Auto Union Typ 52: Så tidlig laget de superbil

V16-coupeen var ment å bli 1930-tallets Audi R8.

Midtmontert V16 motor, senterplassert førerplass og svært lav takprofil: Audi, eller egentlig Auto Union Typ 52, kunne blitt verdens første superbil midt på 30 tallet.
Midtmontert V16 motor, senterplassert førerplass og svært lav takprofil: Audi, eller egentlig Auto Union Typ 52, kunne blitt verdens første superbil midt på 30 tallet.

Bilhistorien er full av flotte kreasjoner, som har slått mer eller mindre godt an, og blitt til større eller mindre legender. Men den er også full av fantastiske kreasjoner som aldri kom lenger enn til tegnebrettet - noen ikke engang dit. De fleste av dem får vi aldri vite noe om.

Disse usedvanlig flotte skissene viser et unntak fra denne regelen. Og et ganske utrolig unntak, også. For dette er en bil som kunne påvirket utviklingen mye.

30 år forut for sin tid?

"Typ 52" heter den, og tegningene du ser er alt som er igjen av den. For den ble ikke engang bygget som prototyp, uten at noen i dag helt vet hvor langt planene rakk å komme, eller hvorfor de egentlig ble stoppet.

Lav takprofil, men tegningen av fronten minner om at det fremdeles var tidlig på 1930-tallet da denne bilen ble tegnet.
Lav takprofil, men tegningen av fronten minner om at det fremdeles var tidlig på 1930-tallet da denne bilen ble tegnet.

Bilen stammer fra første halvdel av 1930-tallet. Da var bilracing stort nedover i Europa, og et utstillingsvindu for teknologi - og makthaverne regnet i stor grad at politiske ideologier kunne måles på hva et samfunn klarte å produsere av høyteknologi. Ergo seilte de i medvind, de som satset på å være raskest, flottest og best. En medvind som blant annet medførte offentlige midler om man nå holdt til i Adolf Hitlers ekspanderende rike.

Se video: Bli med på rekordtur i Koenigsegg Agera R

Dr. Porsches verk

Ikke ukjente Dr. Ferdinand Porsche hadde etablert motorsport-firmaet "Hochleistungs Motor" sammen med sin gode venn, den ikke veldig mye mindre kjente racerføreren Adolf Rosenberger. De startet fra scratch med å bygge en racerbil med kompressormatet V16-motor, som interesserte nylig sammenslåtte Auto Union nok til at de kjøpte opp hele firmaet - med statlige sponsorpenger for å videreutvikle racerbilen.

Hadde denne bilen blitt satt i produksjon ville den ikke lignet på noe annet som fantes på veiene før andre verdenskrig - og kanskje ville den ført til at hensynet til aerodynamikk ville kommet tidligere i fokus enn det gjorde.
Hadde denne bilen blitt satt i produksjon ville den ikke lignet på noe annet som fantes på veiene før andre verdenskrig - og kanskje ville den ført til at hensynet til aerodynamikk ville kommet tidligere i fokus enn det gjorde.

Satsingen betalte seg - Porsches og Rosenbergers velkonstruerte racerbiler skal ifølge Jalopnik.com ha tatt så mye som 25 seiere i perioden 1935 - 1937, etter at et knippe racerførere med Achille Varzi og Bernd Rosemeyer i spissen lærte seg å tøyle midtmotor-konstruksjonens kjøreegenskaper. Og tilbake på fabrikken tenkte Dr. Porsche fremover.

Gatebil med racerbil-chassis

Det var da ideen oppsto om å bruke racerbilens chassis, inklusive den kompressormatede, midtplasserte 4,4 liters V16-motoren, under et sportsbilkarosseri som kunne kjøres på vanlig vei. Og det førte altså i sin tur til tegningene du ser her - og dessverre ikke så mye mer enn dét.

Les også: Porsche 356 - ikke så ekstrem, men en stor suksess

Racerbilens 295 hestekrefter skulle etter planen nedtunes til 200 for gatebilen. Det skulle være nok til en toppfart på drøyt 200 km/t, og pilen skulle bevege seg forbi 100 km/t merket etter rundt 8,5 sekunder. Det var intet mindre enn enormt, den gangen.

Nøyaktig hva som førte til at prosjektet ble lagt i skuffen vet åpenbart ingen, men Auto Union utnyttet ikke sine racing-bragder i årene 1935 til 1937 til å selge denne gatetilpassede racerbilen. Og så kom plutselig krigen...
Nøyaktig hva som førte til at prosjektet ble lagt i skuffen vet åpenbart ingen, men Auto Union utnyttet ikke sine racing-bragder i årene 1935 til 1937 til å selge denne gatetilpassede racerbilen. Og så kom plutselig krigen...

I tillegg skulle også den planlagte superbilen få et lukket karosseri med langt lavere takprofil enn det som var normalt - og for å toppe det hele hadde man også beholdt racerbilens førerposisjon i midten - med én passasjer litt tilbaketrukket på hver side.

Kunne blitt noe stort

Det siste får en selvsagt til å tenke på McLaren fra vår egen tid, og går man konstruksjonen etter i sømmene vil man se at mye av det som fra 1960-tallet og frem til i dag har dukket opp på diverse superbiler allerede var med eller like rundt hjørnet på denne bilen.

Del med Facebook-vennene dine!

Vi vil aldri få svar på hva det ville hatt å si for den videre utviklingen om superbil-kategorien hadde blitt født med Auto Unions Typ 52 allerede midt på 30-tallet, i stedet for 30-40 år senere. Men igjen er det altså bevist at mange ideer fra moderne tid har en lang historie - og at man siktet høyt også den gangen.

Les også: Miura ble verdens første superbil - 30 år senere