| |
Hei Benny.
Jeg kjøpte for et års tid siden en litt større SUV... |
|
Hei Benny.
Jeg kjøpte for et års tid siden en litt større SUV som var utstyrt med en ku-fanger. Når jeg kjøpte den kom bilen rett fra EU-kontroll og var godkjent, jeg har i ettertid hatt service hos merkeforhandler og alt har vært greit uten noen anmerkinger.
For et par dager siden ble jeg stoppet i teknisk kontroll. Og forstod ganske fort at en av vår tids største forbrytelser er å kjøre bil med ku-fanger når den ikke er godkjent og står i vognkortet. Jeg ble litt perpleks for jeg visste ikke noe om dette, men fikk skyllebøtte uten sidestykke.
Jeg har nå frist på 2-uker til å vise bilen på Trafikkstasjonen UTEN ku-fanger. Jeg vil nødig fjerne denne da den har mye å si for bilens utseende og dessuten er 1000-metrene mine festet der.
Hva gjør jeg nå?
|
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:February 3, 2012 kl. 12:29
|
|
Heisann!
Skjønner godt at du opplever dette som urettferdig og rart. Men her har de ”høye herrer” jussen på sin side og da er det lite en menig mann kan stille opp med.
Det har i årenes løp vært mye fram og tilbake rundt dette med frontbøyler og ku-fangere. Men nå er de altså forbudt med mindre bilen ble vist Trafikkstasjonen med nødvendig dokumentasjon fra både de som hadde levert bøylen og bekreftelse fra bilens importør om at de ”godtok” ettermonteringen.
Fristen for dette var 25. mai 2007 – altså for en god stund siden. Det virker litt irrasjonelt at biler som har denne ene linjen om at den er godkjent og innført i vognkortet er mer trafikksikre enn biler med likt utstyr som ikke har det innført i vognkortet. Forstå det den som kan.
Men jeg er dessverre redd at det for deg ikke er noen vei utenom. Du må ta av bøylen for at bilen skal bli lovlig. Hvis ikke får du rett og slett kjøreforbud.
Unntaket er bøyler som veier under 0,5 kg (det vil si lagd av sugerør…)og som er ment å beskytte bilens lykter
1000-mterene får du helt sikkert festet på en annen måte, men jeg er enig med deg. Frontbøyle ser ganske ”karslig” ut på en litt stor SUV.
Verkstedet som tok EU-kontrollen skulle gitt mangel på bøylen. Reglene på dette er som nevnt klinkede klare – så dette verkstedet har gjort en liten ”glipp” med EU-godkjenningen.
Ønsker deg lykke til – selv uten ku-fanger.
|
| |
Hei.
Vi trenger "ny" bil.
Her er våre kriterier:
-Maks... |
|
Hei.
Vi trenger "ny" bil.
Her er våre kriterier:
-Maks 70000,-
-Plass til barnevogn.
-Driftsikker.
-God komfort.
Hva bør vi søke etter?
Ung japse, eller svensk/tysk som har gått langt? |
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:February 3, 2012 kl. 11:57
|
|
Hallo.
Jeg ville definitivt gått for en ung japse. Det du evt. taper på litt komfort (og evt. status) vinner du fort inn igjen på økt driftsikkerhet. (Du må selv velge hva som er viktigst av disse to kriteriene for dere…)
Dere kan f.eks få en få Mitsubishi Galant stv. , en Mazda 6 stv eller Nissan Almera / Primera til den prisen – bare for å nevne noen.
Lykke til!
|
| |
Bil generelt: Avtagbart hengerfeste: Er det riktig at hengerfeste MÅ tas av når... |
|
Avtagbart hengerfeste: Er det riktig at hengerfeste MÅ tas av når den er ikke i bruk ? I Tyskland f.eks. få du "50%" hvis du ikke har gjort dette fordi du har påført annen bil (i tillfelle du blir påkjørt bak) unødvendig store skader...
Vh
Gert |
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:February 3, 2012 kl. 11:49
|
|
Hei Gert!
Interessant spørsmål.
Så vidt jeg vet må det tas av ”bare” når det dekker for bilens nummerskilt. (For eksempel på Hyundai Sonata og Elantra 4-dørs.)
Jeg har aldri hørt om noen i Norge som har fått avkortning på forsikringen pga. dette, så jeg tror ikke vil følger Tyske regler på dette. Heldigvis.
Men jeg må også si at jeg stusser litt på folk som betaler massevis ekstra for å få avtagbart hengerfeste – for så ikke gidde å ta det av.
|
| |
Hei Benny! Takk for en flott spalte! Er på utkikk etter bil. Har opp... |
|
Hei Benny! Takk for en flott spalte! Er på utkikk etter bil. Har opp til 65-70 000 å rutte med.Ingen frue eller barn så plass er ikke så viktig,men er likevel ute etter en firehjulstrekker.Bor i Tromsø så det kommer godt med. Liker å sitte høyt,så er ikke ute etter stasjonsvogn. Har du noen gode tips til biler jeg bør vurdere og som er innenfor mitt budsjett? Mvh Lars Elvevold |
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:February 3, 2012 kl. 11:39
|
|
Hei Lars!
Det er ganske mye å velge i her – både nyere og ikke minst gammelt, slik som Toyota 4-runner, Pajero, Patrol , Chevrolet Tahoe etc.
Mens om du velger en Honda CR-V, Subaru Forester etc får en nyere og mer driftsikker bil som også har gått kortere.
Eller hva med en varebil? F.eks Peugeot Partner med 4x4? Det er både ny og billig bil!
Håper du fikk noen tips her?
|
| |
Tesla Model S
Har lest litt om tenne nye Teslaen som skal få året... |
|
Tesla Model S
Har lest litt om tenne nye Teslaen som skal få året sitt nå i 2012, og lurer på om dette kanskje kan være morgendagens taxi og "luksus-sedan"? Ettersom man kan få en batteripakke med rekkevidde opp til hele 480km! |
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:February 3, 2012 kl. 11:34
|
|
Ja, det skal du slett ikke se helt bort i fra. Politikerne har nå satt seg som mål å redusere antall diesel-taxier og få erstattet dem med hybrider eller el.biler.
Så denne er slett ikke ”bortreist” i så måte!
|
| |
Hallo Benny kan du si hva som er den verste bilen du noensinne har... |
|
Hallo Benny kan du si hva som er den verste bilen du noensinne har skrudd på? Jeg tenker da på en som har vært vanskelig og kronglete å komme til på. Er det kanskje noe fransk? Hilsen snart omskolert til bilmekaniker!
|
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:February 3, 2012 kl. 11:30
|
|
Hei du – morsomt spørsmål som får meg i mimremodus. Etter ganske mange år i kjeledressen så har det absolutt ikke manglet på utfordringer og problembiler – det kan jeg love deg!
Husker en gang jeg sleit skikkelig med en Lancia Thema V6. Den fusket litt av og til, men bare ca 10 sekunder annenhver dag. Minnes den bilen med gru... Tror det gikk flere uker før jeg fant ut av det, og nå så husker jeg ikke en gang hva feilen var, men sikkert noe enkelt og banalt. Har vel klart å fortrenge det på en eller annen måte.
Men det jeg husker aller best er en jobb jeg fikk på yrkesskolen når jeg gikk på bilmekanikerlinja der. Nemlig å skifte clutch på en Citroën GS. For en som ikke hadde mye erfaring og stort sett var vant til å skru på gamle, kurante Volvoer så var dette jobben fra He.....
Det å begynne clutchskiftet med å ta bort frontlykter og grill var fullstendig ulogisk for en ung, og ikke så rent lite forutinntatt og noe uerfaren bilmekanikerspire. Tror jeg brukte alle de stygge ordene jeg kunne pluss fant opp en god del nye før jeg var ferdig. Brukte vel en uke (hadde jo en del teori innimellom også) og arbeidsinnsatsen var vel mildt sagt ikke helt på topp.
Pottesur, nektet jeg plent og prøvekjørte ”dritten” når jobben var gjort, så det måtte læreren min gjøre. Herregud så dum og barnslig man her vært.
Bestemte meg der og da for aldri å ha Citroen, og det er et løfte jeg har holdt. Det verste er at nå synes jeg faktisk at disse gamle, franske bilene er litt sjarmerende.
Ellers så ble jeg jo en liten racer på andre franske biler etterhvert. Både Peugeot og ikke minst Talbot var favoritter å skru på. Jeg husker jeg gjorde en avtale med verksmesteren på Bertel O Steen at jeg skulle slippe å skru på Daihatsu – jeg hatet japanske biler den gangen – mot at jeg fikset alle Talbotene. En avtale vi begge var strålende fornøyd med! De andre mekanikerene ville jo ikke ta i Talbot med fjernstyrt høygaffel engang.
Innser i ettertid at jeg nok har vært en liten særing med sterke og rare meninger, men tror (håper...) at jeg har vokste dette av meg nå???
|
| |
Hei på dere i Broom. Jeg har lest i kommentarfeltet på noen... |
|
Hei på dere i Broom. Jeg har lest i kommentarfeltet på noen artikler hos dere at det blir anbefalt å sette en pappskive foran radiatoren for at bilen skal bli varmere. Jeg husker så vidt fra barndommen min (har vokst opp i en 240) at det ble brukt, både det og å ha et stoffttrekk foran grillen på vinterstid. Men er det fortsatt slik at dette kjerringrådet kan ha noen effekt? Hva er det i så fall det gjør, bare skjermer mot kald vind? Takk for en god nettside, forresten. Hilsen Arne.
|
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:February 3, 2012 kl. 11:27
|
|
Hallo Arne!
Det er slik at dette gamle, gode rådet fortsatt fungerer – og anbefales, når kulda virkelig setter inn og bilen har problemer med å holde driftstemperatur (ca. 82 – 88 grader).
Det som skjer når det blir skikkelig kaldt er at fartsvinden som ”treffer” radiatoren blir for kald – slik at radiatoren i praksis kjøler for mye og at driftstemperaturen på motoren synker.
Dette har to konsekvenser. For det første så blåser ikke varmeapparatet så varmt som det burde og for det andre bruker motoren mer drivstoff når temperaturen er for lav.
Ved å bruke grill-trekk – eller papplate foran radiatoren – så kjøles ikke radiatoren like mye og motoren holder temperaturen.
En del gamle biler for eksempel Volvo PV hadde en rullgardin som man kunne trekke opp foran radiatoren med en slags liten kjetting-lenke inne i bilen. Enkelt og genialt!
Om du bruker en papplate foran radiatoren så ikke dekk til hele og husk å fjerne den når kvikksølvet i gradestokken kryper oppover igjen. Hvis ikke kan fort temperaturen bli for høy og motoren begynne å koke.
Jeg har forresten et spiltter nytt grillterkk til Volvo 240 fra 70-tallet liggende i kjelleren - bare så synd at jeg ikke har noen bil å sette det på...
Ha en fin dag i kulda! |
| |
Heisann bare et kjapt spørsmål om motorvarmer. Hvor lenge bør... |
|
Heisann bare et kjapt spørsmål om motorvarmer. Hvor lenge bør denne stå på for å gi god effekt? Har kjøpt meg tidsur så for min del kan den gjerne stå på hele natten, men det er kanskje å overdrive også med tanke på strømregningen? Det er kaldt her nå så min kjære Mazda trenger litt ekstra hjelp for å starte! På forhånd takk! Hilsen Astrid |
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:February 1, 2012 kl. 13:18
|
|
Hei Astrid.
Dette er et spørsmål som kommer hver gang kvikksølvet kryper nedover på gradestokken, men jeg svarer gjerne på det igjen, jeg.
Som en tommelfingerregel kan du si at en times bruk er riktig i 10 minus, er det 15 minus bruker du varmeren i 1,5 timer, minus 20 i 2 timer osv. Så hele natten er absolutt ikke nødvendig.
Det holder i de fleste tilfeller, men faktorer som hvor mange watt varmeelementet er på og hvor stort bilens kjølesystem er spiller også inn.
Hvor mye dette koster varerier med strømprisene og om du bruker kupevifte etc. i tillegg. Men regn med ca 50-75 øre timen for bruk av motorvarmer.
Er det over (altså mildere) enn 10 minus, så skal en ”frisk og rask” bil starte uten problemer. Men det er klart at både bensinforbruk / utslipp reduseres og at bilens varmeapparat blåser raskere varmt når du bruker denne. Så i tillegg til å være snill mot bilen og miljøet så er det godt for eget velvære også. Det er vel det man kaller vinn – vinn?
Fortsatt god vinter
|
| |
Hallo håper du kan gi meg et lite råd angående nybil. Vi skal... |
|
Hallo håper du kan gi meg et lite råd angående nybil. Vi skal bytte inn vår VW Touran og vil nå ha en bil med 4x4. Derfor var vi nesten bestemt for å kjøpe ny Tiguan og har testet den og liker det vi både ser og kjører. Så har vi lest om den nye Passat-utgaven som kommer, Alltrack og er med ett veldig i tvil. Hvis prisen er omtrent den samme, hvilken av dem ville du valgt og hvorfor? Hilsen Tormod.
|
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:February 1, 2012 kl. 12:02
|
|
Hei Tormod.
Interessant ”duell” det der. Du gjør nok ikke noe galt uansett hvilken av disse du velger, men det er helt klart forskjeller dem imellom.
For det første er Passat en god del større enn Tiguan. Tiguan er i praksis basert på lillebror Golf. Det betyr ganske kompakte mål og bagasjerommet er for eksempel vesentlig mindre enn i Passat. Det kompenseres imidlertid et stykke på vei av smarte interiørløsninger og god fleksibilitet.
Ute på veien vil du også merke at Passat er en større bil. Den er mer komfortabel, du sitter litt lavere ( på godt og vondt) og den er litt mer ”kjørebil” enn Tiguan som ikke kommer unna at den er både høyere og dermed også har høyere tyngdepunkt.
Passat oppleves også som mer påkostet i interiøret, særlig hvis du koster på deg litt ekstratustyr. Det må du forresten gjøre på begge disse, selv i Highline-utgave, må du påregne å bruke noen ti-tusener ekstra før du har helt ”ferdig, komplett" og noenlunde velutstyrt bil.
Verken Tiguan eller Passat er spesielt nye konstruksjoner. Tiguan har vært på markedet i noen år nå, og denne Passat-generasjonen er i praksis bare en facelift av den forrige som kom i 2006. Likevel henger de begge godt med og i forhold til annenhåndsverdi vil nok begge være gode kjøp – jeg tror likevel at Alltrack kan komme til å holde seg enda et hakk eller to bedre.
Hvis en viss SUV-faktor er viktig for deg og du også foretrekker å sitte litt høyere, taler det til fordel for Tiguan.
De fleste andre faktorene peker etter min mening heller mot at Passat Alltrack er det beste kjøpet av disse to, da vil jeg også velge den med DSG-girkasse, den kler både bilen og kjørestilen til det fleste Passat-eiere svært godt.
Lykke til med valget, hadde vært moro om du sendte en mail og fortalte hva du går for til slutt gjerne med et bilde!
|
| |
Hei Benny!
Du, jeg har bosatt meg i Hedmark og merker at min bil som... |
|
Hei Benny!
Du, jeg har bosatt meg i Hedmark og merker at min bil som har forhjulsdrift sliter med forholdene her til tross for temmelig nye vinterdekk.
Min Nissan Primera 1.6 bensin 98 begynner å ruste en del, og blir mer og mer kostbar.
Vurderer å selge den til høsten da den blir EU-godkjent da.
Kunne tenkt meg å prøve 4×4.
Mitt spørsmål er da følgende: Bil med firhjulsdrift i prisklassen 80-120.000kr? Har du noen forslag? Er opptatt av at deleprisen ikke er skyhøy siden jeg er ingen millionær.
Håper på svar.
Stor fan av Broom.
Hilsen Roger Larsen |
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:February 1, 2012 kl. 11:54
|
|
Hallo på deg!
Vill absolutt anbefale deg å prøve firehjulstrekker neste gang. Det er en god del å velge i her. Alt fra Subaru Justy til Chevrolet Tahoe – og alt midt i mellom – slik som f.eks: Subaru Forester, Legacy, impreza, Toyota RAV4, Honda CR-V, Nissan X-trail, Suzuki Vitara, for å nevne noen.
Håper dette var noen tips som du kan tenke videre på!
Uansett lykke til på Hedmark, Roger!
|
| |
Subaru Justy: Hei, hva tenker du er en fornuftig pris å kjøpe en Justy 2005 for? |
|
Hei, hva tenker du er en fornuftig pris å kjøpe en Justy 2005 for? |
| Spurt av Anonym om Subaru Justy |
|
Benny svarer:February 1, 2012 kl. 11:42
|
|
Kommer litt an på km. standen og teknisk tilstabd etc.
Men normalt sett er dette bil til ca 85 - 90 000 kr. |
| |
Fiat generelt: Jeg har 3 barn (en er tenåring) og trenger plass. Alfaen (159) er... |
|
Jeg har 3 barn (en er tenåring) og trenger plass. Alfaen (159) er for liten og er solgt (hjerteskjærende). Multiplaen er for gammel (170.000 km, 12 år og svært lite problemer! En kompis med like gammel Passat har hatt mye mer tull). Men til spørsmålet: Jeg vil ha 7 seter og må velge bil ut fra behov heller enn med hjertet denne gang (sukk). Har sett på nye Sharan: Topp bil, men kan det bli kjedeligere? Ford Galaxy: I samme gate, god, men jeg blir nesten lei meg når jeg går rundt den og ser hvor lite spennende de har klart å gjøre bilen. Og så prøvde jeg Fiat Freemont! Neida, jeg liker ikke re-badging, men dette er langt fra å være en Fiat-merket Dodge! Motorene er Fiats (og følgelig gode), understell er enndret/modifisert og styringen er forbedret. Og ikke minst: Interiøret er helt nytt og er både påkostet og fint. Utseendet utenpå er ikke allverden, men den er da mange hakk bedre enn Sharan og Galaxy? I tillegg har jeg hytte på fjellet og Freemonten kommer med AWD (Sharan også, men den blir dyrere). Skal jeg ta sjansen på dette, eller skal jeg satse trygt med Ford eller VW? Eller andre alternativ? |
| Spurt av Anonym om Fiat generelt |
|
Benny svarer:February 1, 2012 kl. 11:39
|
|
Hallo du!
Jeg synes absolutt det høres ut som du fortsatt er villig til å velge bil med hjertet, jeg! Det vitner om en ekte entusiast – det liker vi.
Jeg skjønner hva du mener med VW Sharan og Ford Galaxy. Fine og gode biler, men ikke først og fremst beregnet på bilentusiaster som verdsetter sjarm og særpreg. Snarere tvert i mot, mot de som trenger en praktisk og forutsigbar bil.
Når det gjelder nye Fiat Freemont – som bygger på Dodge Journey - så har jeg dessverre ikke fått prøvekjørt denne enda. Men det står helt klart på ”to do-listen” min, og i løpet av kun kort tid så skal vi teste denne – grundig.
Jeg skjønner på spørsmålet ditt at du allerede har satt deg ganske godt inn i hva dette er rent teknisk. Jeg synes vel ikke at den er direkte pen, men det kommer an på øyet som ser det.
Men det byr definitivt på mer sjarm enn nevnte Sharan og Galaxy. At den kan leveres med firehjulstrekk til en pris du kan leve med trekker jo også så klart opp.
Når det gjelder annenhandsverdien så kan jeg med stor sikkerhet si at denne kommer til å være vesentlig dårligere enn på Ford og VW.
Jeg tror allikevel at jeg vil anbefale deg kjøp.
Magefølelsen min sier meg at du ikke får ”fred i sjelen” om du er ”fornuftig” og velger med hodet og ender opp med en Galaxy eller Sharan innenfor garasjeportene. Følg hjertet – velg Fiat blir mitt råd til deg!
Lykke til!
|
| |
Honda generelt: Hei, lurer veldig på og kjøpe en Honda CR-V eller en Toyota rav4... |
|
Hei, lurer veldig på og kjøpe en Honda CR-V eller en Toyota rav4 sånn rundt 1997-1999 modell.
skal ikke bruke bilen til offroad, men en bil som jeg kommer meg fram i 10-20 cm snø på fjellet. syntes hondaen er litt penere og se på., og jeg vet at hondaen har litt dårligere 4wd enn rav, men det bryr meg ikke. :-) |
| Spurt av Anonym om Honda generelt |
|
Benny svarer:February 1, 2012 kl. 11:33
|
|
Uansett hvilken du velger av disse - så driter du deg ikke ut. CR-V byr nok på en del bedre plass.
Det viktigste når du skal kjøpe en såpass gammel bil er å finne en som er pen og i god stand.
|
| |
Volvo 850: Er det stor jobb å byttte starter på 850 volvo |
|
Er det stor jobb å byttte starter på 850 volvo |
| Spurt av Anonym om Volvo 850 |
|
Benny svarer:February 1, 2012 kl. 11:30
|
|
Nope. Det kommer litt an på hvilken motor du har, men stort sett er det en kurant jobb. |
| |
Hei du! Jeg har vært på leting etter en billig pendlerbil en stund... |
|
Hei du! Jeg har vært på leting etter en billig pendlerbil en stund da den jeg har i dag blir for dyr på drivstoffet. Tenkte egentlig å kjøpe W124 Mercedes men etter å ha lest det du sier om den er jeg i tvil om det er lurt å gjøre. Jeg er avhengig av at den starter og går hver eneste dag. Derfor lurer jeg på om det kan være lurt å se litt bakover i tiden og kjøpe forgjengeren i stedet. Altså den som heter W123. Er det da i så fall noe spesielt du vil anbefale av modell. Hva må jeg se opp for?
|
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:January 30, 2012 kl. 12:00
|
|
Heisann.
Da begynner vi å snakke seriøst gammel bil til daglig bruk. Vi er jo snart mer over på klassiker da.
W123 er i likhet, med W124 ganske slitesterke biler, men en de er heller ikke helt feilfrie. Særlig det med forstilling, bremser, oljeforbruk, bakaksel er det samme på disse.
Ikke minst så har veldig mange i tillegg gått veldig langt etter hvert, og rustproblematikken blir jo heller ikke mindre på en bil som gikk ut av produksjon for snart 30 år siden.
Jeg synes det er fine biler – det er ikke det, men jeg kjenner at jeg sliter med å anbefale en slik bil som bruksbil. Om du allikevel skulle finne på å kjøpe deg en slik så mener jeg fortsatt at her er teknisk tilstand viktigere enn både motor og utstyr. Mange vil nok anbefale en 300 turbodiesel, mens jeg har vel en liten favoritt i noe så hverdagslig som en 230E med automatgir, gjerne i kombinasjon med skinninteriør.
Om jeg forstår deg riktig så er du ute etter en driftsikker, litt stor og komfortabel pendelbil som ikke koster både skjorta og jakka?
Om jeg kan få komme med noen andre alternativer, så vil jeg anbefale å vurdere f.eks: Volvo S80, Toyota Camry eller kanskje Volvo 940 om bakhjulstrekk er et ”must” for deg. Ingen av disse koster noen formue og vil om du leter fram et frisk eksemplar gi deg god bil.
Lykke til!
|
| |
Audi A4: Hei er en 16 årgammel gutt som leter etter en... |
|
Hei er en 16 årgammel gutt som leter etter en førstegangsbil.
Valget står mellom:
Bmw 520: Rundt 40-50000kr
Volvo s80 2,5 tdi: Rundt 40-60000 kr
Audi a4 B6 1,6: Rundt 40-60000 kr.
Hvem av de anbefaler du meg å kjøpe?
Hvem av de er billigst å forsikre
Mvh |
| Spurt av Anonym om Audi A4 |
|
Benny svarer:January 30, 2012 kl. 11:35
|
|
Synes det er gode alternativer du kommer opp med der. Det jeg vurderer som dert viktigste er å finne et bra og velholdt eksemplar som gir deg et problemfritt bilhold – framfor å favorisere ette merke eller en modell.
Når det gjelder forskikring så har jeg ikke full oversikt over det, men tipper at Volvo-en kanskje er den billigste av disse. Men ring og sjekk før du kjøper bil – mange som har gått på en ”smell” der…
|
| |
Kjøpte ny bil i fjor høst og glemte å gå med skistativ til den.... |
|
Kjøpte ny bil i fjor høst og glemte å gå med skistativ til den. Nå har jeg sjekket pris og merkeverkstedet skal ha over 2000 kroner for det!
De påstår også at dette er en originaldel og at jeg ikke kan kjøpe noe annet merke fordi det da ikke vil passe på bilen min. Stemmer det?
Jeg mener at dette nesten er som landeveisrøveri. Det er jo i realiteten bare snakk om to jernstenger med en enkelt festemekanisme nederst. Det kan ikke koste mange tikronere å lage dem???
|
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:January 30, 2012 kl. 11:30
|
|
Hei sann! Det er mange ting til bilen som kan virke uforståelig dyrt, dette er nok ikke det verste eksempelet heller. For å ta det første spørsmålet ditt først. Ja, det kan godt stemme at du her må kjøpe hos merkeforhandleren. Det er nemlig ikke alle biler som har fått utviklet stativer eller bøyler hos andre fabrikkanter, dette har mye med å gjøre med hvor ”vanlig” bilen din.
Ettersom du ikke skriver hvilken bil du har, blir det litt vanskelig å være mer konkret. Et firma som Thule tilbyr lastestativ til veldig mange forskjellige bilmodeller, men noen unntak finnes. Har også vært borti noen problemstillinger med biler som har glasstak. Det kan kreve spesialstativer fordi mange av dem har ”føtter” som hviler på taket, det kan få skumle konsekvenser hvis du bruker feil stativ og det ligger og presser på glasstaket. (Da kan det virkelig bli dyrt…)
Riktig så enkelt som at dette bare er jo jernstenger, er det nok ikke. Men enig: Det er ikke akkurat noen super-avansert konstruksjon heller. Selv om vi tar med kostnader til både utvikling og markedsføring i tillegg til materialkost og arbeid, er det vel ikke tvil om at noen sitter igjen med mye penger underveis i prosessen her.
Mitt råd er å sjekke litt rundt før du tar merkeforhandlerens råd helt for god fisk. Ring til noen av de store bilvarehusene, spør og grav og bruk gjerne også nettet. Det er utrolig hva du kan finne ut hvis du er litt smart med søkeordene på google. Kanskje kan det også være et alternativ å kjøpe fra utlandet, husk bare da å ta med norsk toll i regnestykket.
