Audi TT RS: Ny super-sportsbil
Audi TT RS blir den klart heftigste TT-en så langt. Og snart er den i Norge!
Audi TT har så langt kanskje vært mer sportscoupe enn rendyrket sportsbil. Vel, det er det slutt på! Nå kommer nemlig TT RS med prestasjoner som er egnet til å parkere de aller fleste konkurrentene.
Audi har gitt bilen en 5-sylindret motor på 2,5 liter og 340 hk. Med denne kraftpakka under panseret, gjør TT Coupe 0-100 km/t på 4,6 sekunder. To-seters roadsteren bruker ett tiendel mer. Toppfarten er på 250 km/t, men det er bare fordi Audi vil være politisk korrekte. Du kan nemlig som en tilleggsbestilling få fabrikken til å justere toppfarten opp til 280 km/t!
Motoren kjennetegnes av et stort kraftoverskudd over et bredt register. Solide 450 NM er tilgjengelig allerede ved 1600- og helt opp til 5300 omdreininger. De første journalistene som har kjørt bilen, har framhevet nettopp dette - at den både er superrask og har et voldsomt moment. Dessuten lar de seg imponere over lyden:
- Det er en herlig buldring, som minnner om Ur-Quattroen, men imponerende mykt. Dessuten har bilen en Sport-knapp. Den strammer opp styring og gass-respons - og åpner spjeld i eksosen. Resultatet er HØYT, med enda mer bass på lave turtall og en metallisk zing-lyd når den presses, forteller Sam Hardy i engelske Autoexpress - en av de første som har testet bilen.
Coupe-versjonen veier 1450 og får dermed et veldig hyggelig vekt/hk-forhold. Bilen er naturligvis utstyrt med Audis firehjulstrekk-system quattro, men i motsetning til på R8 og RS4 er det ikke mer krefter bak enn foran. 19-tommers hjul er standard og understellet betegnes som svært fast.
Standardutstyret er naturligvis rikholdig. Her får du både xenon plus med LED, sportsseter med skinn/alcantara og et avansert førerinfo-system med rundetidsmåler - for å nevne noe. Det er ennå ikke helt klart når bilen er i Norge, men importøren tar snart imot bestillinger.