Automatgir: Når denne ryker blir det dyrt

Men kan man gjøre noe for å forebygge det?

Det finnes noen små og enkle triks for å få bilens automatgirkasse til å holde litt lengre. Illustrasjonsbilde.
Det finnes noen små og enkle triks for å få bilens automatgirkasse til å holde litt lengre. Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny,

Jeg har lest at du skriver at automatgirkasser kan ryke helt fra bilen har gått 150.000-200.000 kilometer. Har selv bil med automat og vil aldri ha noe annet, men samtidig vil jo et havari her bety store utgifter. Kan man gjøre noe for å forebygge eller unngå at det skjer og er det noen måte man kan merke om automaten begynner å bli slitt?

Takker for en god spalte!

Benny svarer:

Hei du!

Ja det er dyrt hvis en automatgirkasse ryker. De er teknisk avanserte, det er få som kan reparere dem og dermed fyker prisene i været når noe først går galt – og det gjør det innimellom.

Før eller siden blir jo lameller slitte, eller avleiringer og annen urenhet kan skape trøbbel for de mange ventilene – i det hele tatt det er flere ting som kan gå galt her.

Jeg tror at litt forsiktig og nennsom bruk definitivt kan gi girkassene et lengre liv. Bare en slik ting som å la tomgangsturtallet stabilisere seg før man setter bilen i gir en kald vintermorgen - samt passe på at bilen faktisk står helt stille før man setter den i park eller revers – det hjelper.

Ikke minst er service viktig. Også på automatgirkasser.

Ned med bunnpannen, rengjøring, gjerne gjennomskylling med ren, ny olje, montering av nytt oljefilter og fylle på nye olje av god kvalitet. En slik service koster fort 3000 kroner + moms.

En bytte-girkasse koster ofte både 50, 60 og 70 tusenlapper. En overhaling gjerne 35.000 – 40.000, avhengig av bilmodell.

Kanskje en service ikke er så dyr allikevel?

Etter min mening bør automatolje byttes hvert tredje år, eller maks 60.000 km. Kanskje enda oftere ved mye småkjøring, trekking av tung henger etc.

Husk også å peile og sjekke oljen med jevne mellomrom. Den skal være rød og fin. Blir den brunaktig og i tillegg lukter svidd - ja, er det fare på ferde.

Noen biler (særlig tyske) har såkalt evigvarende olje på sine biler. Det har jeg litt begrenset tro på. Mercedes var en av de første til å innføre dette. Det gikk ikke så bra. Massevis av girkassehavarier og misfornøyde kunder gjorde at de tok til vettet igjen. Nå skiftes oljen på 60.000 km igjen.

Konklusjonen blir vel da noe slik som: Litt forsiktig og gjennomtenkt bruk, peile og følge med på giroljen og følge opp servicene – så har i alle fall du gjort ditt.

Lykke til!


Les også: Slik unngår du fotoboks-bot i sommer


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Flerbruksbil til minipris


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: