BILEN MIN: Dags BMW X5 3,0 Hartge

Bil-entusiasten har hatt mye gromt - men ingen så perfekte som denne.

bilen min dag e x5 6
bilen min dag e x5 6

I spalten ”Bilen Min” har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen får vi presentert en diskrét foredlet BMW X5, som Dag fra Lier har sendt oss flotte bilder av. Det er lett å skjønne hvorfor han trives bak rattet på denne.

Høyreist, men kjøreglad

Kjøreglede har jo alltid stått høyt på lista over BMWs prioriteringer, og ble fremhevet som ekstra viktig da X5 kom på markedet helt på slutten av 90-tallet. For mange var skeptiske til hva som ville skje med merkets image da man for første gang kastet seg på den populære trenden med å bygge en stor og forholdsvis tung sak med terrengegenskaper. Ikke minst de virkelig lojale merkeentusiastene.

bilen min dag e x5 1
bilen min dag e x5 1

Men det var i realiteten ingen vei utenom. Erkerival Mercedes-Benz hadde hatt bra suksess med sin USA-bygde ML-serie som debuterte like før, og med tanke på hvor hovedmarkedet for slike biler lå, var det ikke så rart at BMW også besluttet å bygge sin SUV i USA, der man fra før av bygget blant annet roadsteren Z3.

Les også: Z3 roadster - den perfekte vinterbilen

Bygget i USA

De som fryktet at BMW-kjøregleden skulle bli borte i en slik bil ble gledelig overrasket. X5 fikk umiddelbart ry for å være en sportslig og kjøreglad SUV, og man gjorde heller ikke noe for å skjule at terreng-egenskapene var noe halvhjertet - denne bilen var ment for motorvei og en og annen kranglete hyttevei - mer enn til bruk på ekspedisjon over fjell og vidder.

Første generasjon, E53, gikk frem til og med modellåret 2006, da den snarlike men likevel totalt gjennomarbeidede og litt mer dynamisk utseende E70-generasjonen tok over.

bilen min dag e x5 4
bilen min dag e x5 4

Som før satset man først og fremst på V8-motorene som drivkilde, men også på den ble 3-liters dieselen videreført som et fornufts-lignende alternativ. På bilene som er solgt i Norge er denne motoren så godt som enerådende, og det er også en motor som passer bilen meget godt.

Les også: Billig X5 kan bli en dyr X5...

Foredlet av Hartge

Det er også den som sitter i Dags Hartge-foredlede X5, og den gjør en meget god jobb. Dag har tidligere hatt mye artig bil, blant annet har han vært innom Porsche 911, men denne X5-en er en bil han virkelig trives med å kjøre, forteller han.

Eier: Dag (49).

Bosted: Lier.

Litt om meg selv: Tja, det er vel bare én ting å si - at jeg er bilgal?

bilen min dag e x5 2
bilen min dag e x5 2

Bilen: BMW X5 2008.

Hvor lenge har du eid den? Har hatt den i halvannet år.

Hva har du gjort med den? Bilen er en "original Hartge" fra ny. Det vil si Hartge-styling, senking 4,5 cm med andre fjærer og støtdempere, Hartge felger 10 x 22 tommer med 285/20 foran,12 x 22 tommer med 335/25 bak og Hartge effektanlegg.

Breddfull av utstyr

I tillegg har den det største lydanlegget, heads up display, panorama-tak, TV, dieselvarmer, adaptiv styring, elektriske bakseter, egne klimasoner bak, 7-seter, de råeste komfortstolene, +++. Kort sagt det meste av utstyr. Motoren er en 3,0 diesel på 286 hk. Alt er godkjent og stemplet i vognkortet.

Liker best med bilen: Den er god å kjøre, og har bra trøkk, samtidig som den er forholdsvis stiv i fjæringen. Dermed ligger den bra på veien. Dessuten har den bra plass.

Liker minst med bilen: Ikke noe spesielt som jeg kan komme på, faktisk.

bilen min dag e x5 3
bilen min dag e x5 3

Beste opplevelse med bilen: Den er generelt en god familiebil.

Framtidsplaner for bilen: Beholde den som den er, og ha den lenge.

Drømmebil: Mange...

Del med vennene dine på Facebook

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Enda litt sportsligere - her er Cayenne

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Dag om? Bruk kommentarfeltet under!