Audi TT RS: Ny super-sportsbil

Audi TT RS blir den klart heftigste TT-en så langt. Og snart er den i Norge!

Audi TT har så langt kanskje vært mer sportscoupe enn rendyrket sportsbil. Vel, det er det slutt på! Nå kommer nemlig TT RS med prestasjoner som er egnet til å parkere de aller fleste konkurrentene.

Audi har gitt bilen en 5-sylindret motor på 2,5 liter og 340 hk. Med denne kraftpakka under panseret, gjør TT Coupe 0-100 km/t på 4,6 sekunder. To-seters roadsteren bruker ett tiendel mer. Toppfarten er på 250 km/t, men det er bare fordi Audi vil være politisk korrekte. Du kan nemlig som en tilleggsbestilling få fabrikken til å justere toppfarten opp til 280 km/t!

Motoren kjennetegnes av et stort kraftoverskudd over et bredt register. Solide 450 NM er tilgjengelig allerede ved 1600- og helt opp til 5300 omdreininger. De første journalistene som har kjørt bilen, har framhevet nettopp dette - at den både er superrask og har et voldsomt moment. Dessuten lar de seg imponere over lyden:

- Det er en herlig buldring, som minnner om Ur-Quattroen, men imponerende mykt. Dessuten har bilen en Sport-knapp. Den strammer opp styring og gass-respons - og åpner spjeld i eksosen. Resultatet er HØYT, med enda mer bass på lave turtall og en metallisk zing-lyd når den presses, forteller Sam Hardy i engelske Autoexpress - en av de første som har testet bilen.

Coupe-versjonen veier 1450 og får dermed et veldig hyggelig vekt/hk-forhold. Bilen er naturligvis utstyrt med Audis firehjulstrekk-system quattro, men i motsetning til på R8 og RS4 er det ikke mer krefter bak enn foran. 19-tommers hjul er standard og understellet betegnes som svært fast.

Standardutstyret er naturligvis rikholdig. Her får du både xenon plus med LED, sportsseter med skinn/alcantara og et avansert førerinfo-system med rundetidsmåler - for å nevne noe. Det er ennå ikke helt klart når bilen er i Norge, men importøren tar snart imot bestillinger.

Audi TT RS
Audi TT RS
Audi TT RS
Audi TT RS
Audi TT RS
Audi TT RS
Audi TT RS
Audi TT RS
Audi TT RS
Audi TT RS