Audi A8 W12: Den har tapt seg to millioner kroner

Her får du råsterk limousine med alt utstyr - til Passat-pris.

Audi A8 W12   noe av det grommeste du får innen limousiner. Nå får du den for 2 millioner kroner mindre enn den kostet som ny i 2005.
Audi A8 W12 noe av det grommeste du får innen limousiner. Nå får du den for 2 millioner kroner mindre enn den kostet som ny i 2005.

Andre generasjon Audi A8 (2003-2009) er fremdeles en svært grom bil. Ikke minst når du får litt raust med pulver under panseret. Det får du i rikt monn om det er et lite W12-symbol i grillen.

Disse er det ikke mange av – men akkurat nå ligger det i alle fall en til salgs på bruktmarkedet. Det er en 2005-modell – og i tillegg til en infernalsk motor byr denne bilen på mer luksus enn de fleste av oss kan drømme om.

Og nå får du alt sammen til svært så hyggelige 469.000 kroner – for en bil som skal ha gått relativt beskjedne 125.000 kilometer. Vi snakker altså om ca. 2 millioner kroner i verditap – og kan nok trygt så fast at det verste tapet er tatt nå...

LES OGSÅ: Audi A8: Slik kan du få en "nyere" bil

Fingeravtrykk

Audi A8 var luksusbilen som for første gang introduserte fingeravtrykk som "nøkkel" for å starte bilen. Nå er de fleste mer enn fornøyd med bare vanlig nøkkelfri start. Men på midten av 2000-tallet var fingeravtrykk-basert startknapp virkelig high tech.

Og om noen bil lever opp til Audi-slagordet vorsprung durch teknik (forsprang gjennom teknikk) så er det flaggskipet, A8.

W12-modellen vi har funnet er dessuten i lang versjon – som sikrer gedigen plass til passasjerene i baksetet.

Mange av de som bestilte lang versjon av Audi A8 W12 sørget også for å få med seg kjølekskap til campagnen.
Mange av de som bestilte lang versjon av Audi A8 W12 sørget også for å få med seg kjølekskap til campagnen.

LES OGSÅ: Audi A8 Coupe: Audien som aldri kom i produksjon

Trekke pusten

Bare for å ramse opp noen få av høydepunktene fra utstyrslista må du trekke pusten godt før du begynner: Utover justerbart understell med luftfjæring (adaptiv drive), radarbasert adaptiv cruise control, BOSE stereoanlegg, navigasjon og webasto, får du her i tillegg soft close på alle dører, alcantara taktrekk, el bakluke, fire soners klimaanlegg, varme, kjøling, massasje og elektrisk justering av i stolene både foran og bak og elektriske rullegardiner i sideruter og bakrute.

Audis firehjulstrekksystem, blant de aller beste, er naturligvis også på plass. Bare så det er nevnt.

LES OGSÅ: Audi S8: Denne har tapt seg 300.000 kroner i året

Kraftpakke

Men, uansett hvor mange duppeditter du har i denne bilen, er den virkelig perlen gjemt ute av syne. Du vil imidlertid merke den. Godt. Og kjører du i en tunnel med vinduene nede kan du sågar høre den også: Broommingen fra en potent W12-er.

6-literen spyr ut kreftene så raust at du lenge holder følge med den langt dyrere S8-en med Lamborghini-motor (V10/450 hk/0-100 km/t 5,1 sek.).

0–100 km/t tar bare 5,2 sekunder – det er ganske enkelt grisekjapt, i mangel av bedre måter å si det på.

Men kjører du med fjærlett høyrefot på langtur skal du likevel kunne klare deg med et forbruk på 0,99 l/mil. Ved blandet kjøring er tallet 1,38 l/mil.

Audi A8 annonse
Audi A8 annonse

Klikk her for å se hele annonsen

Kan bli veeeeldig dyrt

Som vanlig når det gjelder disse bilene må vi helle litt kaldt vann i årene på dem som nå er langt inne i kjøpemodus-verden. Riktignok er det største verditapet uten tvil unnagjort. Men det betyr ikke at det nødvendigvis ligger an til billig bilhold framover...

– Skulle noe gå galt med motor eller drivverk, er det et mareritt på slike biler. Modeller med denne motoren er sjeldne, og koster naturligvis skjorta å skru på. Også har vi ikke minst luftfjæringen, som her må hanskes med en svært så tung bil, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

LES OGSÅ: Så mye Audi får du for 50.000 kroner

S8-ytelser til halv pris

Både delepriser og timepris på verksted er i en annen klasse enn de fleste andre biler.

– Men det en også skal være oppmerksom på er at dette er en lang utgave. Og det er ikke alltid positivt for annenhåndsverdien. Noen ganger snarere tvert imot. Det samme gjelder løsningen med to bakseter, i stedet for tre.

– Likevel, vi snakker S8-ytelser til halve prisen av de billigste S8-ene koster.

- Så at det er mye bil for pengene, kan de ikke finnes tvil om! Her gjelder det å ikke bare ha råd til å kjøpe bilen - men også holde den. Da får man til gjengjeld en fantastisk bil til under en halv million kroner.

Les mer om Audi A8 på Brooms bruktbilguide her