Noen biler er for gode til å kjøre til at det er lett å sette dem fra seg. Det har Niklas erfart etter at han kjøpte denne Audien - kilometerne renner på i farlig tempo...
Noen biler er for gode til å kjøre til at det er lett å sette dem fra seg. Det har Niklas erfart etter at han kjøpte denne Audien - kilometerne renner på i farlig tempo... Foto: Privat

Bilen min: Audi A4: Niklas sin bil er altfor god å kjøre!

Den har nesten ikke stått i ro siden han kjøpte den...

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Audi A4 er en bilmodell vi kommer innom titt og ofte i denne serien, og det er da også en bil som foretrekkes av svært mange som pusser og steller, og i mange tilfeller har klare planer om hvordan de kan sette sitt eget preg på bilen.

Etterlengtet nyhet

I de fleste tilfeller handler det da om den første generasjonen A4, som tok over etter gamle Audi 80 i 1994. Men etter hvert begynner andre generasjon, som kom som 2001-modell, også å bli tilgjengelig til priser som unge entusiaster kan leve med – og som gir dem rom for å legge ytterligere noen kroner i oppgraderinger etter personlig smak.

Les også: Nei, dette er ikke en Audi - men ser du hva det er?

Vi har ikke sett mange slike ennå, men her er en – og flere kan vi tenke oss at vil komme etter hvert.

Niklas er ikke bare en mann som vet hvordan han vil ha detaljene på bilen sin, han er en dyktig fotograf også. Og de videre planene for bilen vil nok føre til behov for å ta flere bilder av den etterhvert som den forandres.Niklas er ikke bare en mann som vet hvordan han vil ha detaljene på bilen sin, han er en dyktig fotograf også. Og de videre planene for bilen vil nok føre til behov for å ta flere bilder av den etterhvert som den forandres. Foto: Privat

B6-versjonen, som er det interne kodenavnet på denne generasjonen, var en etterlengtet bil da den kom, ikke minst siden det runde og svært 90-tallspregede designet på forrige modell da begynte å se gammelt ut. Spesielt sammenlignet med storebror A6, som hadde kvittet seg med de runde formene til fordel for et strammere og mer minimalistisk karosseri allerede tre år tidligere.

En A4 som passet for alle

Modell-mylderet med både to- og firehjulsdrift, bensin og diesel, sedan og stasjonsvogn var snart på plass også i den nye generasjonen, og dermed var det en A4-versjon som passet de flestes smak. Heldigvis for oss nordmenn var også den gamle 1,6 liters bensinversjonen med videre fra forrige A4, den gjorde en temmelig ribbet versjon av bilen aktuell som firmabil for svært mange.

Og etter hvert kom den nye A4en også som todørs cabriolet-versjon, en velkommen oppfølger til den aldrende men fremdeles svært populære Audi-cabrioleten fra ti år tidligere på programmet. Den ga status-vibber til hele det øvrige programmet – helt ned til 1,6-literen, og gjorde A4 til en drømmebil for svært mange.

Les også: ATS - nå får A4, C-klasse og 3-serie en ny utfordrer

Eier: Niklas Adler Opsund, (20)

Bosted: Skien

Har fått eget navn

Litt om meg selv: Jeg er overivrig i nesten alt som har motor, kjører en 2005 Ducati 999S ved siden av ”Justice”. Jobber som skipselektriker i Nordsjøen og trives med det. Jobben er jo noe av årsaken til at jeg har fått gjort alt det jeg hadde lyst å gjøre med bilen da jeg kjøpte den.

Bilen: Audi A4 Turbo Quattro S-line, 2003-modell (Bilen heter “Justice”.)

Hvor lenge har du eid den? Jeg har eid bilen siden november 2011.

Dette er ikke noe sjeldent syn i Skien. Niklas´ Audi er på farten støtt og stadig, og dermed blir det noen pumpestopp også.Dette er ikke noe sjeldent syn i Skien. Niklas´ Audi er på farten støtt og stadig, og dermed blir det noen pumpestopp også. Foto: Privat

Hva har du gjort med den? Orginal RNS-E Navi m/aux interface, orginale S4 dørlister, orginal S4 øvre grill, modifisert orginal nedre S4 grill, S-line-look bagasjeromsleppe, orginale BBS LeMans 8,5" foran og 9,5" bak og Magnaflow endestusser.

Har også montert Cupra R leppe, US blinkers, Led parklys, alu resirk-ventil, diverse stickers og FK Automotive bakrutesenker.

Elektronikken tuller litt

Liker best med bilen: At det er en Quattro + 1.8T. Trenger jeg si noe mer? Interiøret med alcantara sportseter. Jeg elsker hvordan den er å kjøre, spesielt om vinteren. Liker også veldig godt utseendet på bilen, er ikke sjeldent at jeg ser folk som snur seg når jeg kjører forbi.

Les også: - Tåler en A4 å trimmes til 500 hester?

Liker minst med bilen: Hmm... Det jeg liker minst er at elektronikken kan tulle litt noen ganger, men da er det bare å stoppe bilen og starte den igjen. Problemet er at venstre parklys ikke vil lyse.

Bilen ser ikke utpreget høy ut, men skal likevel bli 3 cm lavere i nær fremtid, når senkesettet kommer på plass.Bilen ser ikke utpreget høy ut, men skal likevel bli 3 cm lavere i nær fremtid, når senkesettet kommer på plass. Foto: Privat

Liker heller ikke at den er for god å kjøre... Siden jeg kjøpte den i november har den rullet fra 148.000 km til 164.000 km, og det er et stykke med tanke på at jeg har vært på jobb halvparten av tiden.

Vil ha den lavere

Beste opplevelse med bilen: Beste opplevelsen må vel være da jeg kjørte over fjellet i vinter, bilen er helt fantastisk å kjøre på vinteren. Ellers lurer denne bilen alltid et smil ut av meg.

Framtidsplaner for bilen: Jeg har bestillt KW variant 1 justerbart senkesett og skal montere dette. Skal bli godt å få bilen litt lavere enn de 30 mm den er senket orginalt. Har kikket en god stund på chip fra BSR Tuning, så skal nok ikke se bort i fra at dette kommer etter hvert.

Drømmebil: Drømmebilen har alltid vært Lamborghini Murcielago LP640, men er liten sjanse for at jeg noen gang kommer til å få fingrene i en sånn, så kanskje S4/RS4 B6/B7?

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Litt for mye A4? Denne A3en er "noe heeelt annet"...

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Niklas om? Bruk kommentarfeltet under!

reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
Slik kommer du deg opp av grøfta igjen
Se hva polakken klarte å få inn i en bitteliten Audi
Tesla: De skal øke fra 20.000 til 500.000 biler
Sjekk de felgene!
Svært mange biler har turbo - det blir dyrt hvis den ryker
Kjørte forbi og bråbremset - det ble dyrt!
Denne har du neppe sett sett maken til
Peugeot 308 SW: Her kommer en ny og rimelig plassmester

reklame