annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Audis kompakt-modell A4 av første generasjon tok over for gamle Audi 80 da den kom som 1995-modell, og ble raskt populær – i likhet med sin forgjenger. På begynnelsen av 90-tallet var Audi virkelig i ferd med å etablere seg som et statusmerke, og det bidro selvsagt også til økt interesse rundt den nye modellen.

Les også: Statusbil med raskt verdifall? Hils på Passat CC

Selv om drivhjulene sitter i en annen ende enn på de bilmerkene som tradisjonelt har vært foretrukket som ungdomsbiler har også A4 blitt en populær ungdomsbil med årene. Og ikke overraskende er det da gjerne modellene med Quattro-system som står høyest i kurs.

Kostbar og sjelden med V6

Det gjorde de også da de var nye – bokstavelig talt. De firehjulsdrevne eksemplarene hadde ganske tettskrevet prislapp i utgangspunktet, og med litt annet utstyr som gjerne også fulgte med i ”dragsuget” ble A4 Quattro en kostbar bil.

Eksosrørene avslører at det ikke er noen tam 1,6-liter under panseret i denne bilen. Puss-nivået avslører at eieren også er over middels interessert i bilen sin. (Foto: Privat)

Ikke minst gjaldt dette dersom man også ville ha stor motor – større enn de turbomatede alternativene med fire sylindre, som i praksis var det råeste de fleste hadde råd til. For man kunne få V6-motor klemt inn mellom forskjermene også – og da begynte den lille Audien virkelig å koste penger.

Helt uten at det syntes utenpå, annet enn for de mest innvidde. Og det var for mange litt av poenget med å ha en slik bil.

Godlyd under panseret

Når A4 nå er blitt en bil med stor ungdomsappell er poenget ofte det stikk motsatte – eierne vil at bilene skal synes, og gir dem diverse stell og oppgraderinger som fører til nettopp dét. I en slik setting kan det virke bortkastet å starte med en litt anonym og ekstra kostbar V6-utgave i utgangspunktet, men Daniel – som eier bilen på disse bildene – fremhever den fine lyden som et godt argument.

Og som musiker burde han vite hva han snakker om...

Sportsstoler i eksklusivt jacquard-stoff og edeltre-paneler viser også på innsiden at denne Audien er noe litt ekstra. Men akkurat treverket overlevde ikke lenge etter at Daniel kjøpte bilen. (Foto: Privat)

Les også: Audis Quattro-system - slik startet historien:

Eier: Daniel Sommer, (20)

Bosted: Bøverbru

Litt om meg selv: Jobber for tiden som automatiker og trives godt med det, spilt gitar i ca 10 år, ellers trives jeg med å modifisere/style bilen, bygge gitarforsterkere, gitareffekter ++ og så klart å kjøre bilen!

- Har "tatt av" etter hvert

Bilen: Audi A4 2,4 V6 Quattro, 1998 modell.

Hvor lenge har du eid den? I 2 år.

Hva har du gjort med den? Hvor skal jeg starte? Vel, det hele startet med å bytte frontlyktene til type "facelift"-lykter, men fremdeles todelte, samt led-baklys, så senket den ned til et behagelig nivå til daglig bruk.

Del med Facebook-vennene dine!

Det begynte forsiktig, men har tatt av litt etterhvert, sier Daniel om jobben med å ta vare på og forbedre denne Audien. (Foto: Privat)

Etter dette har det vel tatt litt av, ble 18" Zito wp 111 felger, RS4-grill, chrome speilkapper, bakrutesenker, M3 leppe bak, S4 front, lakkert bilen helt ned i én farge, foliert opp alle listene innvendig da slitt matt treverk ikke falt helt i smak, foliering av kantene på blinklysene, led-lys diverse steder, samt en masse annet småtteri som bl. a. skiftet ut slitte ruter +++

Liker best med bilen: Må vel bli motoren sammen med Quattro-drivverket. Det er jo ingen racer, men ikke en daff bil heller. V6-motoren gir en fin lyd (hørt dette skal være en litt sjelden motor i A4?), og spesielt på vinterføre sammen med Quattro systemet er det en drøm å kjøre. På åpen, snølagt vei med påskesol så hygger jeg meg svært godt med denne bilen.

Frykter dyre reparasjoner

Liker minst med bilen: Oida... jeg liker bilen svært godt jeg! Men om jeg skulle trekke fram noe må det vel bli at jeg gjerne kunne hatt bilen litt lavere, men det innebærer da skift av dekk, og valsing, så blir nok ikke med det første. Samt selv om jeg er heldig og bilen bare har rullet litt over 152.000 km nå uten noen problemer kan det fort bli veldig dyrt om noen store deler takker for seg!

Beste opplevelse med bilen: Hm... tror det faktisk må bli når vi hadde en "liten" kolonne på tur ned til Hadeland med VW/Audi-klubben i år, hvor vi lå over 70 biler etter hverandre nedover, det var litt av et syn!

Slik ser det ut i bilen i dag. Treverket er borte, og erstattet av ting med mer sportslig tilsnitt. (Foto: Privat)

Framtidsplaner for bilen: Begynner å komme godt i mål nå, sammenlignet med hvordan den var når jeg kjøpte den, men i nær framtid nå så blir det polering, og montering av ny eksos, og kanskje en tid i fremtiden fullfure med komplett S4-interiør i skinn.

Drømmebil: Kan jeg bare nevne 1? Er jo sååå mange fine biler å velge mellom! Men på den listen så havner jo i hvert fall en Audi Sportquattro, Ferrari 458 Italia (hardtop), Audi RS4 (B5 chassis), Shelby Mustang og altfor mange andre :)

Annet: Nei, nå gleder jeg meg bare til neste treff så jeg får en litt lengre tur med bilen!

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Denne Audien har enda fire sylindre - fra Lamborghini!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Daniel om? Bruk kommentarfeltet under!