Audi S8: Dette er et ekte råskinn

Vilhelm selger sin Audi S8 - med 520 hestekrefter. Men den tåler enda mer!

Audi S8 front (Foto: Privat)
Audi S8 front (Foto: Privat)

I utgangspunktet kan det se ut som at du må ut med 299.557 kroner for denne senkede1996-modellen Audi A8 med store hjul.

Det ville i så fall vært noe i retning av ukens mest overprisede bil på Finn.no, men selgeren Vilhelm har lagt ut en stor smørbrødliste i annonsen som forsikrer om at du får valuta for pengene. Dette er alt annet enn en standard A8!

Og noe av moroa er vel også at bilen ser forholdsvis anonym ut på utsiden.

Tåler 800 hk

– Jeg kjøpte bilen ferdig bygget. Det er Jon Anders Reinertsen på Jonus Racing i Skjeberg i Østfold som har bygget den opp. Han tok utgangspunkt i en RS2-blokk, og så er motoren videreutviklet derfra, forklarer eieren.

Med 520 hestekrefter og 630 Nm burde det rekke for de fleste. Men både hjuloppheng og drivverk er i likhet med resten av bilen bygget for å tåle 800 hester, og Vilhelm avslører at man kan komme svært nær dette tallet ved å bytte fra bensin til E85 som drivstoff.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Kjørte fra Ferrari

Her er godsakene! (Foto: Privat)
Her er godsakene! (Foto: Privat)

– Jeg er i tvil om clutchen vil tåle det, men resten av bilen skal klare det greit. Men jeg har ikke prøvd det, da den med E85 vil avgi mer vann i oljen og dermed kreve veldig hyppige oljeskift, og dessuten være mer tungstartet, sier han.

–Men den fungerer greit med 520 hester også?

– He he, ja, jeg har hatt den på Rudskogen på ”Track Day” en gang, og det ligger en video ute på Youtube fra denne begivenheten der jeg kjørte fra en Ferrari 430 Scuderia. Jeg har ikke linket til videoen i annonsen da jeg er redd det kan skape inntrykk av at jeg har kjørt racing med bilen, men det er bare den ene gangen jeg har prøvd den på bane, forsikrer han.

Se videoen her:

Mye arbeid

Lista over hva som er gjort er meget lang, som du kan se i annonsen.

Det er lagt ned mye arbeid, og mange kostbare deler.

– Jeg spurte Reinertsen om hvor dyrt det ville bli å bygge opp en maken bil, og han mente det ville komme på drøyt 400.000 kroner, forteller Vilhelm.

Enormt verditap: Denne Audien har tapt seg 1,1 million kroner

Langturer

Dermed mener han å kunne forsvare prisforlangendet på 298.000 kroner, til tross for at bilen ikke er helt strøken å se på. Den har vært delvis lakkert, og det har kommet noen riper, spesielt som følge av at den er så lav. Dessuten er det noen bobler i lakken her og der.

- Men det er ikke rust – denne bilen har jo karosseri av aluminium, understreker han.

Selv har han brukt bilen både på langturer og til små ærend, men med bosted midt i Oslo sentrum er mulighetene til å få prøvd bilen skikkelig ganske små. Derfor har han bestemt seg for å selge, og gå over til en mer ”normal” A4, eller noe tilsvarende i stedet.

Depositum før prøvekjøring

Vilhelm har ikke blitt nedringt, men regner med at den rette kjøperen vil dukke opp etterhvert. Det er tross alt ikke det største markedet for en så spesiell bil, og han stiller noen krav til en eventuell kjøper også:

– Siden bilen ikke er godkjent med denne motoren gjenspeiler ikke forsikringen den faktiske verdien. Dermed blir det ikke snakk om prøvekjøring heller før kjøperen har betalt et depositum på kjøpesummen.

- Skulle det smelle på prøveturen, så har jeg ikke lyst til å tape flere hundre tusen kroner, sier selgeren av en av kongerikets mest spesielle Audier.

SE BILDENE: Her er splitter nye Audi A6

Dette ser vi ikke i så veldig mange bilannonser! Men så er det ikke noen helt vanlig bil Vilhelm selger heller!
Dette ser vi ikke i så veldig mange bilannonser! Men så er det ikke noen helt vanlig bil Vilhelm selger heller!