Lykke til!
|
| |
Volkswagen Passat: Hallo Benny. Vi har en 2006 modell Passat som vi har tenkt å bytte... |
|
Hallo Benny. Vi har en 2006 modell Passat som vi har tenkt å bytte nå til nyere bil. Den ble kjøpt akkurat da denne modellen ble lansert og vi kjøpte sedan fordi stasjonsvogn da ikke var tilgjengelig. Nå har jeg fått innbyttevurdering på den flere steder og det som går igjen er at jeg får mye mindre i innbytte enn om dette hadde vært stasjonsvogn. Likevel var ikke prisen ny svært forskjellig. Vi hadde ikke behov for noen stasjonsvogn og har det heller ikke nå, men i forhold til økonomien i dette begynner jeg å forstå at dette ikke var noe lurt kjøp å gjøre. Det var det imidlertid ingen som sa noe om da vi kjøpte bilen og som bilkunde hadde jeg heller ingen forutsetninger for å vite at dette kunne være et lite gunstig kjøp. Det er nesten slik at jeg føler meg litt lurt nå. Har du noen forslag til hva vi kan gjøre med saken? Hilsen tross alt fornøyd Passateier.
|
| Spurt av Anonym om Volkswagen Passat |
|
Benny svarer:January 30, 2012 kl. 11:24
|
|
Hei Passateier!
Du har erfart noe som dessverre ikke er noen nyhet i bruktmarkedet. For veldig mange bilmodeller er verditapet adskillig høyere for sedan- og kombiutgaver enn det er for stasjonsvogner. Passat er et godt eksempel på det. Her skal ”alle” ha stasjonsvogn, det gjenspeiler seg i nybilsalget og det er også akkurat det samme i bruktmarkedet. Jeg mener at stasjonsvogn andelen på Passat er på over 90 % av salget i Norge. Sedanen blir derfor noe ukurant i forhold.
Dermed blir verditapet høyere og selv om du kanskje betalte noe mindre for den ny, blir regnestykket ikke særlig godt til slutt. Det er ikke så mye jeg kan råde her, bortsett fra at jeg ville forsøkt å få innbyttepris fra flere forhandlere. Kanskje du bør også forsøke å selge bilen selv?
Vær obs på at du da må legge deg under tilsvarende stasjonsvogner i pris, ellers blir den garantert ikke solgt. Men det er nå en gang slik at det også på bruktmarkedet er folk som ikke vil ha stasjonsvogn og som faktisk er på utkikk etter biler som din. Er prisen da riktig, bør det gå an å få solgt den.
Vurderer du å kjøpe VW igjen? Da ville jeg tatt med Passaten dit du kjøpte den og forklare ”problemet” du nå har fått. Du får kanskje ikke veldig mye mer i innbytte for den av den grunn, men jeg tipper dette vil kunne gi deg litt ”goodwill” og kanskje et ekstra godt kjøp på nybilen.
Lykke til!
|
| |
Honda CR-V: Hva er ca pris for en service på en 2006 mod som har gått ca 118000... |
|
Hva er ca pris for en service på en 2006 mod som har gått ca 118000 km? 4WD Bensin manuell girkasse
(Fikk beskjed at det var en stor service hos service verkstedet)
Mvh Rolf Stewart |
| Spurt av Anonym om Honda CR-V |
|
Benny svarer:January 30, 2012 kl. 11:20
|
|
Hallo du. Det er bil til ca 190 000,- litt avhengig av utstyrs nivå. |
| |
Mitsubishi L300: Dette er vel egentlig et todelt spørsmål: har en 1997 Mitusbishi... |
|
Dette er vel egentlig et todelt spørsmål: har en 1997 Mitusbishi L300 2,5 TD 4wd. Har i tillegg kjørt en og annen Hiace i sommerjobb som postbud mens jeg studerte og er derfor svært forundret over at det er Hiace som er, hva skal man si, desidert mest solgt av disse to. L300 fremstår som en langt bedre bil å kjøre, lettere på rattet, langt sprekere enn Hiacen (husker med gru en Hiace med 3 trinns autokasse), stivere og ikke minst større potensial for å kjøre utenfor vei. Størrelsesmessig Og sikkerhetsmessig (fraværende) er de vel omtrent like. Tror heller ikke at det var noen prisforskjell å snakke om. Ser man på finn ligger det gjerne rundt 20 L300 mellom 1983 og 2001 (som var siste modellår i Norge, i Afrika får man den fremdeles) mens det ligger 171 Hiacer ute for samme periode. Finnes det noen fornuftig forklaring på at det er så få L300 i ft. Hiace?
Det andre spørsmålet er om det er en enkel måte å justere opp HK på L300 (det vel ikke noe hjerne på denne, jeg har i hvert fall ikke funnet noen), originalt er de levert med 87 hk, Pajero har vel omtrent samme motor med 105 hk, og er det tilrådelig å forsøke dette når motor snart runder 340 000, dog med forholdsvis nytt topplokk?
|
| Spurt av Anonym om Mitsubishi L300 |
|
Benny svarer:January 30, 2012 kl. 11:17
|
|
Helt enig med deg. Verden er ikke bestandig logisk.
Å trimme en motor som har gått 340`km er neppe noe sjakktrekk... |
| |
Peugeot 307 SW: Hei,
Vi har en 2004 307 SW som har gått 110.000. Vi har vært... |
|
Hei,
Vi har en 2004 307 SW som har gått 110.000. Vi har vært veldig fornøyd, men lurer på økonomien videre. Det har kommet noen ulyder fra forstillingen og bakluken har begynt å småruste litt. Vil det være like lurt å selge den nå og unngå dyre reparasjoner og kjøpe en nyere bil, eller vil det være best biløkonomi og bruke bilen i enda noen år?
Takk for svar. |
| Spurt av Anonym om Peugeot 307 SW |
|
Benny svarer:January 30, 2012 kl. 11:16
|
|
Her finnes det ingen fasit. Totaløkonomien vil nok bli best om dere beholder den, men det forutsetter at den fortsetter å være feilfri.
Kanskje smart å gi seg mens leken er god og bytte til en litt nyere? |
| |
Chevrolet generelt: Tror du Chevrolet vil gjøre det bra i Norge nå som de har gjort... |
|
Tror du Chevrolet vil gjøre det bra i Norge nå som de har gjort comeback? |
| Spurt av Anonym om Chevrolet generelt |
|
Benny svarer:January 30, 2012 kl. 11:14
|
|
Neppe - hvis du tenker på US Chevy. Dette er biler som er "feil" i forhold til Norske avgifter, og de blir dermed altfor dyre. Dessverre. |
| |
Bilen hadde stått to uker mens vi var i syden (herlig) og på den... |
|
Bilen hadde stått to uker mens vi var i syden (herlig) og på den første turen var det akkurat som dekkene hadde frosset. Det humpet og ristet noe forferdelig i starten. Kjørte til nærmeste bensinstasjon og de sa det er normalt at dekk blir firkanta når de står for lenge i kulda. Det ga seg etter ei stund. Men kan dette være sant eller prøvde de å slå i meg ei skrøne? Bekymret for at det kan komme igjen. Vært over 20 minus her i det siste. |
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:January 27, 2012 kl. 12:25
|
|
Hei du!
