TT fikk veldig mye skryt for lekkert interiør da den ble lansert - dette holder seg fortsatt godt, selv mange år senere.
TT fikk veldig mye skryt for lekkert interiør da den ble lansert - dette holder seg fortsatt godt, selv mange år senere.

Audi TT: Dette er mye moro til under 100.000 kroner

Hvorfor ikke kjøpe sprek todørs coupe som bil nummer to?

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei på deg! Vi er et par som ser på ny nummer to-bil til maks 100.000 kroner og har forelsket oss i en av mine "gamle kjærligheter", nemlig Audi TT. Den var jo utrolig hot på slutten av 1990-tallet.

Brukte nå er det mye å velge mellom til under 100.000 kroner. Lekkert design og mye moro til den prisen, det høres jo nesten ut som det er for godt til å være sant? Har du noen synspunkter her, er det bare å kjøre på?

Benny svarer:

Hei sann! Jeg har også fulgt litt med på Audi TT på bruktmarkedet. Det er noen år siden vi så det første eksemplaret bryte 100.000-kroners grensen, nå er det faktisk mye å velge mellom til under den prisen.

Og ja – jeg skjønner jo at dette kan være fristende. TT var en veldig kul bil da den kom og ble umiddelbart drømmebilen for veldig mange. Den var absolutt ikke noen rimelig bil, men samtidig ikke verre enn at den faktisk var oppnåelig for ganske mange. Under skallet var jo dette langt på vei en Golf, men innpakningen er mye mer sexy. Det gjelder både eksteriør og interiør.

Dette er jo en 2+2 og den har et snev av bakseteplass, så lenge de som sitter der ikke er av voksen høyde. Eventuelt kan du slå ned baksetet, da er det faktisk plass til ganske mye. Så selv om design helt klart er prioritert her, er det også en relativt anvendelig bil.

LES OGSÅ: TT blir ny og lekker til sommeren

Kvalitetsproblemer

I denne prisklassen snakker vi nok i all hovedsak om 1,8-liters turbo på 180 hestekrefter (eller mer hvis noen tidligere eiere har syntes det var litt snaut): Kilometerstanden er fort også ganske høy. Dermed bil tilstanden variere veldig mye fra eksemplar til eksemplar. Jeg anbefaler derfor å absolutt ikke kjøpe første og beste bil. Her er det viktig at den har blitt tatt godt vare på og fulgt opp. Helst av så få eiere som mulig – servicehefte og fersk EU-kontroll er sterkt å anbefale.

Noen eksemplarer bærer preg av å være svært hardt kjørt, de skal du styre unna!

TT kom i en periode da VW-konsernet slet med til dels ganske store kvalitetsproblemer. Dette er derfor ikke verdens mest feilfrie bil. Sjekk spesielt ting som kuler og ledd i forstilling, samt bremseskivene. I tillegg har det på noen eksemplarer vært problemer med bilens instrumenter, så kontroller at disse virker som de skal.

Kjøreegenskapene står ikke helt i forhold til designet, så ikke forvent deg at dette er noen fullblods sportsbil. Men TT har både sjarm og personlighet, så jeg har absolutt ingen problemer å anbefale dette som en kul nummer-to bil.

Lykke til med jakten!

Første generasjon Audi TT begynner å trekke på årene - dermed blir også prisene i bruktmarkedet hyggelige.Første generasjon Audi TT begynner å trekke på årene - dermed blir også prisene i bruktmarkedet hyggelige.

Lekkert til lavpris: Les bruktbiltesten av TT her

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Selge bruktbil? Her har du noe å lære!

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Tesla Model S: Snart skal den kjøre enda lenger
Nettmøte: Spør Benny om bil i dag
De kjører til Gambia for å selge bil
Ny trend: Nå kan du pusse opp bilen innvendig
Bilen min Subaru Legacy: Gamle slitere kan også bli ekte tøffinger
Denne superbil-duellen har mange ventet på
Bilistenes favoritt feirer 10-års jubileum
Slik lager Facebook problemer for UP

reklame