annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

I spalten ”Bilen Min” har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Mange vet at BMW står for ”Bayerische Motoren Werke” – men enda mange flere vil nok oppfatte bokstavene som noe i retning av den kjemiske formelen for kjøreglede.

Les også: 1-serie er en av Jan Erik Larssens favoritter

Fra sært til suksess på 10 år

Få merker har en så lojal og entusiastisk following, og få merker kan sies å ha holdt seg så nært til sin opprinnelige oppskrift gjennom så mange år som nettopp BMW. Det vil i praksis si bakhjulsdrift, selv i de minste bilene. Det varte lenge før de begynte å satse på stasjonsvogner i særlig grad – og da de først gjorde det var de minst like sportslige som sine sedan-søsken. Og ordet ”diesel” var svært lenge et fy-ord i BMW-kretser.

Skinninteriør, sportsseter og sportsratt legger grunnlaget for et behagelig og svært inspirerende førermiljø. (Foto: Privat)

Men alle er avhengige av å selge biler, og selv om BMW har vært flinke til å oppdra sitt publikum på mange måter, var diesel-trenden ikke mulig å bekjempe. Etter en forsiktig start med litt sedate diesel-seksere i E30-karosseriet på 1980-tallet, ble diesel raskt en favoritt da den mer spenstige, firesylindrede 318 tds kom i E36-karosseriet midt på 90-tallet.

Akseptert av alle – til slutt

Ikke minst i Norge, der diesel var hyggelig både i innkjøp og forbruk, hvilket i sin tur betød at man kunne få ganske gode prestasjoner i kombinasjon med dieselens hyggelige moment for en forholdsvis rimelig penge, sammenlignet med de mer motorsterke bensinutgavene.

Men likevel; diesel-lyd og -lukt fra en BMW?

3-serie har vokst en del med årene, og er dermed blitt en rommelig familiebil - men likevel kompakt nok til å oppleves som sportslig. (Foto: Privat)

Joda, også entusiastene aksepterte dem etter hvert, selv om man nok kan si at diesel-tilbudet gjorde at også en del nye bilkjøpere fant frem til dette bilmerket, og dermed vannet ut litt av ”menighet-preget”. Og om BMW-fansen syntes det var enklere å vende seg til tanken på en dieselmotor i den litt større 5-serien, ble diesel til slutt også ganske vanlig i mer sportslig pregede 3-serie.

Typisk norsk BMW

Dermed er bilen vi her skal se nærmere på en ganske typisk BMW i Norge, og en bil som faller i smak både blant de virkelige BMW-entusiastene og mange bilkjøpere uten de helt store merkepreferansene, men som ønsker seg en økonomisk, velkjørende kompakt familiebil med god kvalitet.

Del med Facebook-vennene dine!

Et stort AC Schnitzer-emblem i grillen avslører at det sitter en entusiast bak rattet. (Foto: Privat)

Og om man setter pris på økonomien og alle de ”fornuftige” tingene i utgangspunktet, er det ikke noe i veien for også å fikse på detaljer for å få bilen mer entusiast-preget ved egen innsats, som vi skal se at denne bileieren er i full gang med.

Les også: Nye BMW 328i: Bedre enn seks!

Eier: Torbjørn Ferstad, (20)

Bosted: Sveio

19-toms felger

Litt om meg selv: Jobber som bilselger på Varden Bil. Fritiden er det kun bil som står på lista :)

Bilen: BMW 320D E90.

Hvor lenge har du eid den? Kjøpte bilen for 3 måneder siden.

Profesjonelt sotede ruter bidrar til å gjøre interiøret svalere, og gir også en tøffere "look" utvendig. (Foto: Privat)

Hva har du gjort med den? Jeg har kjøpt inn orginale 19"AC Schnitzer felger, AC Schnitzer baklukehekk og sota rutene helt fram..

Liker best med bilen: Fantastisk god komfort når du kjører den.

Drømmer om M3

Liker minst med bilen: Kunne godt hatt større motor.

Beste opplevelse med bilen: Alle er like gode...

Framtidsplaner for bilen: Ny eksos , nye lykter – og det kommer vel en chip en gang, når garantien går ut.

Drømmebil: BMW M3 E92.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: 320d Efficient Dynamics - best i klassen

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Torbjørn om? Bruk kommentarfeltet under!