BMW er kjent for kjøreglade biler med bakhjulstrekk. Foto: Bjørn Olav Amundsen
BMW er kjent for kjøreglade biler med bakhjulstrekk. Foto: Bjørn Olav Amundsen

Bakhjulstrekk vs forhjulstrekk – hva er best?

Hva foretrekker du, å bli skjøvet etter dratt?

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Hva er mest ideelt? En diger hånd som bakfra dytter deg med stor kraft opp de bratte bakkene, eller en neve som tar tak i fronten og drar bilen av gårde?

I barndommen min hadde de fleste biler bakhjulstrekk. Ford Escort, Opel Kadett, Toyota Carina og selvfølgelig; Volvo 240.

I dag dominerer drift på framhjulene, men de fleste av oss husker likevel storbiler som Ford Scorpio, Opel Omega, Volvo 940 og Peugeot 505. Fellesnevneren for disse familiebilene var at de tviholdt på bakhjulstrekken lenge etter at det "allmenne" markedet anført av snusfornuftige biljournalister hadde vedtatt at "med fremhjulstrekk kommer De lenger i sneen".

Men på 70-tallet og littebitt inn på 80-tallet, altså i min barndom, hadde selv mange av småbilene bakhjulstrekk.

Lexus IS - japaner med bakhjulstrekk - les hva Benny synes om den

Hvorfor så kjedelig likt?

Under snøfallet tidligere i høst siden så jeg en gammel Toyota Starlet fra rundt 1980. Den spant på glatta, og det var egentlig ganske corny å se den vesle kombi-bilen med småbil-aktig avrundet hekk stå der og spole på bakhjulene. Men slik var det altså i gamle dager da disse bilene rådde veiene.

Trendsetteren for den moderne drivverk-layouten og det som etter hvert skulle ødelegge noe av bilgleden min, var Volkswagen Golf.

Tidlig ute, i 1974, kom Golfen med forhjulstrekk og tverrstilt motor. I løpet av de neste ti årene hadde alle vesentlige småbilprodusenter kopiert oppskriften.

En smule uspennende, synes jeg.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes CLS. Tenk deg en slik bil med forhjulstrekk. Det skurrer litt, liksom. Foto: Broom/arkivMercedes CLS. Tenk deg en slik bil med forhjulstrekk. Det skurrer litt, liksom. Foto: Broom/arkiv

BMW X1 - rimelig tohjulstrekk

Krefter i rattet

Men kanskje var det bra. Bilene ble nok tryggere å kjøre for den typen mennesker som ser på bilen som et nødvendig onde for å komme fra A til B.

Og disse småtassene, som stort sett brukes til korte turer og ikke har mulighet for stor og tung ferieoppakning i bagasjerommet ble nok også dyktigere til å ta seg fram på snø og is enn deres eldre, bakhjulsdrevne søsken.

Men:

Så begynte bilfabrikantene å overføre ideene til de større familiebilene. Ja til og med enkelte såkalte sportsbiler fikk etter hvert drift på forhjulene.

Mye skjedde i løpet av 80-tallet: Toyota Camry, Nissan Bluebird, Opel Ascona/Vectra, Mazda 626 og mange flere. Alle ble de "moderne" med motoren på tvers og drift framme.

Etter hvert som erfaringene økte, begynte enkelte ulemper å melde seg. Med stor motor kunne retningsstabiliteten under akselerasjon være rett skummel, selv på tørt sommerføre. Sjåførene måtte lære seg å tviholde i rattet hver gang man ville slippe kreftene løs. Med drift på de styrende hjulene ble sterke krefter overført til gjennom styringen – særlig på sporete underlag. Har du kjørt Golf GTI fra de første generasjonene så vet du.

Ville du hatt en Volvo XC90 med forhjulstrekk?

Familiale på våt snø

I siste halvdel av 80-tallet oppsto begrepet "brøytesjåførens skrekk" på det store fjellovergangene. Hva var det for noe?

Jo, det var en smekkfull, tungt ferielastet Toyota Camry eller Mazda 626 på nullføre underveis til påskefjellet. Som pakkesel likte den ikke vinterføret. Fullt bagasjerom og unger i baksetet flyttet vektfordelingen bakover i bilen, og drivhjulene mistet trykk mot bakken. Resultatet var selvsagt hjulspinn og fastkjøring.

