Austin 10: Russebil våknet igjen etter 49 år på låven

Fraktet KG-russ i Oslo i 1962. Kanskje blir det jubileumsfest neste år?

Etter 49 års hvile etter russetiden på KG i Oslo i 1962 er denne russebilen kommet frem i lyset igjen. Nå har den fått ny eier, som skal gjøre den kjørbar men beholde den som den er visuelt. (Foto: Brede Høgseth Wardrum, rb.no/ANB)
Etter 49 års hvile etter russetiden på KG i Oslo i 1962 er denne russebilen kommet frem i lyset igjen. Nå har den fått ny eier, som skal gjøre den kjørbar men beholde den som den er visuelt. (Foto: Brede Høgseth Wardrum, rb.no/ANB)

I 1962 levde Austin 10 kabrioleten livets glade dager som russebil. Siden har den stått ensom på låve i Nittedal. Helt til nå, skriver rb.no.

Bilen var gammel allerede da russekullet fant fram malerkosten og forvandlet klassikeren til en festbil. Sjelden er den også. Det er ikke mange Austin 10 kabriolet fra 1930-tallet å se på norske veier i dag.

– Det ble solgt mange Austin i Norge før krigen, men de fleste hadde veldig kort levetid, så det er ytterst få gjenlevende. Derfor var det moro å finne et bra eksemplar som attpåtil har vært russebil, sier Rune Aschim til Romerikes Blad Bil.

Sist brukt i 1962

Veteranbilentusiasten Aschim representerer siste eier av bilen, som kjøpte den for noen år tilbake. Bilen ble da kun flyttet fra en låve i Nittedal, der den hadde stått siden 1962, til en annen låve. Bilen ble sist brukt av avgangselever ved Kristelig Gymnasium i Oslo i 1962.

Det gamle skinninteriøret, som trolig har vært med helt siden bilen var ny på 30-tallet, har holdt seg godt. Så var den heller ikke eldre da den ble satt på låven enn en Volvo 140-serie er i dag. (Foto: Brede Høgseth Wardrum, rb.no/ANB)
Det gamle skinninteriøret, som trolig har vært med helt siden bilen var ny på 30-tallet, har holdt seg godt. Så var den heller ikke eldre da den ble satt på låven enn en Volvo 140-serie er i dag. (Foto: Brede Høgseth Wardrum, rb.no/ANB)

I år bestemte eieren seg for å selge klassikeren, og Aschim fikk derfor bilen utstilt på Oslo Motor Show i Lillestrøm.

– Bilen vekket stor interesse, og det endte med salg til en fra Bærum. Han har ingen planer om å lakkere om bilen, men vil kun gjøre den kjørbar og ellers ta vare på den slik den er, sier Aschim med glede i stemmen.

Reklamen like fin

Da bilen ble trillet ut fra låvedvalen i Nittedal var det originale skinninteriøret fra 1930-tallet relativt intakt, og karosseriet relativt helt.

– Det som må utbedres er i første omgang kalesjen. Den må skiftes ut dersom bilen skal brukes, forteller Aschim.

Russen var opptatt av sikkerhet i 1962 som nå. Det var
Russen var opptatt av sikkerhet i 1962 som nå. Det var

I tillegg må bremser kontrolleres og repareres etter så mange år uten bruk. Oljer og væsker må skiftes og et generelt ettersyn er nødvendig før bilen kan få skilter igjen og tas i bruk.

Til og med reklamen russen skrev på bilen, er like fin.

– Det var blant annet reklame for en slakter i Oslo. Da han fylte 100 år nylig sendte vi bilde av bilen, med reklamen for hans slaktebutikk på siden. Dessverre døde han kort tid senere, forteller Aschim.

Les mer om bil på rb.no her:

Les også: Denne russebilen har eget ballrom for de lekne...