Avviser alle som er interessert i Saab

Klar tale fra GM: De sier nei – uansett.

Usedvanlig klar tale fra GM: De ønsker ikke å diskutere noen form for samarbeid med selskapene som eventuelt kjøper Saab.
Usedvanlig klar tale fra GM: De ønsker ikke å diskutere noen form for samarbeid med selskapene som eventuelt kjøper Saab.

Denne uken har det blitt kjent at en av budgiverne på konkursboet til Saab, tyrkiske Brightwell Holding, har kastet kortene og trukket budet sitt.

I den anledning sendte de også et solid spark til den tidligere Saab-eieren General Motors som tyrkerne oppfattet som svært lite samarbeidsvillige. "De vil ta livet av Saab", var budskapet fra Brightwell.

Nå svarer GM på kritikken, i svenske Dagens Industri. Og de som eventuelt skulle håpe på at GM var på gli i denne saken, får her er særdeles klart svar:

Del med Facebook-vennene dine

Holder fast

- Vi holder fast ved vår beslutning om å ikke overlate teknikklisenser til noen ny eier av Saab, sier GM-talsmann James Cain til avisen.

Disse lisensene er avgjørende for å kunne fortsette produksjonen av dagens Saab-modeller. Uten vil det være umulig å bygge de nye modellene 9-5 og 9-4X. Og det vil også gjøre det mye vanskeligere å få i gang ny produksjon av den aldrende 9-3-modellen.

LES OGSÅ: Stenger fabrikk i Sverige

Bedrøvelig tilstand

- Vi har ikke diskutert med noen. Vår kontakt med Brightwell handler bare om at de har sendt flere brev med ønsker å starte en diskusjon. Vi har svart at vi ikke er interessert. Det har aldri vært noen forhandlinger eller diskusjoner, fastslår Cain.

På direkte spørsmål fra avisen om ikke alt har en prislapp, svarer Cain følgende: "Ikke i dette tilfellet".

Han går også langt i å konstatere at GM ikke lenger føler noe ansvar for Saab og selskapets ansatte ved å si rett ut at Saab etter GMs mening har fått flere sjanser til å overleve og at selskapet over lang tid har vært i en bedrøvelig tilstand.

LES OGSÅ: Alt tyder på at dette blir et skikkelig samlerobjekt

Flere bud

- Det var derfor GM, da vi hadde våre egne problemer, bestemte oss for å legge ned Saab. Det var ikke GMs feil at Saab senere sluttet å betale sine leverandører og sine ansatte, sier Cain til Dagens Industri.

29. februar gikk budfristen på Saab ut. Ifølge konkursforvalterne har det kommet inn "et antall" bud, uten at man på dette tidspunkt ønsker å være mer konkrete. Men budene skal komme fra både svenske og utenlandske interessenter.

LES OGSÅ: Reservedel til nyere Saab? Let hos høgger'n

To milliarder

Det eneste selskapet som offisielt bekrefter at de har bud på Saab liggende inne, er kinesiske Youngman. De skal være villige til å bla opp to milliarder svenske kroner for Saab - men det er uklart hva slags vilkår de stiller for dette.

Men Youngman skal lenge ha jobbet med en modell som tar høyde for at GM ikke ønsker noen form for samarbeid med "nye" Saab. Dette skal blant annet innebære at de erstatter endel GM-komponenter i 9-3 og får i gang produksjonen av den modellen - mens de utvikler nye biler basert på Saabs halverdige Phoenix-plattform.

Helt ny Volvo XC90 – her er den første smakebiten

Ufint av GM - eller er det forståelig at de tenker slik? Skriv din mening i kommentarfeltet under: