Bilen min Impreza WRX: Steffen føler seg litt som Petter Solberg

Dette eksemplaret er heftig.

Ingen vil unngå å legge merke til denne i trafikken. Subaru Impreza WRX er en glimrende bil, mener eieren. (Foto: Privat)
Ingen vil unngå å legge merke til denne i trafikken. Subaru Impreza WRX er en glimrende bil, mener eieren. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Subaru var for et par tiår tilbake et forholdsvis perifert bilmerke i Norge. Takket være hard satsing på firehjulstrekk bygde man seg sakte, men sikkert et publikum gjennom 70-tallet, men det var først innpå 80-tallet at det løsnet.

Les også: Focus RS utfordrer Subaru WRX - med Mustang-motor!

Da var det fremkommelighet og egnethet for norske vinterforhold man argumenterte med. Det hjalp også at det mest utpregede asiatiske designet fra 70-tallet hadde blitt avløst av mer moderne linjer, og ikke minst at man hadde en praktisk liten pickup på programmet.

Firehjulstrekk til folket

Med firehjulstrekk, lav vekt og hyggelig komfort for en ikke altfor dyr penge, ble den et yndet fremkomstmiddel for svært mange håndverkere, og hjalp til å bygge Subaru som merkenavn også når det gjaldt personbiler.

Ett annet særtrekk hos Subaru var satsingen på boksermotorer, og der har de aldri avveket fra formelen.

Frontlysene fikk mye tyn da andre generasjon av Subaru Impreza kom, og etter noen år ble de også gjort om. Steffen har byttet til lykter fra STi-typen, men liker dem fremdeles ikke helt. (Foto: Privat)
Frontlysene fikk mye tyn da andre generasjon av Subaru Impreza kom, og etter noen år ble de også gjort om. Steffen har byttet til lykter fra STi-typen, men liker dem fremdeles ikke helt. (Foto: Privat)

Særpreg og Solberg-status

Lavt tyngdepunkt var en fordel ved en slik konstruksjon, men om det var så mye at det kunne merkes særlig i vanlig bruk for vanlige bilkjøpere er vel heller tvilsomt. Enkelte var også skeptiske til bokserkonstruksjonen på grunn av forbruk, men Subaru fortsatte ufortrødent, og har også videreutviklet motorprogrammet til å inneholde noe så sjeldent som dieseldrevne boksermotorer.

Del med Facebook-vennene dine!

I dag kan man slå fast at Subaru fremdeles er temmelig nært forbundet med firehjulstrekk, og at de ikke har kommet så veldig mye lenger enn de var på 80-tallet når det gjelder designmessig ”globalisering”. Men særpreg – både designmessig og motormessig – har fungert for dem, og i Norge har nok også Petter Solbergs rally-fremganger bidratt sterkt til å gi Subaru en høy status.

WRXen er en bil som innbyr til aktiv kjøring, og Steffen har tatt det til etterretning: Fempunkts sikkerhetsbelter er en av upgrades´ene han har fått på plass. (Foto: Privat)
WRXen er en bil som innbyr til aktiv kjøring, og Steffen har tatt det til etterretning: Fempunkts sikkerhetsbelter er en av upgrades´ene han har fått på plass. (Foto: Privat)

Dermed er det heller ikke rart at Impreza WRX, som også var basis for Petter Solbergs rallybiler, er blitt en drømmebil for mange nordmenn.

Her hjemme brukte Subaru Petter-effekten for alt den var verdt - og cruiset lenge på Petter-effekten.

Avgiftene gjorde både den ”vanlige” WRXen og verstingen STi ganske kostbare, men de gir på den annen side så mye moro at mange er villige til å åpne lommeboka på vidt gap likevel. Og på bruktmarkedet behøver de ikke koste skjorta.

Matglad bilentusiast

En av dem som har oppdaget det er Steffen, som eier denne bilen.

Se video: Han har bygget om WRX STi´en sin - til snøscooter!

Eier: Steffen "Papi" Lorenzo Berstad

Bosted: Stryn, Sogn og Fjordane, det glade Vestland :)

Litt om meg selv: Glad i kaker, glad i å arbeide, glad i lage og spise mat!

Bilen: Subaru Impreza WRX 2001-modell.

Har montert fempunkt-seler

Hvor lenge har du eid den? Har hatt den siden midten av august 2011. Solgte den forrige bilen min, en høyrerattet Mitsubishi 3000 GTO VR-4, til en kompis i Hønefoss i begynnelsen av august, og under to uker etter hadde jeg denne i mitt eie. Savn etter både drag og praktisk bil meldte seg temmelig fort...

Hva har du gjort med den? Litt STi-optikk, skiftet alle lykter, fempunktsseler til begge framsetene, kjøpt inn noen nye understellsdeler, OBD2-leser med tilhørende programvare, shortshift, laget mulighet til å kunne endre interiørlys, samt litt motor-oppgraderinger.

Norske berg og daler er som skapt for WRXens apetitt på utfordringer.
Norske berg og daler er som skapt for WRXens apetitt på utfordringer.

Klistremerker kom på 2. juni 2012, og så må jeg ikke glemme at jeg har fått på skistativ, og montert tre smurfer inni bilen.

Liker ikke hovedlyktene

Liker best med bilen: Oppmerksomheten den har fått når venninner har kjørt den etter at jeg fikk på klistremerkene og skistativet, at den drar... litt sånn ”veldig ok” både på vinter- og sommertid. Det er framfor alt en praktisk bil, og den klarer fint å holde følge med biler som er ganske mye dyrere.

Liker minst med bilen: Frontlyktene kom seg etter at jeg fikk på STi-lykter, men fremdeles er lyktene det største aberet med bilen...

Beste opplevelse med bilen: Å komme på andreplass i en lokal drag-konkurranse, der tre Imprezaer kom på topp, samt å gire ned i tunellene, og dra bilen litt på turtall.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: 5 på topp - med disse blir vinterføret en lek!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Steffen om? Bruk kommentarfeltet under!