Jeg husker hvordan jeg hoverte i fatterns Peugetot 505 Familiale da jeg ga gass og akselererte opp bakkene, forbi disse forhjulsdrevne japsene som stod halvveis i grøften, på vei til påskeferie en gang for rundt 20 år siden. Ære være den tungt lastede, bakhjulsdrevne store stasjonsvognen!

(artikkelen fortsetter under bildet)

Da Volvo var Volvo. 940 og 240 hadde tradisjonell konfigurasjon med langsstilt motor og bakhjulstrekk. Foto: Egill J. DanielsenDa Volvo var Volvo. 940 og 240 hadde tradisjonell konfigurasjon med langsstilt motor og bakhjulstrekk. Foto: Egill J. Danielsen

BMW-eiere har ikke peiling - de fleste vet ikke at de kjører bakhjulstrekk

Buss med drift foran

I dag er jeg selv en av dem som kjenner en ørliten kvie når snøen ligger dyp i veibanen og fjellet reiser seg foran meg. I hver fall om jeg kjører konebilen, som er en 2005 Vectra stasjonsvogn. Skal dette pakkeselet lastes tungt om vinteren, må kjettingene alltid være med.

Det må de for så vidt når den store, lange bilen er tom også. De har mye å dra på, de stakkars framhjulene på Vectra-bussen.

Ekte Volvo

Da var det noe annet med den gamle Volvo 240-en som jeg hadde for noen år siden.

Med differensialbrems og gjerne en sandsekk i bagasjerommet var den en forbausende bra vinterbil. Det var rett moro å prøve hvor langt den kom i bratte, snødekte kneiker. Og joda. Visst var jeg ofte ute for å teste akkurat det.

Samtidig testet ofte jeg en annen egenskap, og hva tror du det var?

Bingo! Sideveis kjøring! Det var sugende kjekt å finne en øde, snødekt parkeringsplass og sladde litt. Kjenne kilingen i magen, og tilfredsstillelsen ved å ha kontroll over kjøretøyet også når bakhjulene var uten feste.

...og av og til, en sjelden gang, forskrekke bilisten bak meg ved å legge meg ut i en ekstra bred en på vei ut av rundkjøringen.

Ken Anders synes gammel bakhjulstrekk er topp

Gi oss de bakhjulsdrevne tilbake!

Det var tider. Det er moro å mimre. Men bakhjulstrekkens glansdager virker å være forbi. Nå er det stort sett bare BMW og Mercedes som er tro mot konseptet. Ære være dem for det. Og skam til Volvo som sviktet oss på 90-tallet da bakhjulstrekken forsvant.

Nå håper jeg at enkelte bilfabrikanter er tøffe nok til å reintrodusere bakhjulstrekken. Med dagens teknologi for antisladd og antispinn er mange av argumentene mot drift bak borte.

De som er redd for skrens kan ha systemet påskrudd, eller kjøpe en bil hvor man ikke kan skru det av i det hele tatt. Og framkommeligheten er blitt rimelig bra, selv uten last.

Volvos første med forhjulstrekk: Volvo 850. Ikke den verste forhjulsdrevne bilen å kjøre... Foto: Egill J. DanielsenVolvos første med forhjulstrekk: Volvo 850. Ikke den verste forhjulsdrevne bilen å kjøre... Foto: Egill J. Danielsen

Fra Japan, faktisk

Men har det egentlig kommet noen nye bilmodeller med bakhjulstrekk de siste årene? Utenom Lexus, BMW og Mercedes, altså? Finnes det en bil for meg?

Jo! Der kom jeg på det! Elbilen Mitsubishi i-MiEV!

Den har motor bak og bakhjulstrekk! Nå er den jo endelig i salg i Norge også, kanskje det kunne vært en artig sladdebil nå som vinteren kommer?

Hva liker du best? Forhjulstrekk eller bakhjulstrekk? Bruk kommetarfeltet under

Her tester Lundefaret i-MiEV i spare-rally

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Stor konkurranse – send oss ditt beste bilbilde
Audi Allroad: Denne får du møte på TV i kveld
Du kan spare mye på å importere drømmebilen
Stor konkurranse – send oss ditt beste bilbilde
– Du kan gjerne kjøre på sommerdekk helt til jul
Hvem betalte for Sabines parkering?
De kriger om førsteplassen – og du er vinneren
Test BMW 518d: Nå er den billigere enn konkurrentene
Vegdirektoratet snur - tillater superdekket likevel

reklame