Husker du Kadett GSI fra 80-tallet, så husker du også at de bilene kunne by på temmelig friske opplevelser. Denne versjonen er imidlertid sykt rå...
Husker du Kadett GSI fra 80-tallet, så husker du også at de bilene kunne by på temmelig friske opplevelser. Denne versjonen er imidlertid sykt rå... Foto: Privat

Bilen min 1986 Opel Kadett GSI: Glenn Are har bygget et monster

Så har han også brukt 1.000 timer på Opel-prosjektet sitt.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

En av de virkelige drømmebilene fra GTI-epoken på 80-tallet het faktisk ikke GTI. Opel Kadett GSI var likevel like mye GTI som alle de andre, og i sine aller verste utgaver kunne den tukte det meste.

Legendarisk utgangspunkt

Undertegnede var selv hjelpeløs passasjer i en slik bil en gang føreren fant ut at han ville se hvordan det så ut når det digitale speedometeret – som Kadetten var rimelig alene om – rundet 200. Mens turtallet økte faretruende, knuget tre passasjerer hendene rundt armlener og setekanter i total stillhet, livredde for å nyse eller hoste oss langt inn i evigheten.

Stort sett alt av funksjonelle deler på bilen er blitt bygget for hånd, forteller eieren, som har lagt ned rundt 1.000 timer i bilen.Stort sett alt av funksjonelle deler på bilen er blitt bygget for hånd, forteller eieren, som har lagt ned rundt 1.000 timer i bilen. Foto: Privat

Ingen av oss fikk med oss om det etterlengtede 2-tallet kom til syne på dashboardet eller ikke, men bileieren hevdet det. Vi var bare glade at vi overlevde.

Les også: Volkswagen tapte GTI-krigen - i retten...

Her skal vi stifte bekjentskap med en Kadett GSI der forutsetningene er ”litt” annerledes.

Her har nemlig eieren hatt sine helt personlige tanker om hvordan prestasjonene kan heves til et langt høyere nivå enn originalt, og til forskjell fra svært mange andre med ideer har han gjort noe med dem, også.

Bygget for bane

Ikke mye er originalt på bilen, eller sammenlignbart med den som en gang for over 20 år siden satte seg i respekt blant andre GTI-biler i trafikken. Men nå er det heller ikke offentlig vei som er de rette omgivelsene for denne bilen – her snakker vi om ressurser som er tilpasset utfoldelse på lukket bane.

Det har vært et mål under byggingen å holde utseendet så originalt som mulig, avslører den dyktige bilbyggeren. Omrisset av bilen er omtrent som i 1986, men den klarer ikke helt å skjule musklene.Det har vært et mål under byggingen å holde utseendet så originalt som mulig, avslører den dyktige bilbyggeren. Omrisset av bilen er omtrent som i 1986, men den klarer ikke helt å skjule musklene. Foto: Privat

Og der vil vi tro at den gamle representanten for GTI-bilenes gullalder fremdeles legges merke til blant adskillig nyere og mer fancy biler – og at den for den delen kan by dem på en skikkelig kamp, også.

Les også: Her er historiens 10 råeste biler fra Opel

Eier: Glenn Are Hovin, (27)

Bosted: Rena i Hedmark

– Har bare ballet på seg

Litt om meg selv: Blid og hyggelig kar som liker å drive i garasjen, kan glimte meg i Haugedalen, stå med ryggen mot deg, bøyd nedi ett Kadett-motorrom, stopp innom og få en kaffe og slå av en bilprat!

Bilen: Opel Kadett GSI Turbo, 1986-modell.

Digitale instrumenter var rått på 80-tallet, og bortsett fra Kadett GSI var det stort sett bare de veldig mye dyrere Audi Quattro og Chevrolet Corvette som hadde det. De er fremdeles på plass i denne Kadetten, selv om det meste ellers er forandret.Digitale instrumenter var rått på 80-tallet, og bortsett fra Kadett GSI var det stort sett bare de veldig mye dyrere Audi Quattro og Chevrolet Corvette som hadde det. De er fremdeles på plass i denne Kadetten, selv om det meste ellers er forandret. Foto: Privat

Hvor lenge har du eid den? I fem år.

Hva har du gjort med den? Hva er ikke blitt gjort, hele bilen har vel blitt hobbyen og da har alt egentlig bare balla på seg, fra ombygging i motor til ombygging på hele bilen, har prøvd og beholde den original utseendemessig.

Hjemmelaget motorstyring

Alle funksjonelle deler har blitt selvlaget, for eksempel grenrør, innsug, porting av topp, kjøleanlegg baki, foringer, patenter på diverse løsninger. Kjørt mitt eget løp på denne bilen uten å følge så mye hva andre gjør. Tror også det gjør den litt spesiell, har blitt ca 1000 timer over 5 år.

Liker best med bilen: Helheten samt utfordringene med hele prosjektet, mange mener det er et ork og skru, men det er det som driver meg!

Det er ikke mye som er uforandret fra den gang bilen ble satt sammen hos Opel midt på 80-tallet. Ombyggingene er omfattende, og finishen ser også ut til å være på et meget høyt nivå.Det er ikke mye som er uforandret fra den gang bilen ble satt sammen hos Opel midt på 80-tallet. Ombyggingene er omfattende, og finishen ser også ut til å være på et meget høyt nivå. Foto: Privat

Liker minst med bilen: Per i dag er jeg tom for planer, så er vel ikke direkte bilen jeg kan sette noe på.

Beste opplevelse med bilen: Pådraget og hvordan den hjemmelaga motorstyringen fungerer, har prøvd å holde meg så lenge det går an uten datasprut.

Framtidsplaner for bilen: Mulig annet drivverk.

Drømmebil: Opel Kadett E 4X4 Kitcar.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Dette kjøper Broom-leserne hvis de vinner i Lotto:

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Glenn Are om? Bruk kommentarfeltet under!

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Broom TV: Nedtellingen er i gang - snart er det TV-comeback!
Lamborghini Aventador: Her blir superbilen delt i to
Volvo S100: Nå skal de satse på luksus
BMW CSL 3.0: Dette er rene tidsmaskinen
Det blinket i fotoboksen – frykter at førerkortet ryker
Mener nye EU-regler gir misvisende informasjon
Dacia Duster: Blir ny - men er fortsatt Norges billigste

reklame