Bestselgere får stryk i ny krasjtest

11 biler testet – bare tre får godkjent. Er din bil med?

Her testes det tøft og realistisk   og bare tre bilmodeller kommer fra det med karakteren god eller godkjent i den nye, amerikanske testen.
Her testes det tøft og realistisk og bare tre bilmodeller kommer fra det med karakteren god eller godkjent i den nye, amerikanske testen.

Amerikanske Insurance Institute for Highway Safety har akkurat publisert resultatene fra sin siste krasjtest (se video øverst i artikkelen).

Her handler det om frontkollisjon. Instituttet har tatt utgangspunkt i et omfattende tallmateriale basert på virkelige ulykker. Målet med den nye testen er å gjenskape best mulig det som skjer ute på veiene – og dermed få så realistiske resultater som mulig.

25 prosent av fronten

I praksis har bilene blitt kjørt i 64 km/t – rett inn i en hindring som er 1,5 meter høy. Treff-flaten på bilene er 25 prosent av fronten.

11 biler i klassen definert som "midsize luxury and near-luxury" har vært gjennom dette – og her er det store forskjeller.

Bare tre biler oppnår karakteren "good" eller "acceptable". De tre er Volvo S60 og Acura TL (good) – og Infiniti G (acceptable). Av disse selges bare Volvo S60 som nybil i Norge, verken Acura (Hondas luksusmerke) og Infiniti (Nissans luksusmerke) tas inn til Norge.

LES OGSÅ: Disse nybilene er livsfarlige

Volvo er best

Volvoen er for øvrig bilen som beskytter føreren aller best, her er det bare minimale skader på selve coupeen.

Fire biler får karakteren "marginal", disse er Acura TSX, BMW 3-serie, Lincoln MKZ og Volkswagen CC.

LES OGSÅ: En av Norges mest populære biler får stryk

Påvirke bilprodusentene

Verst går det ut over Mercedes-Benz C-klasse, Lexus IS 250/350, Audi A4 og Lexus ES 350. Disse ender opp med karakteren "poor", eller dårlig.

Med den nye testen håper Insurance Institute for Highway Safety å påvirke bilprodusentene og sørge for økt fokus på beskyttelse mot denne typen kollisjoner. Her handler det både om bilenes konstruksjon, hvor deformasjonssonene er plassert – og hvor effektive disse er. Også plasseringen av airbager spiller inn.

TV 2 Play: I klippet over kan du se de dramatiske bildene fra krasjtestene – og hvordan de ulike modellene kommer ut.

LES OGSÅ: Denne SUV-en slaktes i krasjtest