Bilen min Chevrolet Camaro Z28: Kulere ble det ikke i 1980

Kenneth har fått kloa i et velbevart eksemplar av disco-ikonet.

Den var en drømmebil for ungdommer både i USA og Norge da den var ny. Og i dag er fine eksemplarer sjelden kost, kan den stolte eieren av dette eksemplaret slå fast. (Foto: Privat)
Den var en drømmebil for ungdommer både i USA og Norge da den var ny. Og i dag er fine eksemplarer sjelden kost, kan den stolte eieren av dette eksemplaret slå fast. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Gamle amerikanere, ikke minst de med litt sportslig tilsnitt, er populære blant nordmenn som liker både godlyd og overflod av krefter. De populære ”pony car”-bilene hadde gjerne det, men utover det oljekrise-befengte 70-tallet ble det mer og mer stusselig. Dermed er det stadig de litt eldre bilene som er gjevest.

Les også: Rosa lakk og 32 tilbehør - gjett hvem som kjøpte denne!

Men 70-tallet var ikke helsvart, selv om det var lengre mellom lyspunktene. Det er bilen vi her viser bilder av et godt eksempel på.

Kolliderte med oljekrisen

Fords Mustang var den opprinnelige ”pony-bilen” da den kom i 1964. Den ga også biltypen sitt klengenavn – en Mustang er som kjent en hesterase.

GMs F-body begynte å dra seriøst på årene i 1980, men solgte fremdeles bra. Både takket være manglende konkurranse, og for Camaroens del en sjeldent vellykket facelift med moderne, integrert støtfanger i 1978. (Foto: Privat)
GMs F-body begynte å dra seriøst på årene i 1980, men solgte fremdeles bra. Både takket være manglende konkurranse, og for Camaroens del en sjeldent vellykket facelift med moderne, integrert støtfanger i 1978. (Foto: Privat)

GM var raskt på pletten med sin konkurrent, som med litt variasjoner ble tilbudt som Chevrolet Camaro og den litt dyrere Pontiac Firebird, og også AMC Javelin og Chrysler-konsernets Dodge- og Plymouth-tvillinger Challenger og Barracuda blandet seg inn i den opprinnelige kampen om markedsandeler.

Det skulle bli de to største konsernene som fulgte opp og videreutviklet konseptet gjennom de harde 70-årene, da den nevnte oljekrisen gjorde interessen for slike biler med muskler langt mindre. Og skulle man ikke ha muskler likevel, var det nok av andre kompakte modeller å velge mellom.

Overlevde – mot alle odds

De to løste det hele på vidt forskjellige måter. Etter først å ha lansert større og fetere nye modeller, GM i 1970 og Ford i 1971, oppdaget de at verden plutselig endret seg, og gjorde bilene litt utdatert før tiden. Den store og kraftige Mustangen varte bare ut modellåret 1973, da kastet de helt om og laget en ny ”økonomi-Mustang” bygget over lesten av den lille kompaktbilen Ford Pinto.

Forandret luftinntak i forskjermene, nytt aktivt panserscoop og mulighet for å bestille femekede aluminiumsfelger var de synlige justeringene på Z28 i 1980.
Forandret luftinntak i forskjermene, nytt aktivt panserscoop og mulighet for å bestille femekede aluminiumsfelger var de synlige justeringene på Z28 i 1980.

Omtrent samtidig forsvant også de øvrige konkurrentene. General Motors var alene igjen med en tre år gammel modell som plutselig virket litt utdatert.

Les også: Snart kommer den nye Corvetten - se skissene her

Ingen hadde blitt overrasket om de også satte sluttstrek, og henviste kjøperne til sportslige utgaver av kompaktbilene Chevrolet Vega og tilsvarende kompaktbiler fra de andre GM-divisjonene. Men det gjorde de ikke.

På sparebluss – men populære likevel

Kanskje var det det faktum at Camaroen (og Firebirden) var de siste som var igjen av de opprinnelige pony-bilene som gjorde det, for bilene fortsatte å selge bra. I hvertfall bra nok til at de var lønnsomme, og mens den firesylindrede lille ”Mustang II” gjorde skam på navnet var det ungdommelig og hipt å plassere seg bak rattet i en Camaro eller Firebird gjennom hele 70-tallet.

Kenneths bil har fått nye felger allerede, som med senter lakkert i bilens farge passer godt på den. Men han har likevel planer om noe helt annet - og fetere... (Foto: Privat)
Kenneths bil har fått nye felger allerede, som med senter lakkert i bilens farge passer godt på den. Men han har likevel planer om noe helt annet - og fetere... (Foto: Privat)

Det til tross for at bilene på mange måter levde på lånt tid – de ble minimalt oppgradert og begynte etter hvert å bli ganske gammeldagse. Men da disco-alderen kom helt på slutten av tiåret ble de igjen skikkelig kule, ikke minst takket være en Firebird Trans Ams opptreden i ”Smokey and the Bandit”-filmene.

Snakk om at forholdene legger seg til rette for en bilmodell som først så ut til å være utdatert lenge før tiden...

Del med Facebook-vennene dine!

Etter oljekrisen forsvant bigblock-motorene fra Camaroen i 1973, og de gjenværende smallblock-alternativene ble svakere og mer bensingjerrige. Bilene fikk en mer moderne look med større bakrute fra 1975, ellers var det langt mellom nyhetene.

1980-81 – den siste krampetrekningen

En sjeldent vellykket facelift av fronten og bakenden i 1978 ga bilen integrerte støtfangere, mer moderne grill og større og tøffere baklys. Og slik klarte man med små forandringer å tyne ut enda fire årsmodeller før den helt nydesignede tredje generasjonen kom som 1982-modell.

Her skal vi se på en 1980-modell, som har de aller siste justeringene som ble gjort på dette designet. Det er i tillegg en Z28-modell, den mest sportslige Camaroen, som dette året var den eneste som ble levert med den legendariske motoren på 350 kubikktommer, eller 5,7 liters volum, for øvrig i kombinasjon med firetrinns manuell eller automatgir.

For den mer forsiktige fantes også basismodellen, ofte kalt Sport Coupe eller "SC", den mer luksuriøse Berlinetta, og spenstige Rally Sport eller "RS". Men ingen av disse kunne altså leveres med 350-motoren dette året, kun seksere og mindre V8-alternativer.

De nye støtfangerne og store, moderne baklys gjorde det ti år gamle designet overraskende moderne, og med Z28-versjonens spoilerpakke og kule striper på siden var man konge utenfor discoteket når
De nye støtfangerne og store, moderne baklys gjorde det ti år gamle designet overraskende moderne, og med Z28-versjonens spoilerpakke og kule striper på siden var man konge utenfor discoteket når

Selv den "store" 350-motoren i Z28 hadde ikke mer enn 190 hester på dette tidspunktet, men fungerte etter forholdene greit og ga hyggelige egenskaper. Mye var gjort for å spare bensin, blant annet fikk denne modellen nytt panserscoop med aktivt luftinntak som ga mer kald luft inn i innsuget, og utvekslingen var sportslig satt opp.

Ungdommens drømmebil

Med kule Z28-striper og spoilerkit ble det uansett en tøff og populær bil, og det var i ærlighetens navn ikke all verden av moro som nybilkjøperne i USA kunne velge i på denne tiden. I California, som hadde og har noen av verdens strengeste avgasskrav, var for eksempel en mindre 5-litersutgave med automatgir eneste alternativ også i ”verstingen” Z28.

Les også: Nå er etterfølgeren blitt veteran - sjekk våre kjøpetips!

Eier: Kenneth Johansen, (32)

Bosted: Gjerdrum i Akershus

Litt om meg selv: Har verksted i Blaker i Sørum. Jobber som mekaniker/klargjører hos Riwal Norge, hvor vi driver med salg og utleie av lifter og teletrucker.

Bilen: Chevrolet Camaro Z28, 1980-modell.

Må fikse rust i gulvet

Hvor lenge har du eid den? Har hatt den i to måneder nå.

Hva har du gjort med den? Det jeg har gjort så langt er å plukke ned bilen en del for å sjekke om det er noe rust på den.

Kenneth har bilen stående inne på verkstedet i vinter, og er i full gang med å sjekke den opp og sveise rust i gulvet. Til våren skal den til Biltilsynet for å få norske skilter for første gang, og Kenneth har ikke tenkt å reise derfra med mangellapp. (Foto: Privat)
Kenneth har bilen stående inne på verkstedet i vinter, og er i full gang med å sjekke den opp og sveise rust i gulvet. Til våren skal den til Biltilsynet for å få norske skilter for første gang, og Kenneth har ikke tenkt å reise derfra med mangellapp. (Foto: Privat)

Liker best med bilen: Det må være hele formen på bilen, de flotte linjene.

Liker minst med bilen: Jeg liker minst den rusten jeg fant foran i gulvet, under en hel masse lydisolering og tepper.

Beste opplevelse med bilen: Det må ha vært da jeg startet opp for første gang og hørte den gromme lyden!

Drømmebil? Denne – eller en Ferrari!

Fremtidsplaner for bilen: Fremtidsplanene er å bytte til noen fetere hjul og bygge mer motor. Eventuelt også oppgradere hjuloppheng og diverse foran og bak. Ellers må jeg bytte eksosanlegg og en bryter.

Tenkte også å bytte instrumenter i dashboardet, og ta full service på motor, kasse og bakaksel.

Drømmebil: Ja, det må være denne. Eventuelt Ferrari F40 og F50 eller Bugatti Veyron. Ellers er jeg også litt glad i VW, har en Golf 3 som dagligbil pluss én som delebil, og også en Vento på lur...

Annet: Bilen har svart skinninteriør. Den holder hus inne i vinter, så jeg tenkte å gå over den nøye før Biltilsynet skal sjekke den. Dit går nemlig turen til våren når solen titter frem igjen, da skal bilen førstegangsregistreres i Norge.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Denne Camaroen ble solgt ny i Norge - i 1974!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Sverre om? Bruk kommentarfeltet under!