BILEN MIN: Jørgens Mazda RX-7 FD

Har spart siden han var syv - nå koser han seg med en "Mazdarati" i garasjen.

Jørgens motto er: 'Den som ingen Ferarri har, lader Mazda med bar.'  (Foto: Prvat)
Jørgens motto er: "Den som ingen Ferarri har, lader Mazda med bar." (Foto: Prvat)

I spalten ”Bilen Min” har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Mazda RX-7 er en legendarisk og utrolig fascinerende sportsbil. Særlig fordi den absolutt ikke er som andre biler. For med RX-7 som ble produsert fra 1978 til 2002 holdt Mazda hele tiden fast på wankel-motoren, til tross for at dette ikke akkurat er verdens mest problemfrie motor.

I en vanlig stempelmotor gjør stemplene i sylinderne fire forskjellige oppgaver etter hverandre; innsug, kompresjon, forbrenning og utblåsning. I en wankelmotor skjer disse fire oppgavene samtidig ved hjelp av en roterende "trekant" i sylinderen. Rotasjonen overføres til et tannhjul som sitter på drivakselen i midten.

Les Bennys tanker om Mazda RX-8

Wankelmotoren har svært få bevegelige deler og tåler høyere turtall enn vanlige motorer - ofte opp mot 13 000 omdreininger i minuttet. Det gir en turbinlignende følelse og en herlig og annerledes kjøreopplevelse, noe det står respekt av at Mazda opprettholder.

Jørgens eksemplar er en 1995-modell og tilhører dermed tredje generasjon som ble produsert fra 1992 til 2002. Da Mazda lanserte etterfølgeren fryktet en del entusiaster at produsenten heller ville satse på en ordinær stempel-motor, men engstelsen var ubegrunnet:

Entusiastene i Hiroshima vet heldigvis at RX er wankel og har også utstyrt herlige RX-8 med slike maskiner.

Eier: Jørgen Rønnng Hansen (16)

Bosted: Andøy

Litt om meg selv: Bilglad gutt som stort sett tilbringer tiden i garasjen med Mazdaratien.

Marius er hekta på Mazda MX-5 - se den her:

313 "hjulhestekrefter"

Bilen: 1995 Mazda RX-7 FD

(artikkelen fortsetter under bildet)

Vankel-motoren blåser sine fasinerende toner ut gjennom en svæær potte. (Foto: Privat)
Vankel-motoren blåser sine fasinerende toner ut gjennom en svæær potte. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Har eid bilen siden 11. juli 2010.

Hva har du gjort med den? Jeg kan ikke selv ta på meg æren av det arbeidet som er lagt i bilen til nå. Siden jeg bare har eid bilen en liten stund har ikke mine planer blitt iverksatt ennå.

Forrige eier fikk overhalt motoren med en liten streetport, og montert en god del andre godsaker. For å nevne i grove trekk: Frontmontert intercooler, Greddy 3-tommers eksos, større dyser, Power FC datasprut, tenningsforsterker og mere til.

Det er orginal twinturbo på bilen som produserer 313 hjulhestekrefter ved 0.9 bar. Eksteriørmessig er det montert sideskjørt/leppe, 18-tommers hjul og frontspoiler fra en 99-modell RX-7.

Liker best med bilen: Bilens unike utseende og motor. Wankelmotoren har en helt fantastisk lyd som lett gir meg gåsehud når jeg trykker høyrefoten litt ekstra ned. Følelsen av å sitte så lavt på veien og kjenne alle hestekreftene som ligger og lurer under høyrefoten og høyrehånda.

Spør Benny om Mazda RX-7

Firepunktsseler - og mye mer

Liker minst med bilen: At den ikke kan brukes om vinteren! Det blir vel lang ventetid før våren kommer igjen.

Beste opplevelse med bilen: Turen hjem fra Molde da vi var og hentet bilen i sommer. 120 mil uten noen problemer hjem til Andøya.

Framtidsplaner for bilen: Alt for mange, og det baller stadig på seg. Her er noen av dem:

  • - Nye felger (da de som står på bare er midlertidig )
  • - Skifte frontfanger og sideskjermer.
  • - Bride bøttestoler
  • - Halvbur
  • - 4-punkts belter
  • - Nardi ratt
  • - Carbon diffuser
  • - Opplakkering
  • - Bygge singelturbo
  • - Oppgradere bremser
  • - Anonymt stereoanlegg
  • - Og mye mer!

(artikkelen fortsetter under bildet)

Bilen til Jørgen har den originale twin-turboen. (Foto: Privat)
Bilen til Jørgen har den originale twin-turboen. (Foto: Privat)

Drømmebil: RX-7 har vært drømmebilen min siden jeg var liten gutt. Og nå har jeg oppnådd den! Har jobbet og spart hver ei krone jeg fikk tak i siden jeg var 7-8 år, og i fjor sommer var pengeboken endelig blitt stor nok.

Smilet var stort da salgsmeldingen ble skrevet under!

Uoppnåelig drømmebil: Porsche GT3 RS

Annet: En Rx-7 er en spesiell bil som trenger over gjennomsnittet veldig mye omsorg, derfor er det en stor fordel å lese så mye som mulig om bilen og wankelmotoren på internett og forum før et eventuellt kjøp, slik at man slipper å kjøpe "katta i sekken", noe som er veldig fort gjort med disse bilene.

Motto: "Den som ingen Ferarri har, lader Mazda med bar."

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten og stor, se info her.

Lørve er en aktiv debattant på broom.no - se hans Mazda MX-5 her

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Jørgen om? Bruk kommentarfeltet under!