BILEN MIN: Darios "Ghost Golf" er den eneste i sitt slag i Norge
Klarer du å se hva det er som skiller den fra alle de andre?
I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Volkswagen Golf er en bil som knapt noen levende nordmann har unngått å få et forhold til. Etter at modellen tok over etter den legendariske "Bobla" har den fortsatt å være folkebil nummer én. Det har riktignok gått litt opp og ned, men takket være en veldig "riktig" utvikling av nye modeller har den alltid gjenvunnet fotfeste som en typisk og foretrukket allround-bil.
Høyt elsket bilmodell
Dermed har den også blitt ungdomsbil nummer én gjennom flere generasjoner - flere generasjoner nordmenn, og flere generasjoner Golf. Mange har gått i arv, og mange kjøpt som et fornuftig bilvalg for unge bilister med begrenset økonomi. Enkle biler med god deletilgang og bra kjøreegenskaper er en sikker vinner for denne gruppen av bruktbilkjøpere.
Likevel er det nok få som har kommet til en eier som har gitt dem så stor oppmerksomhet og omsorg som Dario har gjort med sin Golf av andre generasjon.
Navn: Dario P. (22)
Bosted: Bergen/Fredrikstad
Litt om meg selv: Tja, det er lettere å la noen andre beskrive meg selv, hehe. Men kan jo prøve; jeg er en person som setter pris på livet og alt i det. Som maskiningeniør-student holder jeg til i Fredrikstad og stortrives. Men det hender at jeg savner hjembyen Bergen innimellom.
Bilen: Volkswagen Golf 2 1991-modell, "Ghost edition".
Hvor lenge har du eid den? I fem år.
Les også: Neste år kommer en helt ny Golf
"Har gjort altfor mye med den!"
Hva har du gjort med den? Altfor mye! Noen få ting som kan nevnes:
- Strippet den helt i deler, og forsikret meg om at det ikke var noe rust som skjulte seg.
- Renset karroseriet for hull og lister.
- Lakket den opp.
- Tektylert den under.
- Byttet ut alt av gamle deler.
- Montert justerbart senkesett.
- Montert sidepipe.
- Montert amerikansk front - det er kun fem biler i Norge som har en slik.
- Montert amerikansk frontfanger - eneste bil i Norge som har det!
- Montert Happich sideruter bak, som også er sjelden vare.
- Schmidt TH felger, bak: 9,5x14 og foran: 8,5 x 15.
Liker best med bilen: Hele bilen, men hvis jeg skulle nevne de tre tingene som var vanskeligst å skaffe så var det felgene, Happich-rutene og USA-fronten.
Skal kjøpes tilbake
Liker minst med bilen: At jeg måtte selge den.
Beste opplevelse med bilen: Den beste opplevelsen med bilen er minnene fra det deilige sommerværet med bare meg og Golfen min, da jeg cruiset rundt og nøt alt etter byggeperioden.
Framtidsplaner for bilen: Jeg hadde planer om å montere 1,8-liter 16v turbo-motor, og å kjøpe karbondeler til den som panser, bakluke og dørpanel. Og kanskje også dører og tak i karbon. Dessuten å fikse vindusvisskeren og kjøpe ny viskerarm
I interiøret hadde jeg planer om å trekke om takpanelet i svart skinn eller lignende, hive ut bakstolene, teppene, isolasjon, dørpanel og stereoanlegg. Videre å lakke den opp innvendig og sette inn halvbur, sportsstoler i kevlar eller karbon og nytt ratt. Jeg hadde også planer om shortshift, andre pedaler, å fjerne reserverhjulbrønnen, installere rødt lys i hele dashbordet og skaffe original radio/kasettspiller som kom med Golfene.
Hadde også lyst til å fjerne sotingen fra rutene, eller å sote rundt hele med minimal toning.
Imponert over bildene? Slik filmer du bilen din
Drømmer om Golf G60 og Pagani Zonda
Drømmebil: For mange drømmebiler men kan nevne 5 av dem :
- Golf 2 G60 Limited edition.
- Pagani Zonda.
- Lamborghini Reventon.
- Nissan Skyline 1973-modell.
- Golf R 32 2005-modell.
Annet: Vil bare si at denne bilen har betydd, og fremdeles betyr mye for meg den dag i dag. Jeg har alltid sagt til meg selv at dette er en bil som jeg alltid vil ha, og som jeg aldri skal kvitte meg med, men på grunn av livssituasjonen har jeg desverre måtte selge den. Dette har jeg gjort fordi det var best for bilen. Fremtidige planer er å kjøpe den tilbake når jeg får tid til den igjen. Men viktigste at den er i gode hender nå.
Har mange å takke for hjelpen
Her vil jeg gjerne også takke alle viktige personer som har betydd mye i løpet av byggetiden:
- Min far (takk for all hjelpen og støtten underveis).
- Mor - takk for moralstøtten.
- Øystein - Truck West.
- Møllerbil Åsane.
- Amir Allahyar (USA).
- Wesley Murphy (USA).
- Stig på Quality Wheels.
- Roger Myhre & Myhre skilt.
- TM Tuning.
- Øyvind.
- og alle andre som bidro.
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor; se info her.
Les også: Jonas har ofret mye for Corradoen sin
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Dario om? Bruk kommentarfeltet under!