Det er dessverre ikke helt uvanlig at dette forekommer, selv om det nok oftest kommer på biler som har stått enda lengre på stedet hvil enn din.
Det som trolig har skjedd i ditt tilfelle er at dekket har ”frosset” og at trykkflaten på dekket ikke ”rettet” seg ut med en gang når du begynte å kjøre. En slags form for midlertidig flat-spot med andre ord.
Dette ristet og humper sikkert noe aldeles forferdelig så det er ikke vanskelig å skjønne at du ble litt bekymret. I De fleste tilfeller så vill dette gå seg til veldig fort når du begynner å kjøre og får litt varme i dekket.
Det er vel egentlig lite du kan gjøre for å forhindre dette, annet enn å være påpasselig med lufttrykket i dekkene. Tenk også over at ting (også luft) krymper når det blir kaldt og utvider seg når det blir varmt.
Har det vært ekstrem kulde men du bar borte og badet og solet deg, så kan lufttrykket i dekkene ha sunket og igjen være en medvirkende årsak til det som skjedde.
Å påstå at dekket ble firkantet er mildt sagt å ta i, men det kjennes utvilsomt slik ut i alle fall.
|
| |
Hallo vi ser på ny bruktbil til familien og kan ikke bruke så mye... |
|
Hallo vi ser på ny bruktbil til familien og kan ikke bruke så mye penger på det. Likevel trenger vi en stor og romslig bil med plass til hele familien og den må være driftssikker slik at vi ikke kjøper noe som står på verkstedet hele tiden. Fra kamerater har jeg blitt tipset om at Mercedes E-klasse fra tidlig på 1990-tallet er bortimot skuddsikkert og kanskje verdens beste bil. Skjønner også at det ikke er så mye moderne fiksfakserier som kan gå i stykker på den og det passer meg veldig bra. Hva bør jeg se etter her av modeller og er det noe spesielt jeg må passe på? Hvor mye koster et bra eksemplar? Hilsen Håvard på biljakt.
|
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:January 27, 2012 kl. 11:55
|
|
Heisann Håvard!
Nei, dette er faktisk ikke i nærheten av å være verdens beste bil. Ikke en gang når den var ny.
Jeg jobbet på Bertel O Steen som mekaniker den gangen de var nye – og tør påstå at jeg kjenner disse bilene forholdsvis godt.
Bilene var faktisk ”helt krise” for fabrikken. Reklamasjonskostnadene fløy rett til himmels etter lanseringen av W124-bilen som den kalles på Mercedes-språket. Den var vel rett og slett ikke helt ”ferdig” da den ble sluppet på markedet. Synd at det var slik.
Vanlige feil den gang – og som fortsatt bør sjekkes er: Bremseskiver, særlig bak. Dårlig virkning på parkeringsbrems, opplagring mellomaksel, følsom forstilling (mye feil med hjulvinkler), dårlige (dvs. slakke) i endeledd. Knekte forfjærer, ulyd fra bakaksel, rakling fra registerkjede (var kampanje på dette), høyt oljeforbruk pga. ventiltettinger som ble harde, lett irr på rotor og fordelerlokk (sælig på 260E & 300E) og ofte feil på tennpluggkabler og plugghetter for å nevne noe.
Bilene ble heldigvis bedre utover i produksjonen, men mange har nå ofte gått veldig langt og fått et anstendig antall år på baken, noe som igjen betyr slitasje og enda flere feil. Rust er naturlig nok heller ikke noe ukjent fenomen på disse.
Til tross for at det var mye negativt, så vil jeg ikke nødvendigvis fraråde kjøp. Bilene har absolutt positive sider også. Slik som plass, komfort, kjøreegenskaper for å nevne noe. Det gjelder som du skjønner å lete opp et skikkelig velholdt eksemplar som ikke har gått herfra til månen X-antall ganger, som har en fersk EU-kontroll, dokumentert historikk og km. stand og ikke altfor mange eiere.
Legger du 30 – 40 kroner i det bør du kunne bli eier av et noenlunde friskt, helt og pent eksemplar.
Jeg vil også anbefale deg å ha mer fokus på teknisk stand her enn kult utstyr og stor motor.
Lykke til! |
| |
Hei har lagt merke til at dere ofte skriver om dette med prisene på... |
|
Hei har lagt merke til at dere ofte skriver om dette med prisene på ekstrautstyr på biler og her har jeg noe jeg håper dere kan ta opp igjen. Vi vurderer å kjøpe en kompakt SUV som ny bil nummer en og beholde den gamle stasjonsvogna til når vi trenger mye bagasjeplass. Har lyst på noe premium og ser på blant annet Audi Q3, Mercedes GLK og BMW X1. En ting jeg imidlertid stusser på er prisen på skinnseter på disse merkene. Det kan fort komme opp i over 20.000 kroner. Da lurer jeg på hva man egentlig betaler for. Det er jo bare snakk om setetrekk egentlig, setene er jo der i bilen fra før og dessuten sparer jo produsentene stofftrekkene som egentlig er standard. Er dette rent lureri eller koster dette skinnet faktisk så mye? |
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:January 27, 2012 kl. 11:53
|
|
Ja, skinnseter kan virke ubegripelig dyrt slik med en gang, men det er flere grunnet til at det er slik.
For det første tar skinn lang tid å produsere. Kalven må vokse seg til en skikkelig okse (nei - kuer er for små …) og ofte så går disse dyrene i egne innhegninger hvor det er minst mulig risiko for at sinnet ødelegges av gjerder, innsekter etc.
Det å veve stoff i en maskin går utrolig mye fortere, og det er mye lettere å sikre jevn kvalitet.
Prosessen med garving, gjennomfarging og parfymering av skinnet er også både omfattende og kostbar.
Viste du forresten at på Audi fabrikken så er seks mennesker ansatt bare for å lukte på skinnet du kanskje får i Q3-en din? Ville jo vært trist om det begynte å lukte dau okse etter en stund…
Videre utfører Audi 45 forskjellige tester for å se om skinnet holder mål, med tanke på skinn tykkelse, slitestyrke, jevnhet på fargen etc. Videre går det jo med litt mer enn en okse for å tekke opp en bil.
Altså er prosessen dyr. Om det er for dyrt?
Nei – jeg tror faktisk ikke det. Det ser for meg ut som om folk villig vekk betaler for dette. Det er jo noe med den gamle, slitte regla med etterspørsel og pris som gjelder fortsatt.
