Bentley Arnage T: Her snakker vi SUV i forkledning
De største overraskelsene lurer nemlig under skallet...
En Bentley Arnage T ville kanskje ikke være ditt førstevalg for å reise til fjells i vinterferien. OK da, selvsagt ville du kjørt en slik bil hvis du fikk sjansen. Men kanskje ikke hvis du måtte måke deg løs selv hvis - eller når - den 2,5 tonn tunge bilen satte seg fast på dårlig brøytede fjellveier.
Men denne kunne du trygt valgt. For i tillegg til å være ombygget til stasjonsvogn, har denne fått transplantert inn firehjulstrekk under gulvet. Jommen sa vi "allroad"...
Klikk her for å se annonsen på bilen:
USA-bygget brite i Italia...
Bentleyen ligger til salgs på nettstedet carandclassic.co.ukog en rimelig kryptisk og kortfattet annonsetekst på litt haltende engelsk forteller at den er til salgs i Italia. California-skilter og amerikanske sidemarkeringslys vitner om at den har sin opprinnelse på den kanten av verden. Noen pris oppgis heller ikke på herligheten.
Bilen er omdiskutert blant annet på nettstedet Bentleyspotting.com, der man mener den sannsynligvis er bygget av Genaddi Design Group. Dette firmaet holder til i Green Bay, Wisconsin, og det virker i det minste trolig at bilen er bygget i USA.
Både ut fra de ultra-tradisjonelle og ultra-amerikanske woodgrain-panelene på siden, som skal gi assosiasjoner til 40-tallets "woodies", og firehjulstrekket.
Firehjulstrekk fra Cadillac
Det sistnevnte er nemlig knabbet fra intet mindre enn en Cadillac Escalade, og burde dermed være bøst nok til å få den tunge briten - som sikkert ikke er blitt lettere av stasjonsvogn-konverteringen - gjennom krevende situasjoner.
Intet annet er nevnt, så vi regner med at T-modellens standardmotor, Rolls-Royces 6,7-liter med doble Garret-turboer og 465 hestekrefter, fremdeles sitter under panseret.
Les også: Dagfinn Lyngbø drømmer om Cadillac Escalade
En Arnage T var noe av det råeste man kunne få av firedørsbiler da denne var ny i 2004. Fullt så rask som den var da er den nok ikke lenger, men vi går ut fra at det holder i massevis til å fosse frem på italienske småveier.
Diskusjonstema på påskefjellet?
Nå kan man heldigvis mene hva man vil om designet. Noen mener det er helligbrøde å sette plåtsaksa i en slik bil uansett, mens andre vil hevde at første halvdel av 2000-tallet ikke akkurat var Bentleys stolteste periode.
Vi skjønner at det formodentlig meget regnskog-vennlige "treverket" på sidene virker som et fremmedelement, men synes selve stasjonsvogn-konverteringen følger stilen på resten av bilen noenlunde greit. Godt nok til at man kan tenke seg at en offisiell "Arnage Estate" ville blitt seende omtrent slik ut.
Vi hadde i hvertfall gjerne tatt sjansen på å kjøre denne til hytta i påsken, selv om ikke alle som ville peke på den ville gjøre det av ren beundring...