Bilen min Dodge Durango: Kan ruinere deg på bensinstasjonen

Men heldigvis finnes det løsninger på det også.

Dodge Durango kom sent på markedet   så sent at festen for de store, amerikanske SUVene i Norge var på hell. Men en god del ble solgt, og de har mer å by på enn de fleste er klar over, forteller denne fornøyde eieren. (Foto: Privat)
Dodge Durango kom sent på markedet så sent at festen for de store, amerikanske SUVene i Norge var på hell. Men en god del ble solgt, og de har mer å by på enn de fleste er klar over, forteller denne fornøyde eieren. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Voksne, amerikanske SUVer er populære i Norge, og finnes i stort antall etter godt salg på 1990-tallet. Stort sett er det biler fra Ford og General Motors det går i, selv om det også er en hel del Jeep å velge blant på markedet. Men andre Chrysler-produkter er det lengre mellom.

Les også: Grand Cherokee - glem alt du har hørt om amerikanere

Kom sent til festen

Det har sin naturlige forklaring, også. Bortsett fra nettopp Jeep-divisjonen satset ikke Chrysler særlig på store SUVer før de andre hadde fått et temmelig stort forsprang.

Dodge Durango er mer kompakt enn sine samtidige konkurrenter Suburban og Excursion, og mer på størrelse med firedørs Tahoe av generasjonen som kom i 2001. En annen likhet er mangelen på dieselmotor. (Foto: Privat)
Dodge Durango er mer kompakt enn sine samtidige konkurrenter Suburban og Excursion, og mer på størrelse med firedørs Tahoe av generasjonen som kom i 2001. En annen likhet er mangelen på dieselmotor. (Foto: Privat)

Som vellykket minivan-pionér håpet man kanskje at SUV-bølgen skulle avta og sende enda flere kjøpere i retning av disse bilene. Men da en stor del av den amerikanske befolkningen bare fortsatte å handle stor-SUVer, med 50 år gamle Chevrolet Suburban i spissen, forsto man at noe måtte gjøres.

Dermed fulgte man konkurrentenes oppskrift, og bygget en lang, innelukket bil med utgangspunkt i både rammen og snutepartiet fra pickupen Dodge Dakota.

Litt mer kompakt

SUVen, som ble hetende Durango, ble sluppet løs på markedet i 1997 som 1998-modell. Sammenlignet med sine konkurrenter fra Ford og GM var bilen kompakt, men likevel en ganske røslig bil sett med eksempelvis norske øyne.

Dermed ble den også en populær avgiftsmotivert ”lett lastebil” her i landet, om enn ikke i så voldsom grad som Suburban, Tahoe, Excursion og så videre. Den mest åpenbare grunnen var at den ikke ble levert med dieselmotor, som var ”standarden” i Norge i enda et par år frem til GM gikk over til bensin først på 2000-tallet.

Del med Facebook-vennene dine!

Gass ble løsningen

Da kjølnet begeistringen for disse bilene betraktelig, selv om bensinmotor strengt tatt ga et mer behagelig lydbilde og etter manges utsagn også hyggeligere servicekostnader. Men de mest innbitte tok bare utfordringen med å installere gass-anlegg, og da ble regnestykket plutselig et helt annet.

Overflater og utseende var langt mer personbilpreget enn i de litt større SUVene fra GM da Durango kom på markedet som 1998-modell. Tor Aleksanders bil ser strøken ut etter 14 år i samme eierfamilie. (Foto: Privat)
Overflater og utseende var langt mer personbilpreget enn i de litt større SUVene fra GM da Durango kom på markedet som 1998-modell. Tor Aleksanders bil ser strøken ut etter 14 år i samme eierfamilie. (Foto: Privat)

Det er ikke minst den unge eieren av denne bilen glad for. Med den største 5,9-liters V8en var nemlig denne bilen ganske ubehersket i matfatet, men nå er den en drømmebil selv for en 22-åring med begrenset budsjett.

Les også: Enormt plassbehov? Da er Excursion det eneste riktige

Eier: Tor Aleksander, (22)

Bosted: Svarstad

Et familie-klenodium

Bilen: Dodge Durango 5,9 liter, 1999-modell.

Hvor lenge har du eid den? Bilen har vært i familien i fjorten år.

Hva har du gjort med den? Denne bilen skal tas vare på, så den skal være original for all fremtid.

Overraskende gode kjøreegenskaper

Liker best med bilen: Bilen har ekstrem fremkommelighet både vinter og sommer. Mange amerikanere fra 90-tallet har dårlige kjøreegenskaper, men denne er et unntak, kan lett kjøre i 100 km/t i skarpe svinger uten understyring eller overstyring. Mange blir veldig overrasket.

Fremkommeligheten både på sommer og vinter er uovertruffen, og i motsetning til andre amerikanere fra 1990-tallet er også kjøreegenskapene svært gode, hevder Tor Aleksander. (Foto: Privat)
Fremkommeligheten både på sommer og vinter er uovertruffen, og i motsetning til andre amerikanere fra 1990-tallet er også kjøreegenskapene svært gode, hevder Tor Aleksander. (Foto: Privat)

Det jeg liker aller best er den nydelige lyden som kommer fra bilen, ruser jeg den opp til ca 6.000 omdreininger er det ikke mange som klarer å la være å snu seg. Mange som lurer på hva slags monster som lever under panseret.

Liker minst med bilen: Bensinforbruket er ca 2,5 liter på mila, men bilen går på GASS.

Beste opplevelse med bilen: Hver eneste tur.

Framtidsplaner for bilen: Bilen skal tas vare på.

Drømmebil: Dodge RAM SRT10 og Chevrolet Corvette ZR1.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Durango er også en av Tommy Rustads favorittbiler

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Tor Aleksander om? Bruk kommentarfeltet under!