Jeg mener altså at hvis man som deg skal kjøpe en bil til bortimot en halv million kroner, eller vel så det - så er ikke 25 000 kroner ekstra for skinninteriør (noe som også innbefatter dørtrekk, dashbord og konsoll) noen upris med tanke på merkostnadene som ligger bak.
|
| |
Vi trenger å selge bil kjapt fordi det har dukket opp et kjøp som... |
|
Vi trenger å selge bil kjapt fordi det har dukket opp et kjøp som jeg ikke kan la gå fra meg. Er nødt til å selge før vi kan kjøpe og jeg får ikke hatt den nye bilen på hånda mer enn noen få dager. Hva er ditt råd til en som må selge fort uten å måtte gi bort bilen? Det har jeg nemlig heller ikke råd til... |
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:January 23, 2012 kl. 11:46
|
|
Dette er en veldig klassisk problemstilling. Ideelt sett burde man solgt og kjøpt samme dag, men det er ikke alltid så lett å få til …
Det er nok derfor mange velger å bruke bilen som innbytte. Sette fra seg den gamle – og hente den nye. Enkelt og greit, men ikke bestandig en økonomisk vinner…
Du sier ikke noe hva slags bil du skal selge, men generelt så handler det å selge fort ofte om svært konkurransedyktig pris (les: billig) med mindre at du har en så fin og spesiell bil at folk står i kø for å få kjøpe den. Det har dessverre de færreste av oss.
Du må lage en fin annonse på bilen din og ta noen skikkelig fine bilder av den – slik at den skiller seg ut på den måten. Evt få hjelp av noen til å ta de om du ikke er noen habil fotograf selv. Kanskje kan et litt annerledes åpningsbilde fungere – av en kul detalj eller noe lignende.
Jobb også litt med annonse-teksten. Husk at annonsen din skal være som en liten ”godtepose” for potensielle kjøpere. Men hold deg til sannheten og ikke overdriv.
Ellers så ser jeg ofte at folk lager morsomme vinklinger på annonsene sine. Noe som nok ofte fungerer best som underholdning. I alle fall på litt dyre biler kan det fort gi et litt useriøst inntrykk.
Tenk også litt på hvordan folk søker. Hvordan kommer din bil ut mot dem du kan sammenligne deg med om man søker på ”pris lav – høy”, som vi vet er mye brukt?
En liten kjip ting helt til slutt: Er prisen lav nok, kan hva som helst selges - når som helst. Det er ofte dette det står og faller på – dessverre!
Det er slett ikke lett å selge bil privat, men jeg håper du fikk noen råd på veien her.
Jeg ønsker deg lykke til med både salg og kjøp!
|
| |
Hei vi er på biljakt og ser etter SUV. Det perfekte er med sju seter... |
|
Hei vi er på biljakt og ser etter SUV. Det perfekte er med sju seter men da blir det raskt mye mindre å velge mellom. En kollega av meg snakker varmt om en bil som heter Subaru Tribeca og mener vi kan gjøre et kupp på den fordi det ikke er så mange som har hørt om den. Det hadde ikke jeg heller gjort før vi begynte å lete, men det er vel en grunn til at den er så ukjent eller? Ser også på Land Rover Discovery, Chevrolet Captiva og Hyundai Santa Fe. Alle noen år brukte. Har du et godt råd? |
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:January 23, 2012 kl. 11:30
|
|
Heisann! Tribeca er ikke akkurat bilen du ser oftest, nei. Det er heller ikke en bil det har blitt skrevet så mye om her hjemme, men vi har nå vært innom den noen ganger her på broom etter hvert...
Litt moro med sånne biler som ikke alle har hørt om. I dette tilfellet skyldes det at det bare ble tatt inn en liten håndfull eksemplarerr og Subaru-forhandlerne slet også skikkelig med å få solgt alle. Husker det lå en rekke demobiler ute på finn for et par år siden, de ble ikke solgt i en fei, for å si det sånn.
Etter norske forhold er den litt ukurant med en diger 3-liters bensinmotor på 245 hk. Nesten alle vil jo ha diesel i denne klassen. Utseendet har nok heller ikke solgt mange Tribecaer. Den ser ganske så snodig ut, for å være hyggelig kan vi jo si at den skiller seg litt ut…
Det positive er høy komfort og generelt mye utstyrt, dette er jo en bil som i hovedsak er beregnet på det amerikanske markedet. Dessuten har den som du sier sju seter, det setter mange pris på. Jeg vil ikke fraråde kjøp her. Bare vær obs på at du kjøper en bil mange aldri har hørt om og heller ikke vil lete etter når de er på bruktbiljakt, du må derfor regne med at den er tungsolgt den dagen du skal selge. Her er det i aller høyeste grad kjøpers markedet. Derfor skal du sjekke rundt før du eventuelt kjøper og ikke være redd for å prute i vei!
Av de øvrige du nevner ville jeg nok gått for Captiva eller Santa Fe, kanskje aller helst sistnevnte. Sjekk også ut Mitsubishi Outlander, det er en veldig kurant bil med firehjulstrekk og sju seter.
|
| |
Hei vi kjøpte hvit bil sist og angrer ikke på det bortsett fra nå... |
|
Hei vi kjøpte hvit bil sist og angrer ikke på det bortsett fra nå som det er salting på veiene og den ser nesten konstant skitten og nesten litt lurvete ut.
Nå er det altfor lenge siden den fikk seg en vask og med konstant minusgrader vet jeg ikke hvordan jeg skal få gjort det heller. Vasker den hjemme på gårdsplassen på sommeren og på vinteren bruker jeg gjør det selv-vask på nærmeste bensinstasjon når det er mildt nok. Holder meg langt unna vaskemaskiner som riper opp lakken. Nå har det vært kaldt lenge og bilen må snart få en vask. Finnes det noen kjerringråd på hvordan man gjør det?
|
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:January 23, 2012 kl. 11:27
|
|
Dette er samme styret hvert år, vi bor i et land som sannelig gir noen utfordringer, også på bilfronten.
Det er ekstra viktig å vaske bilen på vinteren, særlig hvis du bor i en del av landet hvor veiene saltes mye, og det gjelder vel snart det meste av Norge.
Hvis saltet får sitte på lenge, kan det fort bli lakkrust og etter hvert enda verre ting. Derfor er det viktig å polere bilen skikkelig før vinteren kommer – og så holde den så ren som mulig gjennom vinteren.
Så hva gjør du da når det er minusgrader? Du må ta noen forhåndsregler og sørge for at vasken ikke bare skaper en masse problemer i etterkant. De store problemene går på fastfrosne dører og vinduer – og låser fulle av is. Det aller beste er om du har tilgang på en oppvarmet garasje eller kan sette fra deg bilen i et oppvarmet parkeringshus. Da er det bare å vaske på vanlig måte, så kjøre bilen rett til ”tørking”.
Har du ikke den muligheten, gjelder det å tørke av så mye som mulig av vannet med en gang. Dessuten å bruke en silikonstift på alle gummilister og ”fylle” låsolje i låsene – før du vasker! Jeg anbefaler også at du vasker bilen når den er varm f.eks etter en litt lang kjøretur, og at du tar en kjøretur rett etter vasken.
Generelt er det lurt å vaske bilen ofte. Da blir også jobben enklere, fordi skitten ikke får satt seg skikkelig fast.
Lykke til!
|
| |
Vi er på jakt etter en ny brukt bil, og i den forbindelse lurer jeg... |
|
Vi er på jakt etter en ny brukt bil, og i den forbindelse lurer jeg på om du kan komme med en anbefaling på en SUV opptil kr 300 000,- Bilen må ha automatgir og helst en god utstyrspakke.
Hege Cathrine |
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:January 23, 2012 kl. 11:20
|
|
Hei Hege Catrine.
Her er det masse å velge mellom, og det kommer litt an på både hvor stor bil du skal ha og hvor mye status betyr for dere.
Det er nærliggende å tenke på biler som Toyoya RAV4 (i Executive utgave) Kia Sportage i topputgave, gjerne i den kule oransje fargen og med glasstak, eller Hyundai iX 35 – som egentlig er samme bil som Sportage.
En annen bil som jeg gjerne anbefaler er Subaru Forester, svært gode biler med godt firehjulstrekksystem. Andre alternativer er VW Tiguan i R-Line utgave, eller en velutstyrt Honda CR-V.
Betyr status mye så får du BMW X3, X5 og Volvo XC90 til denne prisen også, men det er kanskje ikke de første jeg anbefaler.
Skal du ha større bil så er både Toyota Landcruiser og Mitsubishi Pajero fine og gode biler – ofte med 7-seter!
Håper dette kan gi deg noen ideer?
|
| |
Saab generelt: Hvorfor grep ikke VW-konsernet in for å redde Saab? De har jo nok av... |
|
Hvorfor grep ikke VW-konsernet in for å redde Saab? De har jo nok av penger og kunne ha gitt Saab et nytt liv. Hvorfor skjedde ikke det? |
| Spurt av Anonym om Saab generelt |
|
Benny svarer:January 23, 2012 kl. 11:12
|
|
Hvorfor i all verden skulle de gjøre det? Jeg tviler på om Freia hadde gått inn for å redde Minde sjokolade om de hadde vært truet med konkurs…. Det blir samme greia.
De er konkurrenter, og det finnes ingen logisk link mellom VW og Saab.
Det er heller ikke til å komme i fra at Saab har vært et gedigent pengesluk de siste 15 årene og jeg et oppkjøp av Saab hadde heller ikke vært aktuelt for VW. De velger å bruke pengene sine på helt andre ting. Bilene er rett og slett for forskjellige og en VW/ Saab ville i alle fall ikke jeg hatt.
Hadde VW kjøpt opp Saab så er jeg veldig redd at de hadde fjernet det sære og kule ved Saab for å gjøre den mainstream – det hadde ingen vært tjent med.
|
| |
Hva synes du om Audi A1? |
|
Hva synes du om Audi A1? |
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:January 23, 2012 kl. 11:07
|
|
Audi A1 er en kul, liten tass det. I mitt nærområde (Asker) ser denne ut til å ha blitt en svært populær ”konebil” jeg synes snart alle damer mellom 30 og 50 kommer farende i en slik en…
Les vår test av A1 her:
http://www.tv2.no/underholdning/broom/test-audi-a1-16-tdi-ambition-3266300.html
|
| |
Volkswagen Touran: Hei
Har fått problemer med servoen på min 2003 touran . har vert... |
|
Hei
Har fått problemer med servoen på min 2003 touran . har vert inne hos møller og fått diagnose , må skifte tannstang .Er dette noe en middels hobby mekaniker kan få til ? Har vert under bilen og sett ,synes det ser greit ut ,men er det noen som har erfaring ? |
| Spurt av Anonym om Volkswagen Touran |
|
Benny svarer:January 20, 2012 kl. 12:04
|
|
Ja dette er ikke veldig vanskelig om du har skrudd litt bil tidligere og har et fornuftig sted å stå, samt det verktøyet som skal til.
Selve tannstanga sitter som regel i bare noen få (som regel 4) bolter, i endeleddene og rattakselen. Samt at man må løsne noen servorør. Det kan være litt trangt – men som sagt – dette klarer du om du er en litt erfaren hobbymekaniker!
Lykke til!
|
| |
Nissan: Er Nissan bra bil ?
|
|
Er Nissan bra bil ?
|
| Spurt av Anonym om Nissan generelt |
|
Benny svarer:January 20, 2012 kl. 11:51
|
|
Jepp - Nissan er veldig gode biler! |
| |
Hei! jeg er en gutt på 17 år som har begynt å c på bil.
sitter... |
|
Hei! jeg er en gutt på 17 år som har begynt å c på bil.
sitter å funderer på både finn og autodb. Hvordan førstebil vill du anbefale? Bensingjerrig, rimelig, går sånn passe, holdbar, osv
er motorfrelst og vill helst ha en bakhjulstrekker og manuellgir :) |
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:January 20, 2012 kl. 11:49
|
|
Hva med Mazda MX5 - da får du cabriolet samtidig!
Ellers så blir det de vanlige: BMW 3 / 5 serie om MB, samt Gammel Volvo Opel. Det er ikke så mye å velge i når du skal ha bakhjulstrekk... |
| |
Heisann Benny. Lurer på hva du syns om BMW X5, har litt lyst på... |
|
Heisann Benny. Lurer på hva du syns om BMW X5, har litt lyst på denne bilen, er det en du vil anbefale?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32515171 |
| Spurt av Anonym om Bil generelt |
|
Benny svarer:January 20, 2012 kl. 11:46
|
|
Flott bil med riktig utstyr. Går garantert bra også! Pluss for ny i Norge. Var nesten sikker på at dette var USA import med en gang jeg så den. Hyggelig Km. stand også.
Men er det smart å kjøpe denne med bensinmotor? Jeg er litt skeptisk til det… og tror kanskje den vil bli tung å selge igjen når du ikke skal ha den mer, med større verdifall enn en diesel. ”Alle” skal jo ha diesel i dette segmentet. De som skal ha ”racerbil” kjøper ikke SUV… De velger en sprek 5-er eller 6-er.
Ser selgeren beskriver den nesten som et kupp. Tror vel at prisen er slik passe halvgrei – i beste fall, men noe kupp er det langt i fra!
Vi snakker 5 år gammel bruktbil til drøye 850 laken….
|
Spør Benny om bil
Bilmerke:
Bilmodell: