annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Store, dyre sedaner er definitivt verstinger når det gjelder verditap. Og her har vi et godt eller rettere sagt – et skremmende - eksempel på akkurat dette.

På Raufoss, rett sør for Gjøvik, står det nemlig en 2005 Audi A8 4,0 TDI quattro til salgs.


Ny: 1 500 000,- Nå: 410 000,-

A8-annonse

For å se hele annonsen klikk her:


Ny pris: 1,5 millioner kroner. Nå 411 000,- Det er 1,1 millioner kroner i verditap på 5 år det. Eller 220 000 kroner hvert eneste år - i fem år. Sagt på en annen måte: Eieren kunne kjøpt seg en splitter ny, velutstyrt Audi A1 – kjørt den et år, levert den til ”høgger`n” og tatt ut en ny en – hvert eneste år i fem år...

Les vår Audi A1-test her:


I tillegg kommer selvfølgelig alle andre utgifter relatert til det å eie bil både service, vedlikehold, drivstoff etc. i tillegg.

Vi kan i alle fall trygt fastslå at de to forrige eierne har svidd av MYE penger på denne bilen.


Hvorfor?

- Benny – du som er vår egen bilekspert, hvorfor er det slik?

- Verditapet skyldes nok først og fremst to ting. For det første: Dette er en sedan, dessuten at den har gått ganske langt. Dernest fordi det er en toppmodell med stor motor og tilnærmet alt tenkelig utstyr. Det er bloddyrt når du kjøper nytt - og du får sjelden igjen de pengene når du skal selge, fastslår Benny.

- Sedan sier du – det er dumt det, altså?

- Dumt og dumt... I alle fall noe ukurant. De fleste som skal ha en litt feit 4 – 5 år gammel bruktbil drømmer gjerne om BMW X5, Volvo XC90 eller kanskje en stasjonsvogn, som en litt kul Audi A6 eller BMW 5-serie. Det er sjelden jeg hører om noen som ønsker seg sedan, for å si det slik...

Les også: Audi A7 - nå er den i Norge!


A8-intr


Pen sedan

- Kunne du tenkt deg å kjøpe denne A8-en selv?

- He, he... Nei jeg tror ikke det, gitt. Men det er jo en fantastisk bil, selv om den har gått et stykke. Dette er faktisk en av de peneste, nyere sedanene jeg vet om! Den går utenpå både BMW 7-serie og Mercedes S-klasse i mine øyne.

- I tillegg har den skikkelig peis av en V8 diesel på hele 275 hk under aluminiumspanseret. Med quattro firehjulstrekk, god plass, mye utstyr og et svært høyt komfortnivå er dette et landeveislokomotiv av de sjeldne. I en slik bil blir det ikke langt til Nordkapp, sier en tydelig ivrig Benny.


Dyr å reparere

- Kvaliteten?

- På denne generasjonen A8 er også kvaliteten betydelig bedre enn på de første bilene. Heldigvis. Men den er fortsatt dyr å reparere om noe går i stykker.

- Men du - det første jeg skulle gjort om jeg kjøpe denne, var å kjøre rett til nærmeste dekkforhandler og få på ny felger. De som står på var fæle. Dessuten er jeg så gammel at jeg hadde gått for 18- eller 19-tommere. Ingen vits å ødelegge komforten i en god bil med ubrukelige hjul – som attpåtil er stygge... Avslutter Benny.

Les alt om brukt Audi i vår store bruktbilguide:

Enig eller uenig med Benny? Skriv inn i kommentarfeltet under:

A8-bakfra