Audi S5: Nå får du denne råtassen til godt under halv pris

Her er det mye vintersportsbil for pengene.

Den kostet over 1,2 millioner ny, men nå får du en Audi S5 til godt under halv pris.
Den kostet over 1,2 millioner ny, men nå får du en Audi S5 til godt under halv pris.
Den kostet over 1,2 millioner ny, men nå får du en Audi S5 til godt under halv pris.
Den kostet over 1,2 millioner ny, men nå får du en Audi S5 til godt under halv pris.

Da Audi kom på banen med A5 – var det som en slags oppfølger til ikonet og rallybil-legenden Ur Quattro. Todørs-coupeen ble en umiddelbar suksess – også i Norge. I løpet av kort tid ble A5 den mest solgte sportscoupeen her til lands.

Nå har den rukket å være på markedet i noen år – og de brukte modellene er tilgjengelig til langt mer overkommelige priser enn da bilen ble lansert.

Ja, selv råtassen S5 er nå innenfor rekkevidde for mange flere. Ny kostet den FRA knappe 1,2 millioner – mens vi har funnet en på bruktmarkedet til under en halv million ...

Audi A5 med R8-look – er dette verdens styggeste Audi?

Store prisforskjeller

S5 ble det ikke solgt mange av nye i Norge, så utvalget på bruktmarkedet er relativt lite. Men akkurat nå ligger det en bil til langt lavere pris enn de andre på markedet.

499.000 er prisantydningen. Det er faktisk 188.000 kroner mindre enn den neste dyreste.

Audi S5 bilen
Audi S5 bilen

Test: Audi A5 3,0 TDI: Dieselraketten

Ikke automat

Noe av prisforskjellen skyldes kilometerstanden og årsmodell. Den billigste bilen er en 2008-modell som er gått 104.500 kilometer, mens neste billigste har 76.830 på telleren og er en 2009-modell.

I tillegg har 2008-modellen manuell girkasse.

Noen vil imidlertid mene at manuell girkasse er det "riktige" for en sportslig coupe som dette.

Stians Audi A5 skiller seg ut fra mengden

4x4 kommer godt med

S5 er uansett noe av det mer muskuløse du finner på veien. Under panseret har en klart å finne plass til en diger 4,2-liters V8er – som yter intet mindre enn 354 hk.

Det kan være mye krefter å få plantet i bakken, og da kommer quattroen godt med. Ikke minst i vinterhalvåret.

Men det skal nok være relativt optimale kjøreforhold for å sikre oppgitt 0–100 km/t-tiden på 5,1 sekunder likevel.

Firehjulsdriften i S5 baserer seg for øvrig på 40/60-fordeling, som gir mest kraft til bakhjulene. Det øker også kjøregleden. S5 har fått mye skryt for gode kjøreegenskaper.

LES OGSÅ: Test: Audi A5 Cabriolet: Taket av for A5

Mye utstyr

2008-modellen som er til salgs i Bergen er kjøpt ny i Norge - og ble EU-godkjent i år.

Historikken skal være vanntett, med oppfølging hos Møller siden bilen var ny, garantiutløpstest hos merkeforhandler høsten 2012 – og rustkontroll med utbedringer gjort i høst.

Ellers er det utstyr som du forventer i en slik bil: DAB-radio, navigasjon, telefonforberedelse, Bang og Olufsen-stereoanlegg, sportsstoler og det største klimaanlegget.

Audi S5 annonsen
Audi S5 annonsen

Klikk her for å se hele annonsen

Noen ting å tenke på

Som alltid er det noen ting å tenke på ved kjøp av slike biler. Høyt bensinforbruk har du gjerne kalkulert med hvis du vurderer S5. Det samme med vedlikeholdskostnader. Begge deler er langt mer enn ved en vanlig bruksbil.

Det er nok heller ikke den letteste bilen å kvitte seg med den dagen du bestemmer deg for å prøve noe annet.

Det er med andre ord en bil du bør kjøpe først hvis du virkelig har tenkt nøye gjennom det på forhånd. Men da får du til gjengjeld en lekker, diskret og råsterk coupe som ikke mange andre har ...

Audi A5 Sportback: Duger den som familiebil?