Bentley Arnage T: Her snakker vi SUV i forkledning

De største overraskelsene lurer nemlig under skallet...

Arnage stv 1
Arnage stv 1

En Bentley Arnage T ville kanskje ikke være ditt førstevalg for å reise til fjells i vinterferien. OK da, selvsagt ville du kjørt en slik bil hvis du fikk sjansen. Men kanskje ikke hvis du måtte måke deg løs selv hvis - eller når - den 2,5 tonn tunge bilen satte seg fast på dårlig brøytede fjellveier.

Men denne kunne du trygt valgt. For i tillegg til å være ombygget til stasjonsvogn, har denne fått transplantert inn firehjulstrekk under gulvet. Jommen sa vi "allroad"...

Klikk her for å se annonsen på bilen:

USA-bygget brite i Italia...

Bentleyen ligger til salgs på nettstedet carandclassic.co.ukog en rimelig kryptisk og kortfattet annonsetekst på litt haltende engelsk forteller at den er til salgs i Italia. California-skilter og amerikanske sidemarkeringslys vitner om at den har sin opprinnelse på den kanten av verden. Noen pris oppgis heller ikke på herligheten.

Slik startet den livet - før både stasjonsvognombygging og firehjulstrekk...
Slik startet den livet - før både stasjonsvognombygging og firehjulstrekk...

Bilen er omdiskutert blant annet på nettstedet Bentleyspotting.com, der man mener den sannsynligvis er bygget av Genaddi Design Group. Dette firmaet holder til i Green Bay, Wisconsin, og det virker i det minste trolig at bilen er bygget i USA.

Både ut fra de ultra-tradisjonelle og ultra-amerikanske woodgrain-panelene på siden, som skal gi assosiasjoner til 40-tallets "woodies", og firehjulstrekket.

Arnage stv 3
Arnage stv 3

Firehjulstrekk fra Cadillac

Det sistnevnte er nemlig knabbet fra intet mindre enn en Cadillac Escalade, og burde dermed være bøst nok til å få den tunge briten - som sikkert ikke er blitt lettere av stasjonsvogn-konverteringen - gjennom krevende situasjoner.

Intet annet er nevnt, så vi regner med at T-modellens standardmotor, Rolls-Royces 6,7-liter med doble Garret-turboer og 465 hestekrefter, fremdeles sitter under panseret.

Les også: Dagfinn Lyngbø drømmer om Cadillac Escalade

En Arnage T var noe av det råeste man kunne få av firedørsbiler da denne var ny i 2004. Fullt så rask som den var da er den nok ikke lenger, men vi går ut fra at det holder i massevis til å fosse frem på italienske småveier.

Diskusjonstema på påskefjellet?

Arnage stv 2
Arnage stv 2

Nå kan man heldigvis mene hva man vil om designet. Noen mener det er helligbrøde å sette plåtsaksa i en slik bil uansett, mens andre vil hevde at første halvdel av 2000-tallet ikke akkurat var Bentleys stolteste periode.

Vi skjønner at det formodentlig meget regnskog-vennlige "treverket" på sidene virker som et fremmedelement, men synes selve stasjonsvogn-konverteringen følger stilen på resten av bilen noenlunde greit. Godt nok til at man kan tenke seg at en offisiell "Arnage Estate" ville blitt seende omtrent slik ut.

Vi hadde i hvertfall gjerne tatt sjansen på å kjøre denne til hytta i påsken, selv om ikke alle som ville peke på den ville gjøre det av ren beundring...

Les også: Ikke alle stasjonsvogn-bygg blir pene