelig blasert - vi vil hevde

Det gjorde for øvrig også både Murcielago og Aventador, som ble nummer tre og fire i rekken av super-Lamboer, etter Countach og Diablo.

Rå, men litt mer sofistikert

Diabloen vi skal kikke nærmere på her er dermed en bil som er litt mer moderne, og for øvrig gjør alt det forgjengeren Countach gjorde på en litt bedre og mer sofistikert måte, og litt mer sivilisert i forhold til føreren. Den utviklingen har også fortsatt, og siste nummer i rekken – Aventador – har faktisk fått kjeft for å være litt for ”snill” og for lite adrenalin-fremkallende å kjøre.

Del med Facebook-vennene dine!

Dermed kan vi godt tenke oss at en Diablo er et meget godt kompromiss mellom åpenbar råskap, ”sjel” og lettkjørthet.

Men det er ikke mange som får oppleve det– antallet slike biler her i landet er svært lavt. Og selv når de i tur og orden runder 30 år, gjør det lave produksjonsantallet at de ikke akkurat er gratis å kjøpe i utlandet, heller.

Reality check gjennom vinduet

Men noen får det til, med målbevissthet og hard prioritering. Johannes, som eier denne Diabloen fra 1991, er en av dem, og heller ikke han klarte helt å forstå at det var virkelighet før han kikket ut av vinduet og så at den sto der, dagen etter at han hadde kjøpt den.

Les også: Honda NSX - superbilen som ikke ruinerer deg

Som Lamborghinis råeste har disse bilene selvsagt utrolige ressurser under aluminiumskarosseriet, selv om mange som har drømt om disse bilene ikke har tenkt så mye lengre enn til dørene – og dermed ikke aner hva annet bilen har å by på.

28-årig drømmebil-eier

Det er ikke rent lite. V12-motoren bak seteryggene utvikler 490 eller 500 hester, litt avhengig av hvilken kilde man tror mest på, og det bør holde for de fleste situasjoner.

Ikke minst på norske veier, der Johannes er imponert over hvordan den trives.

Eier: Johannes Einemo, (28)

Bosted: Lærdal

Bertone-designede Countach ble etterhvert et så sterkt ikon at Lamborghini valgte å beholde konturen og de særegne dørene også på de etterfølgende toppmodellene. Diablo er adskillig glattere i formen enn forgjengeren. (Foto: Privat)
Bertone-designede Countach ble etterhvert et så sterkt ikon at Lamborghini valgte å beholde konturen og de særegne dørene også på de etterfølgende toppmodellene. Diablo er adskillig glattere i formen enn forgjengeren. (Foto: Privat)

Litt om meg selv: Bilgal kar i fra indre Sogn og Fjordane, jobber som klatrer i oljeindustrien og har fagbrev som billakkerer.

Bilen: Lamborghini Diablo, 1991-modell.

Hvor lenge har du eid den? I ett år.

Hva har du gjort med den? Skiftet vannpumpe og olje.

Les også: BMW M1 kan gjenoppstå - og den ligner på originalen!

Skal folieres

Liker best med bilen: Dørene, og bredden på bilen.

Liker minst med bilen: Ingenting!

Beste opplevelse med bilen: Det må være å kjøpe den, og deretter kjøre den hjem igjen – og våkne neste dag og se ut gjennom vinduet, at en faktisk har kjøpt en slik bil.

Framtidsplaner for bilen: Foliering for å bevare lakken, pluss litt karbondetaljer.

Drømmebil: Lamborghini Diablo.

Annet: Bilen er overraskende god å kjøre på norske veier, ligger bra på og sporer ikke. Fantastisk bil å ha på Vestlandet, he he.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Veneno - denne skal bygges i FIRE (!) eksemplarer

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Johannes om? Bruk kommentarfeltet under!