Audi S3: Testen som holdt på å snø bort

Broom er i Tyskland for å kjøre råskinnet Audi S3 – det startet ikke helt ukomplisert.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen smiler tappert   til tross for at arbeidsdagen begynner å bli seriøst lang.
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen smiler tappert til tross for at arbeidsdagen begynner å bli seriøst lang.

Audi er i full gang med å rulle ut en rekke medlemmer av sin nye A3-familie.

Først fikk vi tredørs, så kom femdørs Sportback, de har nettopp vist den aller første sedanutgaven av A3 – og akkurat nå går verdenslanseringen av den sporty S3-utgaven av stabelen i Tyskland.

Blant dem som er invitert dit, er Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen. Vi slår på tråden for å høre hvordan det går.

Del med Facebook-vennene dine

Nesten døgnet

Ring ring:

– Hei, Knut! Nå var det jaggu på tide at du ringte, like før jeg må legge meg nedpå og slappe av nå!

– Hæ – kjører ikke du Audi S3, det kan vel ikke være søvndyssende, akkurat?

– Nei, det er helt riktig, men nå sitter jeg på, og da begynner jeg å merke at jeg nesten har døgnet i natt. Det begynner det å bli noen år siden jeg gjorde sist, for å si det sånn. Ikke drikker jeg kaffe heller, så da er de jo ikke så greit ...

Apropos kaffe – her trenger du ikke stoppe for å fylle koppen

Ringe etter taxi

– Det var med andre ord en tidlig start i dag?

– Ja, gjett om! Redd den var ganske kostbar også. Du skjønner: Det snødde som bare rakker'n oppe i Modum der jeg bor. Og jeg har lagt om til sommerdekk på bilen ...

– Derfor sto jeg opp kvart på fire for å ha litt ekstra god tid, Jeg tenkte jeg skulle sjekke om det var bart nede på hovedveien, men det skal jeg hilse og si at det ikke var. Måtte bare liste meg hjem igjen og ringe etter taxi., Så ble det taxi noen mil til flytoget, så full fart til Gardermoen og så fly ned hit til München. Jeg begynner å kjenne det nå, ja!

LES OGSÅ: Ikke alle taxier er en Mercedes – heldigvis!

300 hestekrefter

– Men hvordan er bilen?

– Heldigvis er den absolutt verdt turen! Dette er jo god, gammeldags GTI-oppskrift, det. En kompakt tredørs bil med heftig motor. Men det er likevel et stykke fra de "gammeldagse" GTI-ene til denne. S3 har nemlig 300 hestekrefter under det ikke altfor store panseret sitt. Gjett om det gjør den morsom!

– Vi har vært ute på noen veldig bra Autobahn-strekninger nå og der kommer den virkelig til sin rett. 0–100 km/t går på 4,8 sekunder med S-Tronic, litt mer med manuell kasse – og det føles virkelig kjapt også. Dette er en liten lykkepille på hjul, vi blåser rett og slett forbi og fra det meste, selv på tysk autobahn, forteller Vegard.

Slik ser det ut inne i nye Audi S3, bilen er på plass i Norge til høsten.
Slik ser det ut inne i nye Audi S3, bilen er på plass i Norge til høsten.

Kjeft fra sjefen: Dette er ikke bra nok!

Deilig, grom lyd

– Til å være en såpass liten bil er den imponerende stabil og trygg, selv i skikkelig høye hastigheter. Det føles helt ukomplisert å ligge godt over 200 km/t over lengre strekninger. Sånn var det i alle fall ikke med de gammeldagse GTI-ene!

– Lydbildet er også helt riktig. Deilig, grom og grov lyd som virkelig forteller at den bor voksne saker i motorrommet her. Alle kreftene til tross, gjennomsnittsforbruket er oppgitt til 0,69 liter/mil. Det er jo absolutt godkjent, men jeg tør vedde på at ingen som kjøper denne bilen kommer til å se det tallet på kjørecomputeren noen gang – til det er det altfor fristende å gi på litt ekstra.

Han har vært i fengsel to ganger – se hvorfor her:

Sportback samtidig

– Hva med utseendet?

– Du ser at det ikke er standardutgaven, men samtidig har Audi vært ganske forsiktige med virkemidlene. Det er ganske diskret, men detaljer som fire potter bak sladrer om at dette er noe spesielt.

– Vi kjører som sagt tredørs-versjonen her, til Norge kommer S3 Sportback samtidig med den utgaven. Jeg vil tro de aller fleste kjøperne kommer til å velge Sportback, rett og slett fordi den er mer anvendelig. Og den ser ikke akkurat treg ut den heller. Importøren regner forresten med å selge 5–10 eksemplarer i år, så dette kommer til å være sjelden vare.

Sannelig dumt at ...

– Skjønner. Men da skal ikke jeg forstyrre mer, ligger det kanskje an til en liten lur i baksetet?

– He he, det vil jo i så fall være første gang jeg sover på Autobahn i over 200 km/t. Jeg får heller prøve å holde meg til flyet. Det blir nok en lang dag, kveld og natt uansett. Sannelig dumt at vi ikke har overtidsbetalt i Broom, vi skulle ikke ha sett litt på det..?

– Eh, hva sa du..?

– Jeg sa at det er sannelig dumt at ...

– Du nå ramler du visst ut her. Kos deg videre i Tyskland da, snakkes når du er hjemme!

Vi kommer tilbake med full test på S3 - og et annet råskinn Vegard også skal kjøre i Tyskland.


LES OGSÅ: Heftige drømmebiler til under en million


Audi S3 er ganske diskret utenpå  - men bak skallet skjuler det seg en kompetent liten sportsbil.
Audi S3 er ganske diskret utenpå - men bak skallet skjuler det seg en kompetent liten sportsbil.

SE OGSÅ: Her tester Broom-Larssen heftig Audi på rullebanen